Economia

Catalunya, favorita per ser la seu de la planta de bateries

Un consorci publicoprivat anunciat per la ministra Maroto deixa entendre que la fàbrica se situarà a l’àrea de Martorell

Seat i Iberdrola formen part del projecte, que s’obre a acollir nous socis

Catalunya té molts punts a favor perquè s’hi implanti la primera fàbrica de bateries elèctriques de l’Estat i esdevenir així un pol central al voltant del qual es configurarà la nova indústria de la mobilitat sostenible al sud d’Europa. Així ho deixen entreveure els termes del consorci publicoprivat que va anunciar ahir la ministra espanyola d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, en el qual, a més de l’Estat, participen Seat i Iberdrola per la banda privada, que queda oberta a la incorporació de nous socis, tal com va precisar Maroto en la clausura del vint-i-vuitè congrés federal d’UGT FICA. L’anunci precedeix, sembla que no per casualitat, la visita del rei Felip VI a les instal·lacions de l’automobilística catalana, prevista per avui.

La ministra va explicar que el consorci formarà part del primer Perte (programa estratègic per a la recuperació i la transformació econòmica) però no va concretar l’indret definitiu. Amb tot, experts i persones properes al projecte donaven per fet que la planta acabarà ubicada no gaire lluny de les instal·lacions de Seat a Martorell.

Catalunya, doncs, sembla que va al capdavant en la cursa per la producció de bateries elèctriques, i s’avança a altres territoris que també competeixen per tenir-ne una fàbrica, com ara el País Valencià, Aragó i el País Basc, que comptaven amb iniciatives força sòlides en aquest sentit. A Catalunya mateix, s’havia especulat que les instal·lacions de Nissan a la Zona Franca, un cop marxi la multinacional japonesa a final d’any, podrien ser un espai d’interès per a aquest objectiu. No obstant això, caldrà esperar fins al 31 d’aquest mes, data que ha establert la taula per a la reindustrialització de Nissan per presentar tots els projectes interessats, que majoritàriament també tenen relació amb el vehicle elèctric.

Tenir una o més fàbriques de bateries elèctriques és una condició clau per salvar un sector que dona feina a prop de 40.000 persones a Catalunya, on també representa al voltant d’un 7% del PIB. El Principat, al seu torn, lidera la producció de vehicles i components dins de l’Estat, segon productor automobilístic a Europa, només darrere d’Alemanya.

Passos preliminars

Seat ja fa temps que aposta per l’electrificació a la seva planta i la tardor passada va iniciar les obres d’un nou laboratori de bateries a la seva factoria, amb una inversió de més de set milions d’euros en 1.500 metres quadrats, que es preveu que estiguin enllestits per funcionar aquesta mateixa primavera. Fa poques setmanes, el president de Seat, Wayne Griffiths, instava el govern espanyol a moure fitxa en aquest sentit, i posava com a requisit “imprescindible” perquè Seat avancés en la mobilitat sostenible –una iniciativa que podria ser candidata als fons europeus Next Generation– que hi hagués una fàbrica de bateries a prop.

Els responsables de Seat fa temps que pensen a fabricar un vehicle elèctric de petites dimensions a Martorell, possiblement aquest mateix any, però l’accessibilitat a les bateries, component indispensable, és clau. Seat preveu destinar a aquest nou concepte de mobilitat fins a 5.000 milions d’euros fins al 2025, tal com va anunciar el juliol del 2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.