L'excel·lència gastronòmica assequible

Francesc Collell va fundar Singular Food, una empresa de distribució de requisits i altres delícies de productes corrents

Francesc Collell va començar el 2002 a la Vall d'En Bas amb la compravenda de safrà com a autònom. Durant els tres primers anys era tot sol. De dimarts a dijous viatjava buscant distribuïdora per a l'Estat espanyol. El dilluns i el divendres es dedicava a repartir comandes, amb el suport de la seva mare, que l'ajudava a muntar estoigs. Dos anys després se'n va anar a Barcelona, al Poblenou. Va llogar-hi un local, on vivia i tenia el magatzem. «Era un loft autèntic: vivia al magatzem i pujava la bicicleta pel muntacàrregues. No era cap habitatge adequat.» Cullell explica que es movia en bicicleta per Barcelona.

El negoci va prosperar, el local va quedar petit i la seva germana es va incorporar al negoci. Van buscart un local més gros; el van trobar amb el doble de metres i les oficines muntades: «El vaig emblanquinar i adequar a per magatzem jo mateix.»

Alimentària 2008

L'edició del 2008 d'Alimentària, la fira d'alimentació més important del món, va ser l'aparador que va popularitzar Francesc Cullell. «Tenim tant d'èxit, que el magatzem se'ns fa petit i no hi cabem. Decidim que cal prendre una decisió i comprem una nau a Besalú. Volíem muntar una empresa consistent: nau pròpia, cuidar la imatge i l'entorn, ja que no som fabricants de producte.» Alimentària 2008 va ser el març a Barcelona, i el setembre següent ja obrien a Besalú. De dos anys ençà han canviat i ampliat el catàleg, un catàleg molt sofisticat, en què destaca el lema «Joieria gastronòmica». Singular Food ha incrementat la cartera de productes, ha insistit en el «menjar de gran luxe, però assequible a totes les butxaques». Collell insisteix en la seva idea d'excel·lència econòmica assequible: «Venc la millor pasta del món a 4,60 euros el mig quilo, i en poden menjar sis persones i com a plat únic. I et venc el pesto Rossi, de Gènova, fresc, amb parmesà, pecorino, pinyons de la Ligúria i oli verge extra. Si no és el millor del món, ja podem plegar. Pots fer un àpat excepcional per tres euros per persona.»

Collell entén que el catàleg de Singular Food és per a ocasions especials o un cap de setmana amb convidats, i per a restaurants que aposten per la qualitat extrema, i lamenta que molta gent només miri el preu, sense tastar el producte: «Són productes excepcionals, únics en la seva categoria.»

La botiga

Malgrat l'espectacularitat i l'elegància del seu establiment, no té previst obrir cap botiga. Francesc Collell explica que el local de Besalú és, bàsicament, un showroom, però que hi pot passar tothom qui ho desitgi. Pensa que ell ha d'obrir noves línies de negoci i cercar productes, perquè ja hi ha bons botiguers del ram. Collell ha anunciat que properament les agrobotigues de la Cooperativa de la Vall d'en Bas comercialitzaran algun producte de Singular Food.

Comercialitza el 30% de la sal Halen Môn

Francesc Collell és importador i distribuïdor per a la península Ibèrica de la sal de Gal·les Halen Môn. La comercialitza en un recipient molt atractiu, ben diferenciat del de la britànica casa mare. Va decidir personalitzar el recipient, amb una imatge nova. Francesc Collell comercialitza la sal en paquets de 400 grams i de 100 grams, i en sobres de 3 grams. Collell té una relació tan intensa amb la casa mare que hi compra el 30 per cent de la producció. A més, envasa els paquets de sobres de tres grams per a la casa mare i, fins i tot, l'empresa gal·lesa els va demanar permís per copiar el format de 400 grams, que és el més usat pel sector de l'hostaleria. De fet, aquest format representa el 75 per cent de les vendes d'aquesta sal produïda al País de Gal·les. D'aquesta sal, n'hi ha de dos tipus: cristalls de sal marina pura i cristalls de sal marina fumada.

Sala de tast

A la seu de Singular Food, a Besalú, Francesc Cullell hi ha previst una cuina i una taula de tast amb capacitat per una vintena de persones. Hi volen cuiners i detallistes per fer presentacions dels nous productes.

LA FITXA

Seu central:
Besalú, on té 470 m² de botiga, magatzem i sala de tast
Any de creació:
El 2002 comença com a autònom i el tercer trimestre del 2007 constitueix Francesc Collell, SL
Facturació anual:
850.000 euros
Empleats:
3 treballadors de plantilla i 45 distribuïdors
Referències:
300
Marques:
Singular Products, Francesc Cullell Fine Products i Singular del Mar
Pàgines web:

Tres marques pròpies

Singular Products, Francesc Cullell Fine Products i La Singular del Mar són les tres marques amb què treballa Francesc Collell. La Singular del Mar és la darrera de les marques que ha registrat. La va crear per exportar llaunes de conserves de peix i marisc. Ha començat amb sardines, musclos, ventresca de bonítol i tonyina. On ho fabrica? «Cada producte té un fabricant diferent. No tots fan bé el mateix; tots tenen especialitats en què destaquen.» Així, les sardines en oli d'oliva són elaborades a Portugal, mentre que la resta de productes són fets en indústries de la mar Cantàbrica.

Francesc Collell procura tenir un producte de cada i en exclusiva: «Si no hi ha un producte molt bo de cada tipus, la xarxa de distribució no funciona.» D'aquesta manera, només té un arròs, una pasta asciuta i una pasta amb ou, una sal, un pebre de cada tipus, un vinagre, una tomata en conserva o un sol tipus de tomata dessecada: «Anem a buscar coses que marquin la diferència, i per això ens interessa conèixer els productors.» Alerta que el principal mercat de la seva empresa és el sector de l'hostaleria, malgrat la gran presència de productes amb la seva imatge a les botigues de delicatessen.

Francesc Collell insisteix a dir que li interessa que la gent surti de casa seva amb el menú acabat: «Pasta, oli, tomata, parmesà... Tinc línies senceres fidelitzades. I sempre menjar assequible, però de luxe. Ha estat una opció d'estalvi en temps de crisi.» Francesc Collell està a punt d'obrir una línia de formatges en el catàleg de Singular Food. En la seva voluntat de tenir un producte de cada tipus en exclusiva per garantir la xarxa de distribució, ja ha fet els tastos per incorporar rodes parmesà i comté, dos formatges que tenen la virtut d'envellir molt bé. La gamma de parmesà farà un recorregut de 36, 50 i 70 mesos. La de comté, de 36 i 42 mesos. Dels productes nous destaca un pa sard cruixent d'una artesana sarda que aguanta mesos deliciós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona
GIRONA

Gelati Dino preveu obrir sis punts de venda més a curt i mitjà termini

GIRONA

La Paradoxa d’Easterlin

professor d'economia i empresa, Universitat de Girona, emprenedor i expert en gestió de crisi i desenvolupament de negoci
Tribuna

Memòria històrica

@sninobecerra / Catedràtic emèrit de l’IQS School of Management (URL)

Mantenir l’òrbita

Barcelona
Mariona Serra
Presidenta de l’Associació d’empreses biotecnològiques (CataloniaBio &Healthtech)

“El sistema de salut català és poc permeable a la innovació”

Barcelona