Roba de bany que nada a contracorrent
Erreqerre mira a l'exterior per evitar la caiguda del consum i l'estacionalitat
Com molts emprenedors, Concha Blanco tenia una llarga trajectòria al seu sector treballant per compte aliè i una idea a l'horitzó: crear la seva pròpia empresa. En concret, volia llançar una marca de moda de bany per a nens d'entre tres mesos i 14 anys. Amb aquest propòsit al cap, va trobar la complicitat de la Susana López, també interessada en el sector i a emprendre, que es va convertir en la seva sòcia.
D'aquesta aliança va néixer Erreqerre, constituïda l'any 2010, les peces de la qual eren a les botigues un any després. Segons López, hi havia lloc per a la firma, ja que la crisi havia fet que algunes empreses de roba infantil deixessin de fer les línies de bany i algunes marques que només feien bany havien tancat. Però, a partir d'aquell any, segons diu, el mercat espanyol “es va enfonsar”. “Ens va costar fer una cartera forta de clients. Ens trobàvem que, d'un any a l'altre, alguna de les botigues on havíem venut l'any abans havia tancat”, explica López, que aclareix que el seu principal canal de venda són les botigues multimarca.
Enmig d'aquest panorama advers, Erreqerre ha sobreviscut i crescut per dos factors bàsics, segons la jove empresària. En primer lloc, per la seva estructura reduïda -les dues sòcies han tirat endavant l'empresa elles soles i subcontracten la confecció a tallers externs-, que va permetre que s'adaptessin a la situació. I, en segon lloc, per l'estratègia que han emprès per evitar l'estacionalitat, un risc evident per a una marca amb un producte tan concret com és la roba de bany infantil.
En aquest sentit, Erreqerre va veure aviat la necessitat que les seves peces nadessin en altres mars i buscar clients a l'exterior. Gràcies a la participació en una fira del sector que té lloc a París, ha aconseguit situar la seva roba a França, Grècia i Alemanya. López assegura que això els ha ajudat a ampliar els mesos de vendes, ja que a l'Estat espanyol les botigues acostumen a voler les peces de bany a partir del febrer o març. Per contra, a Alemanya, per exemple, esperen a exposar-les al maig. A més d'Europa, Erreqerre ha aconseguit començar a introduir-se a l'Aràbia Saudita, un mercat molt interessant, segons López, perquè les famílies acostumen a gastar molt en els nens.
Per aconseguir una desestacionalitat total, “l'ideal seria vendre a països de l'hemisferi sud”, reconeix l'empresària, que posa de manifest que l'empresa és jove i que encara li queda molt camí per recórrer. “Tenim la idea clara i als clients els agrada. Ens hem trobat amb dificultats conjunturals, però ens veiem amb força per continuar creixent”, declara López. De moment, ja estan estudiant el desembarcament als EUA.
Erreqerre també ha ampliat les vendes gràcies a les campanyes a través dels portals web de venda fora de temporada. López explica que en els últims anys han produït més roba pensant que una part la vendrien per aquest canal. “Això ajuda a fer que la facturació sigui maca”, revela.
Amb la sisena col·lecció de la marca, que es presentarà aquest any i que estarà a les botigues el vinent, Erreqerre espera fer un salt de qualitat. López diu que és una col·lecció més arriscada, però que aportarà personalitat a la marca, cosa que espera que es tradueixi en més clients.