Economia
Quan la butxaca plora
Botiguers
L'economia domèstica no està per a grans alegries i això, evidentment, es nota a l'hora d'anar a comprar. Els comerços que més estan patint són els que es dediquen a l'equipament de la llar, sobretot les botigues de mobles i electrodomèstics.
Es compren menys pisos i, per tant, es fan menys reformes, ja no hi ha tanta gent que es pot permetre una segona residència i els que prou feines tenen per pagar els seus seixanta metres quadrats posposen decisions que abans es feien de forma més impulsiva, com ara comprar un televisor més modern o canviar una rentadora que fa massa soroll.
Segons Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació Catalana de Comerç (CCC), en el que portem d'any les vendes en equipament de la llar han caigut entre un 5% i un 10%. "No podem negar que hi ha una aturada", afirma. L'any passat les vendes del sector comercial van registrar un creixement net, descomptant la inflació, de l'1 per cent.
Fraile confia que es mantinguin aquestes xifres però admet que si l'horitzó no millora, l'avenç podria ser zero. La CCC afirma que, a nivell general i de moment, les botigues d'alimentació i tèxtil s'han mantingut estancades com fa un any però que no han baixat vendes. Caldrà seguir de prop els pròxims mesos per tenir més pistes sobre com els afecta la situació actual, adverteix.
A Girona sí que estan preocupats per les botigues de roba, ja que són les que n'estan sortint més perjudicades. "A més de la manca de poder adquisitiu dels ciutadans, també hi tenen molt a veure els canvis climatològics", explica Josep Maria Noguer, el president de l'associació de comerciants El Centre de Girona.
El mateix Noguer, que té una botiga d'articles d'esports, assegura que està notant la crisi. En els últims anys, ha anat augmentant el ritme de vendes, però en els darrers dotze mesos "s'ha estancat". De cara a l'estiu el sector confia en l'impuls -i els diners- del turisme.
A la Costa Brava no són tan optimistes. Els comerciants preveuen, tenint en compte l'alt endeutament de les famílies, una "baixada" de les vendes. De moment el que han detectat és un "petit fre" en tots els sectors, segons el president de l'associació de Lloret de Mar, Francesc Alsina. Curiosament, però, en els carrers més cèntrics de la població ja s'han llogat gairebé tots els establiments que eren al mercat per a aquesta temporada d'estiu.
Causes psicològiques
També el comerç lleidatà comença a percebre un lleuger descens de les vendes tot i que la patronal del sector, la Fecom, encara no disposa de dades per avaluar l'impacte de la desacceleració. La secretària general, Rosa Armengol, indica que el consumidor comença a contenir la despesa i que no ajuda massa el continu debat i les notícies que diàriament apareixen sobre la desacceleració econòmica.
També Fraile, des de la patronal catalana, creu que els problemes actuals s'han vist agreujats per la picabaralla política i el ressò mediàtic que se n'ha fet. "Hi ha causes reals però també d'altres que no ho són i han fet baixar de forma important la confiança del consumidor", afirma.
Com explica la Fecom, el que sí que estan notant és que en alimentació estan augmentant les vendes dels productes de marca blanca, que tenen un preu més ajustat que les marques dels fabricants. Armengol explica que els comerciants estan sent més prudents a l'hora de fer comandes i reposicions de matèria però que cal ser prudent, donat que les mateixes perspectives es plantejaven per la campanya de Nadal i Reis del 2007 i al final van tancar l'exercici amb bons resultats.
A les comarques de Lleida preocupen especialment els resultats agraris, ja que si no hi ha aigua i això comporta una mala collita, el sector també reduirà el consum i hi haurà una retenció d'estalvis i de liquiditat.
Es compren menys pisos i, per tant, es fan menys reformes, ja no hi ha tanta gent que es pot permetre una segona residència i els que prou feines tenen per pagar els seus seixanta metres quadrats posposen decisions que abans es feien de forma més impulsiva, com ara comprar un televisor més modern o canviar una rentadora que fa massa soroll.
Segons Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació Catalana de Comerç (CCC), en el que portem d'any les vendes en equipament de la llar han caigut entre un 5% i un 10%. "No podem negar que hi ha una aturada", afirma. L'any passat les vendes del sector comercial van registrar un creixement net, descomptant la inflació, de l'1 per cent.
Fraile confia que es mantinguin aquestes xifres però admet que si l'horitzó no millora, l'avenç podria ser zero. La CCC afirma que, a nivell general i de moment, les botigues d'alimentació i tèxtil s'han mantingut estancades com fa un any però que no han baixat vendes. Caldrà seguir de prop els pròxims mesos per tenir més pistes sobre com els afecta la situació actual, adverteix.
A Girona sí que estan preocupats per les botigues de roba, ja que són les que n'estan sortint més perjudicades. "A més de la manca de poder adquisitiu dels ciutadans, també hi tenen molt a veure els canvis climatològics", explica Josep Maria Noguer, el president de l'associació de comerciants El Centre de Girona.
El mateix Noguer, que té una botiga d'articles d'esports, assegura que està notant la crisi. En els últims anys, ha anat augmentant el ritme de vendes, però en els darrers dotze mesos "s'ha estancat". De cara a l'estiu el sector confia en l'impuls -i els diners- del turisme.
A la Costa Brava no són tan optimistes. Els comerciants preveuen, tenint en compte l'alt endeutament de les famílies, una "baixada" de les vendes. De moment el que han detectat és un "petit fre" en tots els sectors, segons el president de l'associació de Lloret de Mar, Francesc Alsina. Curiosament, però, en els carrers més cèntrics de la població ja s'han llogat gairebé tots els establiments que eren al mercat per a aquesta temporada d'estiu.
Causes psicològiques
També el comerç lleidatà comença a percebre un lleuger descens de les vendes tot i que la patronal del sector, la Fecom, encara no disposa de dades per avaluar l'impacte de la desacceleració. La secretària general, Rosa Armengol, indica que el consumidor comença a contenir la despesa i que no ajuda massa el continu debat i les notícies que diàriament apareixen sobre la desacceleració econòmica.
També Fraile, des de la patronal catalana, creu que els problemes actuals s'han vist agreujats per la picabaralla política i el ressò mediàtic que se n'ha fet. "Hi ha causes reals però també d'altres que no ho són i han fet baixar de forma important la confiança del consumidor", afirma.
Com explica la Fecom, el que sí que estan notant és que en alimentació estan augmentant les vendes dels productes de marca blanca, que tenen un preu més ajustat que les marques dels fabricants. Armengol explica que els comerciants estan sent més prudents a l'hora de fer comandes i reposicions de matèria però que cal ser prudent, donat que les mateixes perspectives es plantejaven per la campanya de Nadal i Reis del 2007 i al final van tancar l'exercici amb bons resultats.
A les comarques de Lleida preocupen especialment els resultats agraris, ja que si no hi ha aigua i això comporta una mala collita, el sector també reduirà el consum i hi haurà una retenció d'estalvis i de liquiditat.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.