El repartiment a Barcelona es fa amb vehicles mig buits
La reducció del 30% de les places de càrrega i descàrrega fa que la meitat dels transportistes aparquin en doble fila
Un estudi del RACC reclama la creació d’una taula sectorial per optimitzar la distribució
El repartiment de mercaderies i la distribució d’ultima milla a Barcelona representa al voltant del 20% del trànsit i del 40% de les emissions contaminants derivades de la circulació. L’increment de les compres per internet, sobretot per la pandèmia, ha fet créixer el sector. Un estudi elaborat pel RACC en col·laboració amb la cadena de supermercats Bon Preu destaca la necessitat de crear una taula sectorial per optimitzar la distribució de mercaderies i fer-la més eficient després de constatar, entre d’altres coses, que la meitat dels vehicles comercials circulen per la ciutat amb el 50% de la seva capacitat en buit i que la reducció del 30% de les places de càrrega i descàrrega a Barcelona provoca que els transportistes aparquin en doble filera en el 49% dels seus serveis i, d’aquests, el 30% hagin estat multats per estacionar fora de les places de càrrega i descàrrega i un 24% per estacionar-hi més temps del permès. A més, el 92% dels transportistes ja circulen per la ciutat a les 9 h del matí, coincidint amb l’hora punta.
L’informe s’ha fet a partir de més de 4.000 observacions als estacionaments de distribució urbana de mercaderies als deu districtes de Barcelona, s’ha analitzat el funcionament de les dues microplataformes que existeixen a la ciutat i s’han fet 400 enquestes a responsables d’establiments comercials i 600 a transportistes. La necessitat d’un model logístic més eficient queda palès amb dades com ara que el 80% dels transportistes fan lliuraments dues o tres vegades per setmana al mateix client i la meitat dels comerciants considera que podria canviar el seu horari de recepció i entrega de mercaderies, però el 87% no són partidaris del repartiment nocturn. La implantació de més microplataformes a la ciutat, que facin la distribució amb vehicles sostenibles, és un dels factors a promoure, segons l’estudi. A hores d’ara a Barcelona n’hi ha dos en funcionament i el 98% dels comerciants no les coneixen.