Empreses

Dolo extreu l'aigua de l'aire

L'empresa de Sant Joan de les Abadesses engega la producció industrial d'Hidromach

No volem fer negoci amb l'aigua, sinó fabricar plantes que reprodueixin el cicle

L'empresa de desenvolupament de solucions energètiques i d'estalvi d'aigua Clean Tech Dolo Group començarà properament la construcció de la primera planta Hidromach per demostrar als inversors interessats -entre els quals hi ha un fons d'inversió xinès- la viabilitat d'un sistema amb capacitat d'abastir 120.000 persones amb 120 litres d'aigua potable per dia produïda mitjançant la condensació de la humitat atmosfèrica. Provat com a prototip, l'Hidromach ha estat distingit com a millor producte clean tech a Espanya l'any 2010 i amb mencions al Global Open Clean Tech (2010 Sillicon Valley, Califòrnia), l'Innovact Reims (2010, 2011), l'ESA Stuttgart 2010 i Watervent Dubai 2013.

Xavier Doló, el seu inventor i president de l'empresa de Sant Joan de les Abadesses, explica que el model més petit costa uns 4 milions d'euros, però que la inversió es recupera aviat perquè el cost de producció d'aigua és de 0,50 cèntims per mil·lilitre, molt més barat que les dessaladores. El mecanisme ideat fa que l'aire baixi de temperatura fins a aconseguir el punt de rosada i al mateix temps es barreja amb ozó, i l'aigua obtinguda -10 grams per cada metre cúbic- es mineralitza per fer-la potable. L'Hidromach es fabricarà amb cinc línies independents -per a diferents usos: aigua de boca, reg, indústria...– i es farà funcionar amb energies renovables (fotovoltaica o eòlica). Segons el seu inventor, l'Hidromach pot funcionar en qualsevol lloc on hi hagi un mínim del 20% d'humitat, una proporció que es pot trobar a gairebé tot arreu, i per això afirma que ja té comandes de llocs tan diversos com ara la Xina, els Estats Units i l'Orient Mitjà. “No volem fer negoci amb l'aigua, sinó fabricar plantes que reprodueixin el cicle de l'aigua”, explica Doló, segons el qual “fer diners a costa de tot porta a un carreró sense sortida”.

Clean Tech Dolo Group va iniciar la seva activitat l'any 2008 amb el desenvolupament del KWD (Kit Water Dolo), un sistema de reciclatge d'aigües grises que recull la del rentamans i el bany i la condueix a la cisterna del vàter, prèviament filtrada i desinfectada amb ozó. Distingit amb el premi Cre@tic Mataró l'any 2008 i al CTI Viena el 2010, està instal·lat des de fa un any a l'hospital de Campdevànol, que s'estalvia el 50% de l'aigua que consumia en el circuit on ho té muntat. L'empresa està preparant el trasllat a unes instal·lacions més grans, de 9.000 m², on poder fabricar no només el primer Hidromach sinó també els KWD, dels quals ha rebut una comanda de 90.000 equips.

Repartir-se l'estalvi. El model de negoci consisteix que Dolo munta l'equip i s'encarrega del seu manteniment durant deu anys sense cost per al client, que paga a l'empresa el 75% del que s'estalvia en la factura de l'aigua. Afirma que dirigeix el negoci al mercat estranger perquè en l'espanyol “la inestabilitat jurídica és un perill, perquè en qualsevol moment t'implanten un cànon i et tiren per terra uns números que en el cas del Kit Water mostren un retorn de l'11,5% el primer any i del 23% en el segon”. “Si tenim comandes del mercat espanyol, evidentment les atendrem, però el negoci s'enfoca a l'estranger perquè instal·lar plantes fora d'Espanya dóna més tranquil·litat als inversors que no els fotran”, hi afegeix.

Entre els inversors interessats hi ha un fons xinès disposat a posar-hi 4,5 milions d'euros. Xavier Doló lamenta que ha trigat tant a passar de la fase de prototip a la de fabricació perquè en cinc anys no ha trobat cap inversor català ni espanyol. “Aquí et valoren en funció del que tens i dels teus avals, i així és impossible”, assenyala aquest empresari mataroní.

Aprofitar l'energia dels vehicles

A més de l'Hidromach i l'equip KWD, Xavier Doló té patentat un altre invent, l'RPD, un sistema pendent d'homologació amb el qual s'aprofita la dinàmica sobrant de la circulació de vehicles per les carreteres instal·lant-hi corrons que generen energia quan hi passen per sobre els automòbils.

Quant a reducció de costos, explica Doló: “Sovint l'ozó és la millor eina, i amb això a Dolo Group som uns autèntics experts en aplicacions d'ozó, com ho vam demostrar l'any 2008 quan vam treure la toxicitat ambiental residual de l'edifici de l'Inem d'Osca després d'haver-se cremat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.