la crònica

Per no acabar venent a preu de subhasta

El Dia Mundial del Turisme és un acte anual marcadament festiu, una cloenda de la temporada d'estiu. Però, alhora, és un punt de trobada inexcusable per al sector turístic gironí. Ahir, unes 400 persones van assistir a la trobada, que va tornar a tenir com a marc el castell de Biart de Masarac. Hi havia autoritats, empresaris i proveïdors vinculats al sector. Ningú no hi va faltar.

El dinar va consistir en diversos tasts que van preparar col·lectius gastronòmics vinculats a la federació com ara l'aula gastronòmica del Baix Empordà, la Cuina del Vent, la Cuina Volcànica, Girona Bons Fogons, la Cuina Pirinenca, la Selva Gastronòmica i l'escola d'hostaleria del Ripollès. També es va instal·lar una petita fira de proveïdors i l'acte va estar amenitzat per la banda de música de Sabadell i representacions medievals.

Enguany ha estat una trobada especial, després d'una temporada turística complicada marcada per la difícil conjuntura econòmica. Les paraules de Domènec Biosca, expert en turisme i autor de més d'una vintena de llibres sobre aquesta temàtica, no van caure en sac foradat: «O hi ha un canvi mental o acabarem venent a preu de subhasta.» I és que, amb crisi o sense, tothom coincideix que cal un canvi, un salt qualitatiu per fer front a la gran competitivitat que hi ha amb altres destins turístics. Perquè, tal com va dir Biosca, «ja no es tracta d'un mercat de demanda, sinó d'un mercat d'oferta». Les divergències arriben, però, quan es discuteix si ara, tal com estan les coses, és el moment de fer aquest canvi. Biosca entén que «el nou turisme no està basat en hotels, restaurants i paisatge. Ara també cal gestionar del temps lliure de les persones». Malgrat reconèixer les dificultats del canvi, alerta dels perills de no fer-ho. El president de la federació, Antoni Escudero, però, ja ha dit en altres oportunitats que ara l'empresari ha d'aguantar el cop i que, un cop hagi passat la crisi, ja es replantejarà el futur.

El conseller d'Innovació, Universitat i Empresa, Josep Huguet, en la mateixa línia que Biosca, també va animar el sector a encapçalar aquest canvi. «Tenim una marca potent, que és Catalunya. I no cal inventar-ne de noves. El que hem de fer és crear productes vinculats a aquesta marca. I això ho han de fer els privats», va dir. Per al conseller, davant les pèssimes previsions inicials, considera que, al final, la temporada s'ha acabat salvant. I, al seu parer, les properes han de ser millors.

Els empresaris, però, se'l miraven amb escepticisme. I és que la temporada no ha anat igual per a tothom. Escudero matisava les paraules del conseller: «L'agost i el setembre han anat millor, però també ha estat per la rebaixa de preus que ha fet el sector. Ara, però, comença per a nosaltres un viacrucis fins a Setmana Santa».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Banc Sabadell rebutja l’inicial oferta d’absorció del BBVA

barcelona

La Cuina de l’Empordanet presenta la seva nova guia de restaurants

begur

El Vívid, el mes de l’enoturisme a la Costa Brava, tanca amb el 89 % d’ocupació

girona

Acord de col·laboració entre la Cambra i CaixaBank

girona
GIRONA

La demarcació tanca el mes d’abril amb rècord històric d’ocupació

GIRONA
Economia

Rècord d’ocupació a l’abril a Catalunya amb 3,76 milions d’afiliats

barcelona
economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona