Economia

Psicosi de desabastament

La majo­ria de gaso­li­ne­res cata­la­nes van que­dar-se ahir sense com­bus­ti­ble a causa de la vaga de trans­ports, i a la ciu­tat de Bar­ce­lona, la més afec­tada per les atu­ra­des i prin­ci­pal nucli de població de Cata­lu­nya, es van esgo­tar les existències ahir a la nit, segons va expli­car el pre­si­dent de la Fede­ració Cata­lana d’Esta­ci­ons de Ser­vei, Manuel Amado, a causa de la manca de sub­mi­nis­tra­ment i de l’afluència mas­siva de con­su­mi­dors, per por de no poder repos­tar en els pro­pers dies.

Ja ahir al ves­pre, de les 83 esta­ci­ons de ser­vei de la ciu­tat només una desena tenien com­bus­ti­ble, però regis­tra­ven llar­gues cues que amenaçaven de gas­tar fins a l’última gota de dièsel i gaso­lina: “La situ­ació cada cop és més pre­o­cu­pant. Les cues són impres­si­o­nants i la gaso­lina s’aca­barà”, segons Amado.

El pre­si­dent de les gaso­li­ne­res cata­la­nes va expli­car que la situ­ació no era gaire millor a la resta de ter­ri­tori, i va evi­tar xifrar les gaso­li­ne­res que que­da­ven amb com­bus­ti­ble, perquè cada cop eren menys i era impos­si­ble fer-ne un recompte fidel. On menys es va notar la vaga va ser a Tar­ra­gona, on alguns cami­ons cis­terna van poder abas­tar gaso­li­ne­res. Tot i això, “alguns piquets van seguir les cis­ter­nes i les van fer tor­nar sense poder des­car­re­gar”, segons va expli­car Amado.

Les esta­ci­ons de ser­vei van començar ahir al ves­pre a rebre cis­ter­nes amb com­bus­ti­ble gràcies a l’acció pro­tec­tora dels Mos­sos d’Esqua­dra. Aquesta jus­ta­ment era la petició rei­te­rada pel sec­tor, que espera que les gaso­li­ne­res tin­guin avui mateix unes reser­ves mínimes: “Segons la Cons­ti­tució, s’ha de garan­tir el dret al tre­ball. Han de sor­tir les cis­ter­nes sí o sí, escor­ta­des pels Mos­sos o per la Guàrdia Civil, si cal”, va expres­sar Amado amb indig­nació.
A les comar­ques de Girona, la vaga va començar a pro­vo­car pro­ble­mes d’abas­ta­ment en algu­nes gaso­li­ne­res, com la del barri de Santa Eugènia de Girona, on ahir al matí ja no que­dava ni una gota de gasoil. També es van veure llar­gues cues a les esta­ci­ons de ser­vei dels muni­ci­pis de la Costa Brava cen­tre.

A la demar­cació de Tar­ra­gona, els piquets no van fer cap blo­queig als dipòsits de la CLH a Tar­ra­gona, però bona part de la flota de cami­ons cis­terna que dis­tri­bu­ei­xen a les esta­ci­ons de ser­vei es va sumar a la vaga. Això va fer que tot i tenir la refi­ne­ria a escas­sos quilòmetres, mol­tes gaso­li­ne­res tar­ra­go­ni­nes començaven a que­dar-se ahir sense gasoil.

Al País Valencià, el pre­si­dent de l’Asso­ci­ació Valen­ci­ana de Con­su­mi­dors, Fer­nando Móner, va dema­nar “tran­quil·litat”, però va cons­ta­tar desa­bas­ta­ment en algu­nes gaso­li­ne­res valen­ci­a­nes. Segons Móner, “encara no estem en una situ­ació d’alarma perquè hi ha alter­na­ti­ves a l’abas­ta­ment per car­re­tera del com­bus­ti­ble”. Per la seva part, l’Asso­ci­ació Pro­vin­cial d’Empre­sa­ris d’Esta­ci­ons de Ser­vei d’Ala­cant va asse­gu­rar que les gaso­li­ne­res d’aquesta demar­cació tenen “un pro­blema de proveïment gene­ra­lit­zat”, i ja al mig­dia adver­tien que algu­nes tenien com­bus­ti­ble per a qua­tre hores, d’altres no res i d’altres per a un parell de dies.

També al comerç
La psi­cosi també es va dei­xar notar al comerç. A les boti­gues, els con­su­mi­dors s’interes­sa­ven per la situ­ació i inten­ta­ven esbri­nar si l’endemà tro­ba­rien els pro­duc­tes que acos­tu­men a com­prar o si havien de fer pre­vi­si­ons. De fet, avui hi pot començar a haver escas­se­tat de fruita i ver­dura als mer­cats cata­lans. El peix fresc també escas­se­java, a causa que també molts pes­ca­dors cata­lans es van sumat a la vaga per donar suport al trans­port.

Els trans­por­tis­tes cata­lans van repren­dre ahir amb més força la vaga inde­fi­nida que una part del sec­tor havia ini­ciat diven­dres. La fede­ració espa­nyola Fena­dis­mer, que agrupa un 18% del sec­tor, va començar ahir les atu­ra­des a tot l’Estat, i a Cata­lu­nya va pro­vo­car, sumat als autònoms de l’Ascat i de la Pla­ta­forma Cata­lana de Trans­port de Mer­ca­de­ries, un segui­ment del 90%, segons la mateixa enti­tat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.