L'excel·lència gastronòmica assequible

Francesc Collell va fundar Singular Food, una empresa de distribució de requisits i altres delícies de productes corrents

Fran­cesc Collell va començar el 2002 a la Vall d'En Bas amb la com­pra­venda de safrà com a autònom. Durant els tres pri­mers anys era tot sol. De dimarts a dijous viat­java bus­cant dis­tribuïdora per a l'Estat espa­nyol. El dilluns i el diven­dres es dedi­cava a repar­tir coman­des, amb el suport de la seva mare, que l'aju­dava a mun­tar estoigs. Dos anys després se'n va anar a Bar­ce­lona, al Poble­nou. Va llo­gar-hi un local, on vivia i tenia el magat­zem. «Era un loft autèntic: vivia al magat­zem i pujava la bici­cleta pel mun­tacàrre­gues. No era cap habi­tatge ade­quat.» Cullell explica que es movia en bici­cleta per Bar­ce­lona.

El negoci va pros­pe­rar, el local va que­dar petit i la seva ger­mana es va incor­po­rar al negoci. Van bus­cart un local més gros; el van tro­bar amb el doble de metres i les ofi­ci­nes mun­ta­des: «El vaig emblan­qui­nar i ade­quar a per magat­zem jo mateix.»

Ali­mentària 2008

L'edició del 2008 d'Ali­mentària, la fira d'ali­men­tació més impor­tant del món, va ser l'apa­ra­dor que va popu­la­rit­zar Fran­cesc Cullell. «Tenim tant d'èxit, que el magat­zem se'ns fa petit i no hi cabem. Deci­dim que cal pren­dre una decisió i com­prem una nau a Besalú. Volíem mun­tar una empresa con­sis­tent: nau pròpia, cui­dar la imatge i l'entorn, ja que no som fabri­cants de pro­ducte.» Ali­mentària 2008 va ser el març a Bar­ce­lona, i el setem­bre següent ja obrien a Besalú. De dos anys ençà han can­viat i ampliat el catàleg, un catàleg molt sofis­ti­cat, en què des­taca el lema «Joie­ria gas­tronòmica». Sin­gu­lar Food ha incre­men­tat la car­tera de pro­duc­tes, ha insis­tit en el «men­jar de gran luxe, però asse­qui­ble a totes les but­xa­ques». Collell insis­teix en la seva idea d'excel·lència econòmica asse­qui­ble: «Venc la millor pasta del món a 4,60 euros el mig quilo, i en poden men­jar sis per­so­nes i com a plat únic. I et venc el pesto Rossi, de Gènova, fresc, amb par­mesà, peco­rino, pinyons de la Ligúria i oli verge extra. Si no és el millor del món, ja podem ple­gar. Pots fer un àpat excep­ci­o­nal per tres euros per per­sona.»

Collell entén que el catàleg de Sin­gu­lar Food és per a oca­si­ons espe­ci­als o un cap de set­mana amb con­vi­dats, i per a res­tau­rants que apos­ten per la qua­li­tat extrema, i lamenta que molta gent només miri el preu, sense tas­tar el pro­ducte: «Són pro­duc­tes excep­ci­o­nals, únics en la seva cate­go­ria.»

La botiga

Mal­grat l'espec­ta­cu­la­ri­tat i l'elegància del seu esta­bli­ment, no té pre­vist obrir cap botiga. Fran­cesc Collell explica que el local de Besalú és, bàsica­ment, un show­room, però que hi pot pas­sar tot­hom qui ho desitgi. Pensa que ell ha d'obrir noves línies de negoci i cer­car pro­duc­tes, perquè ja hi ha bons boti­guers del ram. Collell ha anun­ciat que pro­pe­ra­ment les agro­bo­ti­gues de la Coo­pe­ra­tiva de la Vall d'en Bas comer­ci­a­lit­za­ran algun pro­ducte de Sin­gu­lar Food.

Comercialitza el 30% de la sal Halen Môn

Francesc Collell és importador i distribuïdor per a la península Ibèrica de la sal de Gal·les Halen Môn. La comercialitza en un recipient molt atractiu, ben diferenciat del de la britànica casa mare. Va decidir personalitzar el recipient, amb una imatge nova. Francesc Collell comercialitza la sal en paquets de 400 grams i de 100 grams, i en sobres de 3 grams. Collell té una relació tan intensa amb la casa mare que hi compra el 30 per cent de la producció. A més, envasa els paquets de sobres de tres grams per a la casa mare i, fins i tot, l'empresa gal·lesa els va demanar permís per copiar el format de 400 grams, que és el més usat pel sector de l'hostaleria. De fet, aquest format representa el 75 per cent de les vendes d'aquesta sal produïda al País de Gal·les. D'aquesta sal, n'hi ha de dos tipus: cristalls de sal marina pura i cristalls de sal marina fumada.

Sala de tast

A la seu de Singular Food, a Besalú, Francesc Cullell hi ha previst una cuina i una taula de tast amb capacitat per una vintena de persones. Hi volen cuiners i detallistes per fer presentacions dels nous productes.

LA FITXA

Seu central:
Besalú, on té 470 m² de botiga, magatzem i sala de tast
Any de creació:
El 2002 comença com a autònom i el tercer trimestre del 2007 constitueix Francesc Collell, SL
Facturació anual:
850.000 euros
Empleats:
3 treballadors de plantilla i 45 distribuïdors
Referències:
300
Marques:
Singular Products, Francesc Cullell Fine Products i Singular del Mar
Pàgines web:

Tres marques pròpies

Singular Products, Francesc Cullell Fine Products i La Singular del Mar són les tres marques amb què treballa Francesc Collell. La Singular del Mar és la darrera de les marques que ha registrat. La va crear per exportar llaunes de conserves de peix i marisc. Ha començat amb sardines, musclos, ventresca de bonítol i tonyina. On ho fabrica? «Cada producte té un fabricant diferent. No tots fan bé el mateix; tots tenen especialitats en què destaquen.» Així, les sardines en oli d'oliva són elaborades a Portugal, mentre que la resta de productes són fets en indústries de la mar Cantàbrica.

Francesc Collell procura tenir un producte de cada i en exclusiva: «Si no hi ha un producte molt bo de cada tipus, la xarxa de distribució no funciona.» D'aquesta manera, només té un arròs, una pasta asciuta i una pasta amb ou, una sal, un pebre de cada tipus, un vinagre, una tomata en conserva o un sol tipus de tomata dessecada: «Anem a buscar coses que marquin la diferència, i per això ens interessa conèixer els productors.» Alerta que el principal mercat de la seva empresa és el sector de l'hostaleria, malgrat la gran presència de productes amb la seva imatge a les botigues de delicatessen.

Francesc Collell insisteix a dir que li interessa que la gent surti de casa seva amb el menú acabat: «Pasta, oli, tomata, parmesà... Tinc línies senceres fidelitzades. I sempre menjar assequible, però de luxe. Ha estat una opció d'estalvi en temps de crisi.» Francesc Collell està a punt d'obrir una línia de formatges en el catàleg de Singular Food. En la seva voluntat de tenir un producte de cada tipus en exclusiva per garantir la xarxa de distribució, ja ha fet els tastos per incorporar rodes parmesà i comté, dos formatges que tenen la virtut d'envellir molt bé. La gamma de parmesà farà un recorregut de 36, 50 i 70 mesos. La de comté, de 36 i 42 mesos. Dels productes nous destaca un pa sard cruixent d'una artesana sarda que aguanta mesos deliciós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.