Un hòlding reunirà totes les empreses de la família Feliu
La reorganització coincideix en un moment de relleu generacional al grup de productes de farmàcia i dietètica
Abans de l’estiu veurà la llum a Catalunya un nou grup industrial en el sector de la farmàcia i la dietètica. El conglomerat d’empreses propietat de la família Feliu (Distribucions Feliu, Feliu Packaging, Sincrofarm, Sincromed i Indafe) es reorganitzarà al voltant d’un hòlding amb una facturació consolidada d’uns 40 milions d’euros i unes plantilles que donen feina a unes 150 persones. El 75% de la propietat estarà en mans de la família Feliu i d’Albert Galimany, director general de Sincrofarm i d’Indafe i futur gerent del grup, mentre que el 25% restant estarà repartit entre altres directius de les societats del hòlding.
Aquesta reorganització s’ha fet coincidir amb el relleu generacional de la cúpula. Manel Feliu, fundador de les empreses, es jubila i cedeix el testimoni als seus dos fills, Joan i Lara Feliu. Els dos representants de la segona generació, encara en la vintena, passaran a ser els administradors de totes les societats i també del grup d’empreses. Albert Galimany destaca la implicació de tots els directius en aquest moment transcendental per al grup. “Constituïm un equip jove molt motivat per impulsar les companyies”, afirma. A més de Galimany, hi ha Anna Solé, directora general de Distribucions Feliu; Manel Navarro, gerent de Feliu Packaging, i Diana Gasset, directora general de Sincromed.
Precisament Sincromed, amb només mig any de vida, és la darrera incorporació al grup. Especialitzada en la creació de nous productes per a tercers, ja sigui medicaments o complements alimentaris, aquesta spin-off de Sincrofarm ve a omplir un dels pocs buits que tenia el grup en la integració vertical de tota la cadena de valor. Avui dia les empreses del grup poden oferir als clients totes les activitats de la indústria farmacèutica i dietètica, des de la concepció del producte, fins a la fabricació, l’envasat i la distribució.
Tot va començar el 1986 a Barcelona. Manel Feliu va muntar Distribucions Feliu amb la seva mare, la veterana química Ana María Lajusticia, per comercialitzar els seus populars complements de l’alimentació al voltant del magnesi. El 1992, va néixer Sincrofarm, que inicialment produia complements nutricionals per a tercers i, al cap d’uns anys, també els d’Ana María Lajusticia. A partir del 2005, amb l’obtenció de l’acreditació de laboratori d’especialitats farmacèutiques, Sincrofarm va entrar en el món dels medicaments. Feliu Packaging va néixer el 2014 per segregació d’una de les dues divisions de Distribucions Feliu, dedicada als envasos per a la indústria farmacèutica i alimentària. Aquell mateix any, les necessitats d’espai van obligar a traslladar l’activitat al polígon industrial Almeda de Cornellà de Llobregat. La societat patrimonialista del grup, Indafe, va assumir l’operació immobiliària de compra dels actius.
Precisament, un dels primers reptes del nou hòlding serà abordar els problemes d’espai –bàsicament de magatzem però també de producció– que tenen Feliu Packaging i Sincrofarm. La primera té dues naus a Cornellà de Llobregat i Castellar del Vallès (en total 3.500 m²) i la segona, dues fàbriques a la localitat del Baix Llobregat (uns 8.000 m²). El projecte és trobar una parcel·la d’entre 6.000 i 8.000 m² a menys de 40 km de les dependències centrals i edificar-la. El pressupost és d’uns 2 milions d’euros dels quals la meitat es finançaran. Distribucions Feliu disposa d’oficines a Barcelona i una planta logística a Cornellà de 1.200 m².
El respecte mediambiental i la millora tecnològica suposen els dos focus d’interès de la companyia en aquests moments de canvi. També la innovació en el producte i la internacionalització.
En aquest últim aspecte, Galimany explica que es dedicarà més atenció a potenciar la internacionalització de la marca de productes d’Ana María Lajusticia. Es tracta d’un procés que es va iniciar fa uns quatre anys, i ja s’han obert mercats a l’Amèrica Llatina i a Europa, vencent les dificultats que els països imposen als complements alimentaris. Res a veure amb la facilitat amb què arriben els llibres de divulgació i els missatges a través de les xarxes socials que Ana María Lajusticia, de 96 anys, s’encarrega de difondre regularment: “És molt coneguda arreu i hem de saber aprofitar millor les oportunitats”, diu Galimany.