Economia

Iniciatives públiques i gestades per iniciativa popular connecten petits productors amb els compradors durant la pandèmia

El producte de proximitat viatja a casa del consumidor

La majoria de cadenes de supermercats ja inclouen el producte de proximitat als seus lineals Els productors volen continuar amb aquest canal perquè els suposa l’obertura d’una nova línia de mercat a un preu just

Un dels efec­tes del con­fi­na­ment va ser el tan­ca­ment de res­tau­rants i empre­ses de càtering que proveïen els men­ja­dors esco­lars, fet que va dei­xar molts pro­duc­tors en una situ­ació ben difícil. El pro­ducte no tenia sor­tida i es feia malbé, i van ser diver­ses les cri­des des­es­pe­ra­des a través de les xar­xes soci­als de pro­duc­tors que expli­ca­ven que havien de llençar litres de llet o que les flors es morien sense remei. D’altres es van rein­ven­tar i van començar a ser­vir a domi­cili, a través del boca-ore­lla i les xar­xes, i van por­tar direc­ta­ment al con­su­mi­dor tota mena de pro­duc­tes: ver­dura con­re­ada en horts pro­pers, peix i gelats que abans només es tro­ba­ven al res­tau­rant... N’hi va haver que amb l’inici de la deses­ca­lada van dei­xar de ser­vir a domi­cili pel cost extra que aquesta acti­vi­tat els supo­sava en temps i inversió en dis­tri­bució. Però n’hi ha que han tro­bat una nova via de negoci que volen com­pa­gi­nar amb la tra­di­ci­o­nal. I molts con­su­mi­dors han des­co­bert una forma de com­prar pro­ducte de pro­xi­mi­tat i qua­li­tat a un preu just. Una tendència que en molts casos ha arri­bat per que­dar-s’hi.

Així ho creu el direc­tor gene­ral d’Ali­men­tació, Qua­li­tat i Indústries Agro­a­li­mentàries del Depar­ta­ment d’Agri­cul­tura, Rama­de­ria i Pesca (DARP), Car­mel Mòdol, que asse­nyala que l’interès pel pro­ducte de pro­xi­mi­tat ja feia un temps que s’havia detec­tat. “La majo­ria de cade­nes de super­mer­cats ja inclo­uen el pro­ducte de pro­xi­mi­tat als seus line­als”, explica, i hi afe­geix que el DARP ja estava tre­ba­llant per con­nec­tar pro­duc­tors amb con­su­mi­dors: “La nos­tra estratègia és que aquests dos mons es reco­ne­guin com a ali­ats.” “Volem que la gent sàpiga que a Cata­lu­nya es fan ali­ments de molta qua­li­tat, que són a més pro­duc­tes amb més estàndards de con­trol i sos­te­ni­bi­li­tat” per la seva pro­xi­mi­tat al con­su­mi­dor, diu Mòdol.

La pandèmia va aparèixer quan el DARP ja tre­ba­llava en pro­gra­mes per fer visi­ble la pro­ducció de més de 3.000 page­sos i rama­ders que feien venda directa a coo­pe­ra­ti­ves. Amb l’arri­bada de la Covid-19, “l’ali­ment de qua­li­tat amb una traçabi­li­tat pren valor als ulls de molts ciu­ta­dans”, asse­nyala Mòdol, que pre­cisa que les com­pa­nyies de dis­tri­bució han detec­tat un incre­ment en la venda del pro­ducte local. “I tre­ba­lla­rem perquè s’hi quedi”, asse­gura el direc­tor gene­ral d’Ali­men­tació, Qua­li­tat i Indústries Agro­a­li­mentàries.

Mal­grat això, la crisi deri­vada de la pandèmia ha tin­gut un impacte fort en els petits pro­duc­tors. Per aquest motiu el DARP ha des­ti­nat qua­tre mili­ons d’euros a la com­pra de pro­duc­tes fres­cos de petits pro­duc­tors amb difi­cul­tats per comer­ci­a­lit­zar-los. Es tracta sobre­tot dels pro­duc­tors de pro­duc­tes fres­cos peri­bles i altres pro­duc­tes com l’oli i la mel que han per­dut els canals de comer­ci­a­lit­zació lli­gats a la res­tau­ració i el turisme. Alhora, la Gene­ra­li­tat ha vol­gut aju­dar els ciu­ta­dans més cas­ti­gats per la crisi econòmica i social. El resul­tat de con­ju­gar l’ajuda a tots dos sec­tors ha estat un acord amb el Banc dels Ali­ments, enti­tat a la qual s’estan lliu­rant els pro­duc­tes fres­cos com­prats als petits pro­duc­tors. Es poden aco­llir a l’ajut els pro­duc­tors, les coo­pe­ra­ti­ves o les soci­e­tats agràries de trans­for­mació de fruita, ver­dura i hor­ta­lis­ses, de carn de boví, oví-cabrum, conill o pollas­tre, d’ous, de llet i pro­duc­tes lac­tis fres­cos, de mel, d’oli d’oliva verge o de pro­duc­tes ela­bo­rats del porc. Han d’acre­di­tar haver tin­gut una dis­mi­nució de la fac­tu­ració i en el canal de venda habi­tual de com a mínim el 30% en els mesos d’abril, maig i juny. Les aju­des oscil·len entre els 4.000 i els 10.000 euros per pro­duc­tor, i com a màxim de 75.000 en cas d’agru­pa­ci­ons.

De la pandèmia ha sor­git també la ini­ci­a­tiva, lide­rada pel DARP, del mer­cat web #Apro­fi­ta­el­sA­li­ments, una pàgina a inter­net que posa en con­tacte el sec­tor agro­a­li­men­tari i enti­tats per sub­mi­nis­trar ali­ments a col·lec­tius vul­ne­ra­bles. És una pla­ta­forma que vol tenir con­tinuïtat durant tot l’any per con­tri­buir a l’apro­fi­ta­ment dels ali­ments. Algu­nes de les enti­tats que s’hi han sumat són el Banc dels Ali­ments, la Fun­dació Espi­go­la­dors, Nutrició Sense Fron­te­res i el Pont Ali­men­tari.

A la ini­ci­a­tiva de la Gene­ra­li­tat s’hi sumen les d’altres admi­nis­tra­ci­ons i volun­ta­ris, amb pro­pos­tes que s’han creat fins i tot de manera espontània a les xar­xes soci­als. És el cas de Pro­duc­tors Cata­lans, que va sor­gir quan un grup de per­so­nes que es conei­xien a través de xar­xes com Twit­ter va deci­dir donar un cop de mà a diver­sos pro­duc­tors que van cri­dar a la soli­da­ri­tat en veure com els seus pro­duc­tes es feien malbé sense poder-los ven­dre. Fonts del col·lec­tiu expli­quen que “la idea era poder aju­dar gent que és molt bona fent el seu pro­ducte però no tant dis­tri­buint-los”. De la col·labo­ració espontània i voluntària, que ha acon­se­guit impli­car alguns trans­por­tis­tes, ha sor­git una pla­ta­forma web que agrupa una vin­tena de pro­duc­tors que ofe­rei­xen els seus pro­duc­tes a un preu just, en no per­dre-hi amb els inter­me­di­a­ris, i els por­ten a domi­cili. De vega­des, amb ofer­tes limi­ta­des que s’exhau­rei­xen poc després d’anun­ciar-se per Tele­gram. Hi ha 130 pro­duc­tors que espe­ren per afe­gir-se a la pla­ta­forma i les tres per­so­nes que s’hi dedi­quen de manera voluntària estan pla­ne­jant fer el salt a un web més pro­fes­si­o­na­lit­zat en vista de l’èxit. Fins ara s’ha pri­o­rit­zat el pro­duc­tor amb un pro­ducte a punt d’expi­rar, com ara plan­tes o ani­mals.

“Els pro­duc­tors volen con­ti­nuar amb aquest canal perquè els suposa l’ober­tura d’una nova línia de mer­cat a un preu just, i el con­su­mi­dor des­co­breix també una nova via”, asse­nya­len fonts de Pro­duc­tors Cata­lans. Durant el con­fi­na­ment s’ha fet molta com­pra solidària res­po­nent a les cri­des dels pro­duc­tors. Un exem­ple en va ser Sant Jordi, quan es van ven­dre 10.000 roses en cinc hores. El repte va ser la logística, però el col·lec­tiu afirma que es van poder dis­tri­buir. A l’abril i el maig, els mesos que la pla­ta­forma ha estat fun­ci­o­nant, s’han regis­trat unes 3.000 coman­des men­su­als.

Durant el con­fi­na­ment han sor­git altres ini­ci­a­ti­ves, com la del Parc Agrari del Baix Llo­bre­gat, que ha ela­bo­rat un mapa amb 388 page­sos i 38 agro­bo­ti­gues que ser­vei­xen a domi­cili. La Dipu­tació de Lleida, Unió de Page­sos, la Cam­bra de Comerç de Reus i parcs natu­rals han orga­nit­zat també pla­ta­for­mes de venda directa. Els parcs natu­rals del Mont­seny i de l’Alt Piri­neu, per exem­ple, han agru­pat pro­duc­tors de la zona. Unió de Page­sos va crear en ple con­fi­na­ment el pro­jecte Page­sia a casa, que va arren­car a pri­mers d’abril amb 250 pro­duc­tors i ja en suma prop de 400.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia