Economia

El tot terreny, per a Seat

Volkswagen adjudica a la marca un nou model de vehicle SUV però no detalla si es farà a Martorell

Va fabricar 390.000 cotxes i va facturar 6.473 milions d'euros

Finalment hi haurà un tot terreny marca Seat. La matriu automobilística Volkswagen ha adjudicat a la marca catalana el disseny i la producció d'un dels models que actualment té més creixement a Europa, el del vehicle esportiu utilitari (SUV, en la sigla en anglès) o tot terreny lleuger, tot i que no ha decidit encara si la producció es farà a la planta de Martorell o a la de Skoda a Bratislava, Eslovàquia. “El SUV és un pilar important en l'estratègia de futur de la companyia i suposa un gran pas en el camí per assolir la rendibilitat sostenible”, explicava ahir Jürgen Stackmann, president de Seat. Només a Europa, aquest segment representa unes vendes de gairebé un milió de vehicles per any i ha crescut un 40% en els últims cinc exercicis.

“No s'ha decidit encara la planta en què es fabricarà”, deia Stackmann a la premsa, “podríem produir el cotxe aquí però és una decisió que té a veure amb els costos”, explicava, i afegia: “Això ho decidirà el grup Volkswagen i és una prioritat per a la nostra plantilla de Martorell, perquè podem fabricar-lo.”

Amb tot, recomanava interpretar l'anunci del nou model en clau de futur, assegurant que amb el SUV “el futur de la marca es consolida”, ja que “no es tracta de qualsevol vehicle, és com el Seat León, que porta el nostre desenvolupament”. De fet, fa prop de dos anys que l'equip del centre tècnic de Martorell hi treballa i encara hi treballarà perquè el llançament del nou SUV està previst per al 2016. “Serà un producte brillant per a la nostra marca i ens ajudarà a créixer al món”, va valorar.

Malgrat la situació econòmica complicada, l'exercici del 2013 va ser un any de rècords per a la marca. Així, va tancar l'any amb la xifra d'ingressos més alta de la seva història, amb una facturació de 6.473 milions d'euros, un 6,3% més que un any abans. A més, des de Martorell es van fabricar 390.000 vehicles i les vendes de la marca van superar les 355.000 unitats, de les quals més de 102.800 van ser exemplars del model León, que va registrar un increment interanual del 44,4%.

Pèrdues de 148 milions

Però tot i aquestes bones xifres, la marca automobilística va tancar l'exercici del 2013 amb unes pèrdues netes de 148,7 milions d'euros, la qual cosa representa multiplicar per 5 els números vermells de l'exercici anterior, que van ser 29,6 milions d'euros.

En aquest sentit, el vicepresident de finances i organització, Holger Kintscher, va justificar els números pel fet que, malgrat augmentar el volum de vendes, es van reduir els ingressos per vehicle (150 euros menys per cotxe que durant l'exercici del 2012), va augmentar la partida de costos de personal (per l'expedient d'ocupació per acomiadar 201 persones i per l'augment de les cotitzacions socials) i per l'increment de les amortitzacions pel llançament dels nous models durant l'any passat.

Amb tot, el benefici brut (Ebitda) va millorar un 73%, fins a arribar als 221 milions d'euros, i el flux de caixa d'explotació ho va fer de prop del 70%, fins a assolir els 358 milions. De fet, per primera vegada des del 2007 les inversions s'han cobert completament amb el flux de caixa, segons va explicar Kintscher. “Hem alleugerit el nostre balanç i hem reforçat el potencial financer de cara al futur”, va explicar.

León i Mii creixen més

Pel que fa referència als models, destaquen les progressions del Seat Mii (+43,2%), amb 28.900 unitats comercialitzades, i del Seat León (102.800, un 44,4% més), que contrasten amb els descensos en les vendes de l'Ibiza (7,7%) i l'Altea (19,7%), que acusen la forta “pressió de preus que es viu a Europa”, segons va explicar Stackmann. El president va recordar que l'estratègia de la casa és vendre 500.000 vehicles l'any 2018 –enfront dels 355.000 d'enguany–, fita que es pot assolir gràcies a l'èxit del León i amb les vendes del nou SUV, del qual s'espera que iguali o fins i tot superi les xifres del León.

Seat va fabricar a Martorell l'any passat 390.048 unitats i 67.250 més (dels models Toledo, Mii i Alhambra) van ser produïts en altres plantes del grup automobilístic.

LES FRASES

El SUV serà un producte brillant per a la nostra marca i ens ajudarà a créixer al món
Jürgen Stackmann
PRESIDENT DE SEAT
Seat ha realitzat un important sanejament del balanç que reforça la seva posició financera
Holger Kintscher
VICEPRESIDENT DE FINANCES DE SEAT

El tercer torn del Q3, fins al setembre

Seat allargarà fins al mes de setembre el tres torns en la fabricació a Martorell de l'Audi Q3, segons va confirmar ahir el vicepresident de producció, Andreas Tostmann, malgrat que la companyia tenia previst eliminar-ne un. “A partir del setembre veurem com evoluciona la demanda i llavors decidirem sobre el tema”, va explicar Tostmann.

El president de Seat, Jürgen Stackmann, va voler recordar ahir la qualitat de la planta catalana. “A Martorell estem en la bona direcció però no sempre augmentarem la planta amb nous models, sinó que també ho hem de fer augmentant la producció dels actuals”, va dir. “El que és important és que creixi la marca.”

Sobre l'Altea, Stackmann va assegurar que és un element molt important de la cartera comercial de Seat, amb 23.700 unitats venudes el 2013 però amb un descens del 19,7%, i va explicar que encara no s'ha pres cap decisió sobre si es continuarà produint o no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.