Ciutat emprenedora
Cardona aposta per fomentar aquesta cultura entre els joves com a via per generar oportunitats i frenar la diàspora agreujada des del tancament de les mines
D'entre les 85 empreses inscrites a la ciutat de Cardona segons el registre mercantil, no n'hi ha cap que superi els 50 treballadors, llindar per poder parlar de mitjana empresa. Un teixit industrial petit i atomitzat que encara és herència de l'enorme buit deixat a l'economia local pel tancament de la mina d'extracció de potassa el 1990. És una de les realitats que s'apunten en l'estudi de prospectiva realitzat per Goral Iniciatives Cardonines.
Aquesta organització la van crear el juliol del 2011 un grup de professionals originaris de la capital del Bages. L'objectiu, donar la volta a una realitat poc encoratjadora per al futur econòmic, demogràfic i social de la ciutat a través del foment de l'emprenedoria, “perquè no podem esperar que la retenció del talent local vindrà de la implantació d'una gran empresa, cal que els joves cardonins optin per crear els seus propis negocis”, explica el secretari general de l'Amec i un dels promotors de Goral.
Goral va presentar recentment el Llibre Blanc de l'Emprenedoria a Cardona, un dels compromisos que va assumir quan es va crear. Aquest document posa de manifest una realitat preocupant, que recull la progressiva pèrdua de població que ha patit la ciutat en els darrers anys. Des del 1998 Cardona ha perdut l'11,46% de la seva població fins arriar als 5.100 veïns de l'actualitat (en el mateix període Catalunya ha guanyat un 22, 75% de població). “Estem arribant al llindar enquè es podrien començar a perdre serveis bàsics com ara el CAP”, destaca Tristany.
El Llibre Blanc -apadrinat, per cert, pel cardiòleg Valentí Fuster- inclou una enquesta feta a joves cardonins d'entre 21 i 31 anys, els quals identifica com a primers beneficiaris d'un pla de foment de l'emprenedoria. El 71,9% dels joves que van participar en l'estudi van declarar que es consideraven a si mateixos com a emprenedors i el 47,1% d'aquests pensava en un tipus de negoci local.
L'estudi també posa de manifest, però, que un dels principals factors per frenar aquesta iniciativa emprenedora és “la por al fracàs” i és per això que el pla d'acció elaborat per Goral ha volgut posar l'accent precisament en aquest punt. “Perquè l'única manera de donar la volta a això és crear un ecosistema favorable a l'emprenedoria i aconseguir que la gent ho vegi com una opció familiar”, explica Tristany.
I aquí és on entra la tasca que des de fa dos anys va endegar Goral a les dues escoles i a l'institut de Cardona, per tal que tant nens com joves tinguessin un primer contacte amb l'emprenedoria generant els seus propis projectes. “En aquests dos anys ja hem notat una evolució positiva important, perquè si bé al principi va costar fer que els alumnes s'impliquessin en la iniciativa, en aquesta segona edició tots estaven molt motivats.”
A més, enguany l'organització ha inclòs un concurs entre els alumnes, que va portar els guanyadors de les categories d'alumnes més grans a visitar pimes relacionades amb els productes que havien desenvolupat en els seus projectes.
Així els estudiants van visitar les empreses Ainea, especialitzada en la fabricació de sabons naturals i ubicada a Teià, la firma de gastronomia Espais Jubany (Calldetenes, a la Plana de Vic) i la gironina Frit Ravich, productora de patates xip. A més un grup d'estudiants va poder participar al Fòrum Impulsa que organitza la Fundació Príncep de Girona.
No un viver més.
Però el pla d'acció de Goral no es queda només en la introducció a les escoles d'aquest esperit emprenedors sinó que els seus impulsors treballen ara en altres iniciatives, com la creació d'una xarxa de mentors per donar suport a aquests joves un cop finalitzin la seva etapa d'estudis i es plantegin emprendre. A més, Goral té previst tancar aviat un conveni amb Microbank per facilitar l'accés a finançament per a aquests futurs emprenedors.
A més en les pròximes setmanes Goral té previst elaborar un manifest per tal de declarar Cardona com a ciutat emprenedora “i crear una determinada marca que ens permeti aglutinar altres iniciatives relacionades amb l'emprenedoria”. “Acollir la Fira del Jove Emprenedor de la Catalunya Central ens dóna ja un cert posicionament que ara podem aprofitar per captar altres iniciatives”, destaca Joan Tristany. A més, Goral també preveu exportar la seva iniciativa de foment de l'emprenedoria. “Ja estem treballant amb altres ciutats, com Solsona i Sant Vicenç de Castellet.”