Empreses

Embamat aposta per oferir serveis globals d'embalatge per créixer en el sector

L'empresa terrassenca de 80 anys estrena instal·lacions i pensa a expandir-se arreu de l'Estat.

Els plans d'expansió són obrir noves plantes arreu de l'Estat espanyol

L'adaptació constant a les demandes dels clients d'arreu del món, la innovació tecnològica, la perseverança i l'esforç per oferir solucions globals en el sector de l'embalatge, dedicant-se a la seva fabricació amb tot tipus de material i de totes les mides, “des de 200 grams fins a 50 tones, i des de 10 centímetres fins a més de 10 metres”, han permès a l'empresa terrassenca Embamat complir els 80 anys d'existència amb unes perspectives immillorables. La companyia, a més, també comercialitza més de 2.000 referències de productes relacionats amb el sector i es dedica al transport i empaquetatge de maquinària industrial.

La companyia acaba d'estrenar noves instal·lacions al polígon de Can Petit de Terrassa, amb tres grans naus que sumen 18.000 m² que els han permès ampliar la capacitat d'emmagatzematge i, tot i l'esforç que ha suposat la inversió de dos milions en les nova seu, va tancar el 2013 recuperant nivells de facturació que no tenia des d'abans d'esclatar la crisi, arribant als 15 milions d'euros. I per als propers anys, explica el director general de l'empresa, Jordi Amat, les previsions són poder créixer en volums superiors al 12%.

De moment descarten expandir-se a l'estranger si “no hi ha una aposta ferma d'algun client” que vulgui acompanyar-los, conscients que l'exportació no és el fort de l'empresa –hi destinen el 10% de la producció–, ja que “és un producte molt voluminós i el cost del transport d'un contenidor ple d'embalatges pot arribar a un 30 o un 50% del valor del mateix embalatge”, afegeix Amat. Malgrat tot, sí que tenen una dependència clara del volum d'exportació d'altres empreses a les quals els fan els embalatges. Els plans d'expansió de l'empresa són obrir alguna altra planta arreu d'Espanya, que s'afegiran a les tres que tenen en funcionament. Una d'elles és la de Sant Esteve Sesrovires, dedicada al picking i packing(preparació de comandes i envasament) per a tercers i que van obrir l'any 2006. La majoria de clients són del sector automobilístic i el principal és la casa Mercedes, ja que els fan l'embalatge dels recanvis dels models de la furgoneta Vito per a tot el món. L'altra planta està ubicada des de l'any 2010 dins de les instal·lacions del fabricant de material ferroviari Faiveley a la Selva del Camp, al qual ofereix serveis d'outsourcing fent l'envasament i trasllat del material quan surt de la seva línia de producció amb una plantilla d'uns sis o set operaris.

Però, sens dubte, el pal de paller d'Embamat són les noves instal·lacions de la seu central, des d'on fan la fabricació d'embalatge rígid i semirígid, la comercialització de materials i productes relacionats i també l'embalatge de maquinària per a clients destinada a l'exportació. De fet l'empresa ja està acostumada a anar evolucionat i canviant d'ubicació des que l'any 1934 Josep Amat i la seva dona Francesca es van quedar una serradora al carrer Sant Marià, al centre de Terrassa, que s'afegia a la ferreteria i una botiga de mobles que també tenien a la Font Vella de Terrassa. Però va ser el pare de l'actual director general qui va fer un pas més enllà i va començar a fabricar embalatges per a l'exportació, ja que fins al 1964 no van començar a existir els actuals contenidors de ferro que s'utilitzen sobretot en el transport nàutic, recorda Amat.

D'allà van marxar al polígon de Can Parellada, on hi entra la tercera generació, primer el seu germà Josep i després ell, provinent del sector de la banca, i un cop van obrir el ventall de productes la van traslladar de nou al polígon Colom II, on sí que van diversificar els productes a banda de vendre embalatges, primer col·locant sals absorbent d'humitats, plàstics de bombolles, cartró i posteriorment derivats d'aquests fins arribar a les més de 2.000 referències actuals. I la bona marxa de l'empresa els va obligar a començar a quedar-se naus del perímetre en el mateix polígon, mentre l'any 2000 ja s'hi incorporava la quarta generació.

El primer pas per obrir-se més enllà de Terrassa va ser amb la compra d'una empresa l'any 2006 a Barberà del Vallès on es feien embalatges de maquinària fins a 10 tones, quan ara ja en poden empaquetar que pesin fins a 50 tones, explica Amat. Després ja van obrir les dues plantes més a Sant Esteve i a Tarragona i el 2013 unifiquen les instal·lacions tancant les sis naus de Colom II i la de Barberà del Vallès per “ser més competitius”.

A les noves naus hi han incorporat un sistema mig automatitzat que els permet empaquetar amb més rapidesa, i un altre d'impressió per personalitzar els embalatges amb qualitat fotogràfica.

La clau per superar la crisi i seguir creixent ha estat diferenciar-se de la competència diversificant-se molt sense especialitzar-se, treballar pel sector de l'exportació i apostar per la innovació creant un departament format per cinc enginyers que els ha permès posar noves línies de producció en marxa.

Facturació

15 M€

Treballadors

60

Any de fundació

1934

D'una serradora familiar a una empresa que ofereix un servei global en el sector de l'embalatge expliquen els vuitanta anys de vida d'Embamat, amb canvis de seus constants per mantenir el ritme de creixement. A principis de febrer inauguraven les noves instal·lacions.

Un sector amb més història que els diners

Jordi Amat té clar que l'evolució del sector de l'embalatge està totalment lligat a l'evolució de la humanitat i existeix abans que “el comerç, la moneda, els quilos, els metres...”. Hi afegeix que la capacitat de fer embalatges és el “que ens diferencia d'altres animals i ha sigut bàsic per al nostre desenvolupament”. Aquesta teoria li serveix per explicar el futur del sector, posant d'exemple una possible arribada de l'home a Mart, ja que també haurà de transportar coses en embalatges que “hauran de ser hermètics, resistents, pesar molt poc i suportar vibracions”. Per aquest motiu Embamat treballa amb criteris d'ecoeficiència per transportar mercaderies amb menys quantitat de matèria primera d'embalatges i utilitzant material fàcil de separar per reciclar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia