Economia

Els empresaris aposten ampliar el Prat guanyant terreny al mar

L'any 1998 la ciutat de Hong Kong va inaugurar el modern aeroport de Chek Lap Kok, construït en bona part en terreny guanyat al mar i que en substituïa un altre d'obsolet situat al bell mig d'una àrea poblada i amb una limitada capacitat de creixement. Constituït en un dels principals punts de connexió del continent asiàtic tant de tràfic de passatgers com de càrrega, l'aeroport de Hong Kong va ser visitat fa pocs dies per una delegació de l'associació empresarial catalana Femcat, que ha reprès el projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat sobre el mar davant un proper col·lapse de la infraestructura.

"Malgrat la pròxima obertura de la T-Sud, l'aeroport de Barcelona quedarà saturat a partir del 2015, quan superi els 60 milions de passatgers", explica a l'AVUI Juan Antonio de Andrés, extècnic d'AENA i enginyer aeronàutic les tesis del qual han sigut assumides per Femcat. L'any passat el Prat va arribar als 32,8 milions de passatgers i compta amb una previsió de creixement mitjà anual del vuit per cent.

Planificació
Tant l'associació empresarial com De Andrés creuen que les administracions i institucions catalanes ja haurien de pensar en l'aeroport del futur amb l'objectiu de fer una planificació amb garanties d'una infraestructura essencial per al país. "L'aeroport de Barcelona té potencial per créixer més del que ho fa cada any però no té les instal·lacions adequades per fer-ho", es lamenta De Andrés, que afegeix: "Si la infraestructura és deficient, el tràfic aeri creix per sota de les seves possibilitats".

Femcat creu que la construcció de dues pistes sobre el mar és la millor opció per ampliar un aeroport que presenta dificultats per engrandir-se per altres cantons. "Les pistes podrien estar operatives les 24 hores al dia i s'eliminaria la contaminació acústica", diu De Andrés. Les noves pistes acabarien amb les deficiències de les actuals creuades, una de les quals, a més, no té prou llargada per acollir la nova generació d'avions gegants, com l'Airbus 380. Aquest projecte permetria també impulsar el transport de càrrega aèria -un segment en què l'aeroport del Prat està posicionat ara per ara per sota del seu potencial- gràcies a la possibilitat d'operar les 24 hores del dia.

Mil hectàrees
Segons els càlculs realitzats per De Andrés i pendents de verificar en un estudi més ampli, la superfície que s'hauria de guanyar al mar seria del voltant de 1.000 hectàrees, una àrea similar a la que ha obtingut l'aeroport de Hong Kong.

L'enginyer aeronàutic creu que el pas següent a fer és l'elaboració d'un estudi complet -una mena de pla director- sobre el potencial de creixement del Prat. Segons De Andrés, aquesta anàlisi hauria d'estar impulsada i dirigida per les administracions i institucions catalans amb l'objectiu de buscar el màxim rendiment de l'aeroport.

"Si el 1998 Hong Kong no hagués inaugurat el nou aeroport, la regió hauria sofert una paràlisi econòmica", explica Joan Dedeu, conseller delegat de China Consultants, un professional que porta més de vint anys treballant a la capital financera de la Xina. "Aquí tenen molt clar -afegeix Dedeu- que el futur de la regió depèn que l'aeroport pugui atendre la demanda que arriba".


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.