Economia

El fòrum bull d'idees

Estudiants d'hostaleria, reconeguts cuiners, empresaris i productors omplen per segon dia el recinte firal de Girona per participar en nombrosos tallers organitzats, activitats i ponències

La segona jor­nada del Fòrum Gas­tronòmic de Girona va omplir ahir, per segon dia con­se­cu­tiu, el recinte firal de Girona. Des de dese­nes d'estu­di­ants pro­ce­dents de fins a una quin­zena d'esco­les d'hos­ta­le­ria que seguien amb atenció tallers i demos­tra­ci­ons en directe –el tele­vi­siu cui­ner de l'Àbac, Jordi Cruz, va omplir a ves­sar la sala de l'Audi­tori– fins a empre­sa­ris del sec­tor de la res­tau­ració que pre­sen­ta­ven nous pro­duc­tes a un públic pro­fes­si­o­nal i atent. El Fòrum Gas­tronòmic era ahir, un cop més, l'esce­nari de mul­ti­tud d'acti­vi­tats que se cele­bra­ven de manera paral·lela arreu dels més de 15.000 metres qua­drats del recinte i entre les quals hi havia també la degus­tació de menús al nou Espai Arròs.

Nove­tats empre­sa­ri­als

El Fòrum Gas­tronòmic és també un apa­ra­dor per­fecte perquè les empre­ses pre­sen­tin les últi­mes nove­tats: un reci­pi­ent que per­met cui­nar amb nitro­gen líquid davant dels comen­sals, una màquina per fer sushi a gran escala, plàncton lio­fi­lit­zat per poten­ciar el gust dels plats i la pri­mera anyada d'un cava que fer­menta sota el mar són algu­nes de les nove­tats que s'hi ofe­rien, segons informa l'Agència Cata­lana de Notícies. Entre les fir­mes més pro­pe­res que hi expo­sen, hi ha l'estudi de dis­seny Bahí & Güell de Mata. Els seus impul­sors han bate­jat amb el nom de Caliu tota una línia de dis­senys diri­gida al sec­tor. Fa dos anys van treure al mer­cat una bar­ba­coa de dimen­si­ons reduïdes i ara han fet un reci­pi­ent pen­sat perquè els res­tau­rants puguin cui­nar amb nitro­gen davant mateix dels comen­sals. Es diu Nitro­cork, costa entre 350 i 550 euros i ja es troba a les cui­nes de res­tau­rants com El Celler de Can Roca, Ca l'Enric de la Vall de Bia­nya i Can Jubany de Call­de­te­nes (Osona).

També gironí és el pri­mer cava amb criança exclu­si­va­ment sub­ma­rina que s'ha pre­sen­tat a la fira. Ens el pre­senta l'empresa Coral Marine Sea Drink, una idea nas­cuda ara fa qua­tre anys en un màster MBA de la UdG. La carac­terística d'aquest cava, fet amb la vari­e­tat xarel·lo ver­mell del Penedès, és que des del minut zero fer­menta sota l'aigua del mar durant un mínim d'any i mig. Es cria a Bla­nes, a 35 metres de pro­fun­di­tat i a una tem­pe­ra­tura cons­tant de 12 graus. “La nove­tat és que, tan bon punt afe­gim els lle­vats al vi de base, les ampo­lles entren al mar abans de 48 hores”, explica un dels comer­ci­als de Coral Marine, Marc Sis­cart. Les 800 ampo­lles que han sor­tit ara d'aquest par­ti­cu­lar celler sota l'aigua es des­ti­na­ran a res­tau­ració i a con­su­mi­dors gur­met, a un cost de 165 euros cadas­cuna.

L'empresa anda­lusa Planc­ton Marino, amb seu a Cadis, pre­senta plàncton lio­fi­lit­zat (per apli­car-lo s'ha d'hidra­tar) que per­met “tras­lla­dar el gust del mar al plat”. Amb segell inter­na­ci­o­nal, hi ha una màquina per fer el sushi per­fecte, que ens arriba a través de la dis­tribuïdora Tokyo Ya. Consta de diver­sos apa­rells: n'hi ha un que bar­reja l'arròs ja cuit amb el vina­gre de sushi, un altre el con­ver­teix en nigui­ris o makis i un dar­rer, final­ment, el talla. Al seu torn, l'empresa cata­lana Utset, dedi­cada a fabri­car gani­vets, pre­senta els seus cur­sos d'esmo­la­ment per a cli­ents pro­fes­si­o­nals, però també tota una gamma de gani­vets que recreen els de prin­ci­pis del segle XX.

Any de la Gas­tro­no­mia

En el marc de la Nit del Turisme, l'1 d'octu­bre pas­sat, el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas, va anun­ciar que dedi­ca­ria el 2016 a la gas­tro­no­mia i l'eno­tu­risme. I ahir, amb motiu del fòrum, el direc­tor de l'Agència Cata­lana de Turisme, Xavier Espasa, va con­cre­tar: “Hi des­ti­na­rem dos mili­ons d'euros.” Entre les acti­vi­tats prin­ci­pals, hi ha un works­hop que es farà al juny amb més de 150 ope­ra­dors turístics d'arreu del món espe­ci­a­lit­zats en gas­tro­no­mia i eno­tu­risme. Pri­mer se'ls orga­nit­zarà el que es coneix com un viatge de fami­li­a­rit­zació perquè visi­tin res­tau­rants i cellers arreu del país i, poste­ri­or­ment, a Bar­ce­lona, es farà el works­hop ano­me­nat Bay Cata­lo­nia, en què es posa­ran en con­tacte cellers, res­tau­rants i empre­ses que tenen pro­duc­tes específics perquè els ope­ra­dors inter­na­ci­o­nals els inclo­guin en els seus paquets.

Altres ini­ci­a­ti­ves en què tre­ba­lla l'agència són incloure empre­ses d'aquests sec­tors en la fira Mer­cat d'Esca­pa­des, que es farà entre els mesos de març i abril davant la cate­dral de Bar­ce­lona, i també s'està nego­ci­ant amb TVE perquè dos capítols del pro­grama Mas­terc­hef es rodin a Cata­lu­nya.

Una altra de les acti­vi­tat emmar­ca­des en l'Any de la Gas­tro­no­mia i l'Eno­tu­risme és l'expo­sició a l'entorn de la cuina de Joan Roca, el xef d'El Celler de Can Roca. La mos­tra es farà per pri­mer cop al Palau Robert de Bar­ce­lona, poste­ri­or­ment viat­jarà fins a Girona i després es farà iti­ne­rant i recor­rerà altres ter­ri­to­ris.

LES XIFRES

2
milions
invertirà la Generalitat en l'Any de la Gastronomia i l'Enoturisme, el 2016.
17.000
metres quadrats
ocupa el recinte del Fòrum Gastronòmic en l'edició d'aquest any.

Les claus de l'èxit en el negoci gastronòmic

U.Comas

Quines són les claus de l'èxit de reconeguts restaurants i negocis gastronòmics? Aquesta era la premissa del Fòrum Empresa, que va tenir lloc ahir en el marc del Fòrum Gastronòmic a través de l'exposició i el debat sobre quatre casos. El primer va ser el cas d'El Celler de Can Roca, que, amb el diàleg entre Joan Roca i l'escriptor Carles Cabrera, va servir per destacar aspectes bàsics de l'èxit com ara la sistematització de la informació i les idees, la gran importància de l'equip i la idea de l'hospitalitat, entre altres aspectes destacats per Joan Roca, que va recordar també els inicis del restaurant i com, amb l'èxit, també han hagut de rebutjar “propostes de tota mena”.

El cuiner d'Els Tinars, Marc Gascons, també hi va intervenir per explicar com es pot crear un sistema d'alertes que beneficiï un negoci, mentre que la intervenció de Marlon Veitl i Javier Cabrera, de l'hotel Vistabella i el seu restaurant, Els Brancs, va girar a l'entorn de reduir el malbaratament per fer més eficient i rendible un negoci. En aquest darrer cas, assessors de l'empresa Vilar Riba, coorganitzadora del Fòrum Empresa, van explicar com en aquest hotel aplicaven sense saber-ho la metodologia lean management, que, entre altres coses, requereix una gran preparació per poder ser més eficients. Finalment, es va tractar amb Enric Millà el negoci de les furgoteques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia