Economia

MARIA ROSA ERITJA

PRESIDENTA DE LA CONFEDERACIÓ DE COMERÇ DE CATALUNYA I DE LA FEDERACIÓ DE LLEIDA

“Ens oposarem a tot si no està justificat amb estudis”

“No es poden obrir de cop 140.000 metres quadrats de nova superfície de venda quan el consum encara no s'ha recuperat de la crisi”

“Ubicar centres comercials als afores farà que es desertitzi el centre i que hi hagi gent que ni entri a Lleida”

“Per cada nova feina en grans superfícies se'n perden 2,5 en botigues de proximitat”

Presidenta dura
Maria Rosa Eritja parla clar. Sempre ha estat en contra de les grans superfícies comercials a Lleida i defensa el petit botiguer. És presidenta de la Fecom des del 2004 i de la Confederació de Comerç de Catalunya des del juny. També és vicepresidenta de la Confederació Espanyola de Comerç, entre altres càrrecs. Regenta una botiga de roba infantil a l'Eix Comercial.

La patronal del sector comercial de Lleida s'ha plantat i ha buscat aliances per aturar els grans projectes de centres comercials que dues multinacionals volen desenvolupar a la ciutat. Afirma que no s'oposen a nous formats comercials, però sí al fet que perjudiqui l'actual teixit comercial, i menys quan encara no s'ha refet el consum.

Per què s'oposen a aquests projectes de Lleida?
De moment hem aconseguit que s'aturin per les gestions que hem fet des de la Federació de Comerç de Lleida. No ens agrada que de cop obrin 140.000 metres quadrats de superfície de venda entre els dos projectes quan no hi ha més gent que vingui a gastar i el consum no s'ha recuperat de la crisi.
Per tant, no s'oposen a grans superfícies comercials a Lleida sinó al fet que sigui ara?
Són diverses qüestions que cal valorar, però és evident que, si el consum ha caigut en pocs anys un 40%, posar més metres quadrats de venda no beneficia el sector. No ens hi oposarem si es justifica la necessitat o el benefici per al sector i la ciutat.
La ubicació sembla que tampoc no agrada a la federació.
Ubicar centres comercials als afores farà que es desertitzi el centre i que hi hagi compradors que ni entrin a Lleida.
Són zones que fa anys que estan pendents de desenvolupar.
Són àrees on hi ha terrenys de l'Ajuntament i de la Sareb, el banc dolent, i on s'han de fer canvis urbanístics per satisfer les necessitats dels promotors.
I tampoc ens agrada.
Ara s'han encarregat estudis comercials de Lleida. És el que volien?
Sí, perquè volem saber si aquests parcs comercials són necessaris, si estan justificats. A l'abril ja vam aturar un projecte presentat per Carrefour i se'ns van prometre aquests estudis. Hem insistit i preguntat diverses vegades a l'alcalde sobre aquests informes i res de res. I ara, corrents i de pressa, diuen que sí que es faran. Un projecte tan gran i important com aquest s'ha d'estudiar i pensar molt bé abans de tirar-lo endavant. Ens oposarem a tot si no està justificat amb estudis que diguin que són necessaris.
La seva pressió sembla que recull aliats?
L'abril passat ja vam sumar la Confederació Empresarial, la Federació del Metall, la Pimec, sindicats, la Cambra, associacions de comerciants i empresaris del sector. I al setembre hi vam tornar a ser tots. La Federació sola no podria fer-ho.
Però són iniciatives que generaran molts llocs de treball.
Enlluernen amb aquestes xifres, però nosaltres també tenim estudis que diuen que per cada nova feina en grans superfícies se'n perden 2,5 en botigues de proximitat.
Hi ha fuga de compradors cap a Barcelona i Saragossa?
És difícil competir amb àrees tan potents com Barcelona, on hi ha una oferta que va més enllà de la comercial. Sempre hi haurà fugues.
I l'àrea d'influència de Lleida pot créixer?
Les àrees més properes de Tarragona o Barcelona són molt potents i amb milions de consumidors, aquí ens falta massa crítica i, tot i l'àrea d'influència d'Aragó, el Pirineu i fins a Flix, no som gaires més de 400.000 persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.