Fusta que va més enllà de les cabanes
Arquima vol exportar la seva construcció industrialitzada amb aquest material
Arquima va néixer en plena crisi, l'any 2007, quan pensar en el negoci de la promoció immobiliària era quasi sinònim de suïcidi empresarial. La seva aposta, però, té poca competència en el mercat, perquè es basa en una construcció industrialitzada –un model que ha generat diverses iniciatives de negoci en els darrers anys- però amb la singularitat que a Arquima la fusta és l'element central. Un material que proporciona un aïllament molt més eficient, “que suposa estalvis en el cost energètic d'un habitatge de fins al 90 per cent”, segons explica José Antonio González, fundador de la companyia.
Amb tot, González reconeix que això requereix una tasca didàctica primer “perquè aquí la construcció amb fusta encara s'associa a la típica cabana de bosc o a habitatges de poca qualitat”. Arquima reivindica una visió diferent, més propera a l'edificació que predomina en països del nord d'Europa o a l'àmbit anglosaxó. De fet, als Estats Units la construcció amb fusta és més que habitual i per això no resulta estrany que Arquima acabi d'aconseguir el segell de proveïdor d'una marca com McDonald's, que podria convertir-la en la responsable de la construcció dels nous locals de la cadena nord-americana de menjar ràpid al conjunt de l'Estat espanyol. “De fet aquest és l'únic lloc del món on McDonald's no construeix els seus locals amb fusta perquè probablement fins ara no havia trobat la manera de fer-ho.”
A més, Arquima està immersa en el seu primer projecte d'edifici plurifamiliar en alçada, que tot just es començarà ara a Barcelona i que suposarà la construcció d'un edifici de tres plantes. Es tracta d'un edifici de 450 metres quadrats, amb un total de sis habitatges.
Projectes en cartera.
Per això mateix l'empresa també podria plantejar-se muntar una fàbrica temporal a l'Índia, ja que un dels projectes que té en fase d'estudi és la construcció d'un complex hoteler de gran luxe a les Maldives. “També estem pendents d'una oferta a Qatar, per la qual podríem plantejar-nos fabricar allà”, explica el director general d'Arquima.
De fet, l'exportació del seu model constructiu és un dels objectius clars per a aquest 2015, si bé González reconeix que en els darrers mesos “s'ha notat per fi un cert increment de l'activitat en el mercat local que dóna símptomes ja de recuperació”. Per això l'empresa també està centrada a guanyar nous projectes a la resta de l'Estat.
Arquima ha tancat l'exercici del 2014 amb una facturació del voltant del milió d'euros i per a aquest 2015 González espera arribar als 3 milions d'euros. De moment, però, la companyia seguirà important la fusta d'Àustria, “perquè a pesar dels molts boscos que hi ha a Catalunya no tenim encara cap indústria forta en la indústria de la fusta estructural”.
Fusta que va més enllà de les cabanes