Economia

Ofensiva de les operadores virtuals per guanyar mercat

Telefonia

Fer una trucada de telefonia mòbil a través de les operadores virtuals -aquelles que no tenen xarxa pròpia i utilitzen la d'altres grups- pot arribar a ser fins a un 67% més econòmic que mitjançant les companyies tradicionals, segons una anàlisi de l'organització de consumidors Facua.
Les operadores mòbils virtuals (OMV) van començar a introduir-se al mercat espanyol a finals del 2006 amb l'objectiu d'augmentar la competència en un negoci dominat per Movistar, Vodafone i Orange, els tres grups que, juntament amb Yoigo, disposen d'una xarxa pròpia.

En poc més d'un any han aconseguit tenir el 2,1% del total de línies operatives, segons dades de la CMT del mes de setembre passat que comptabilitzen tres companyies: Happy Móvil, Carrefour Móvil i Lebara Mobile. Des de llavors, però, han entrat al mercat un mínim de set OMV més, que aposten per tarifes barates com el seu principal factor competitiu, encara que no l'únic.

Segments específics
"Les OMV estan tot just donant a conèixer la seva oferta i de mica en mica trencaran la idea que al mercat espanyol només hi ha quatre operadores mòbils", explica a l'AVUI Jesús Martín Tello, responsable de telecomunicacions de la consultora Everis, que afegeix: "Aquestes operadores busquen segments de mercat molt específics perquè no cal ser un gran grup per guanyar-se la vida".

Eroski Móvil i Carrefour Móvil, per exemple, tenen una OMV per completar els serveis que donen als seus clients, mentre que Pepephone busca fidelitzar els viatgers d'Halcón Viajes canviant la despesa de telefonia mòbil per bitllets d'avió. La cadena de botigues The Phone House ha enfocat la seva OMV al segment dels immigrants per no canibalitzar la resta d'operadores que comercialitza, que li deixen importants comissions.

Un dels últims grups a apuntar-se a aquest negoci ha estat l'operadora holandesa KPN, que ha triat aquest segment per mirar de tenir presència al mercat espanyol. Simyo, la marca amb la qual KPN ofereix els seus serveis, té fixats els preus més barats que fins avui es poden trobar a l'Estat: 9 cèntims per minut a qualsevol operador. Finalment, l'operador ONO ha llançat Onoio per donar serveis de telefonia mòbil als seus clients de la xarxa fixa mitjançant una OMV.

"Com a mínim hi ha deu grups que estan preparats per llançar una OMV en els propers mesos", diu Martín Tello, que eleva fins a un centenar les empreses que en més o menys intensitat s'han interessat per aquest negoci.

"Educar el mercat"
"Nosaltres estem encantats amb les operadores virtuals perquè ens ajuden a educar el mercat en la comparació de tarifes", va dir Johan Andsjo, conseller delegat de Yoigo, en l'últim World Mobile Congress de Barcelona. Yoigo, que està en un procés de construcció de la seva xarxa al mercat espanyol, s'ha posicionat des de l'inici com una operadora low cost amb unes tarifes similars a les OMV. "La telefonia mòbil entrarà en una nova guerra de preus per les agressives campanyes de les operadores virtuals", va afirmar Andsjo.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.