Economia

Creativitat

Companyies alternatives

Jugar sense instruccions

Grapat produeix joguines sense estructurar a la localitat empordanesa de Cabanes

L'empresa reivindica els consells de la pedagogia que recomanen la simplicitat amb uns materials sostenibles i de quilòmetre zero

Un grapat és la quantitat d'objectes o materials que hi cap en un puny, i és una paraula que ens transmet “el concepte de granel, la filosofia de les coses petites”. Aquest va ser el punt de partida de Casiana Monczar i de Jordi Soler, una parella que va aprofitar la seva experiència familiar, interessada en la pedagogia alternativa, per desenvolupar una petita empresa de joguines molt simples i alhora molt pensades per al desenvolupament intel·lectual i emocional dels petits.

De creació molt recent, amb prou feines tenen tres mesos de vida, la planificació del projecte ve de molt més enrere. Casiana Monczar explica una mica com ha estat la gestació de l'empresa: “Acabem de començar de cara al públic, però hem estat un any i mig planificant-ho tot, dissenyant els productes, fent prototips, buscant bons col·laboradors perquè ens proveeixin els materials i fent gestions com ara la consulta als laboratoris que han de donar la qualificació de seguretat de les peces.”

Grapat va néixer amb una inversió inicial molt petita provinent de recursos propis i amb una mínima línia de crèdit per a imprevistos inicials, “a la qual no ha calgut recórrer”. El negoci es va posar en funcionament des del punt de vista financer aprofitant l'experiència prèvia de Monczar com a productora de publicitat i espectacles. El fet de disposar de poc capital no els va permetre expandir gaire la infraestructura, que de moment és modesta, sense un taller específic per treballar la fusta, però amb vincles molt sòlids amb els seus proveïdors. A més d'aplicar-hi el tint (a base d'aigua i no tòxic) i la resta d' acabats, Monczar i Soler gestionen la facturació, fan la comptabilitat, coordinen l'estoc amb proveïdors i clients i porten la comunicació i les xarxes socials.

Monczar puntualitza que, més que proveïdors, el que tenen són col·laboradors o partners que fsón part de l'equip i comparteixen una manera de treballar: materials de molta qualitat, sostenibles i de quilòmetre zero, i permetent la interacció total. “Pràcticament tot el que fem servir prové de la demarcació de Girona.” Són materials de joc, “més que no pas joguines”, que obren possibilitats sensorials i intel·lectuals per als petits, que aprenen a quantificar objectes, a identificar els colors i que alhora poden desenvolupar un tipus de joc de representació des d'arguments oberts, creant joc simbòlic des de la seva imaginació. “Treballem amb una base pedagògica perquè la joguina no jugui pel nen, sinó que sigui aquest qui ho faci i creï una història. Si un prem un botó i un objecte fa una acció, estem limitant la imaginació i les possibilitats creatives”.

Un altre tema és la distribució. Malgrat les seves dimensions, Grapat no considera fer de botiga per centrar-se en la producció, aprofitant que “hi ha venedors de joguines que ho fan molt bé”, diu Monczar. Entre aquests distribuïdors hi ha des de botigues alternatives de proximitat fins a alguna plataforma en línia de joguines alternatives. Tot i que fa molt poc que funcionen, ja tenen clients, no tan sols a Catalunya, sinó en el conjunt de l'Estat, i fa pocs dies que fan contactes a Llatinoamèrica per explorar aquell mercat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.