Ficosa centra esforços en els components de la bateria
El proveïdor de solucions i components per a l’automoció col·laborarà amb els fabricants europeus i asiàtics de bateries
Dins de la seva política de diversificació de producte, Ficosa, el grup proveïdor de components i solucions per a l’automoció, centrarà bona part dels seus esforços en els pròxims anys en el desenvolupament de components de la bateria del vehicle elèctric.
“Desenvolupem eines per a la gestió de la bateria, en fases com la càrrega, informació sobre com es du a terme el procés, i en la identificació com a client en una electrolinera, tot automatitzant al màxim el pagament del servei”, explica Albert Trullàs, director d’enginyeria de producte a Ficosa. I hi afegeix: “El repte és aconseguir dades per al monitoratge de la bateria i per això cal treballar sobre les cel·les, però també, i sobretot, el pack de la bateria.” De fet, Ficosa ha inclòs en el Perte del vehicle elèctric i connectat, que es va presentar el juliol de l’any passat, la implementació d’una nova línia de producció a la planta de Viladecavalls dedicada a la fabricació d’un cell management controller (CMC), una solució avançada que permet gestionar i supervisar el funcionament de les cel·les que componen el vehicle elèctric, per tal de potenciar-ne la potència i el rendiment. Atès que la seguretat de la bateria és un dels punts que més preocupen, Ficosa incorporarà la IA “per preveure comportaments anòmals, com ara un possible incendi”.
Amb els fabricants
L’estratègia de Ficosa és esdevenir el soci imprescindible dels fabricants europeus de bateries que han anat apareixent durant els darrers anys. “Aquests nous fabricants europeus, com ara Verkor, amb la participació en un 20% de Renault, Plastic Omnium, Total i Powerco, filial de Volkswagen, tenen la intenció de fabricar bateries a Europa, i la nostra intenció és col·laborar amb aquestes empreses i ajudar-les en el desenvolupament d’idees innovadores”, diu Trullàs. El gran repte, com destaca, és de cost: “El públic espera un cotxe elèctric assequible, i, per arribar-hi, cal reduir el preu de la bateria, que ara està en els 6.000 euros.” En aquest camí, estan guanyant punts les LFP (liti ferrofosfat), de vida llarga i que permetrien assolir la fita de rebaixar per sota dels 100 dòlars el preu del kW h, amb la qual cosa el cotxe elèctric s’iguala en preu amb el de combustió. Exponents d’aquest nou cotxe-e més assequible, en la franja dels 25.000 euros, són el Cupra Raval i el Renault 5. És clar que els fabricants de cotxes europeus fan moviments per deixar de dependre de les bateries coreanes i xineses, però també que fabricants asiàtics, principalment de la Xina, es volen instal·lar a Europa i competir des d’aquí amb els seus homòlegs continentals. “Amenaça? No, és l’oportunitat per posar-nos les piles i ser més innovadors. De fet, en la mesura que som proveïdors globals, i tenim un centre tecnològic a la Xina, també volem desenvolupar solucions per als fabricants de bateries xinesos.”
Ficosa també vol treballar en els pròxims anys en noves tendències d’enginyeria avançada en què el component electromecànic és substituït per semiconductors, com ara “les càmeres que donen suport a la conducció semiautònoma i aporten més seguretat”. Justament, Ficosa fa poc ha signat un acord de col·laboració amb Indie Semiconductor, especialitzada en solucions de semiconductors Autotech, per desenvolupar solucions de càmeres que fan servir processament d’IA basat en xarxes neuronals. “Amb la incorporació de la IA, un sistema basat en càmeres escalables en múltiples plataformes, no només tenim capacitat de visió passiva, sinó també detecció intel·ligent per reconèixer activament els vianants, preveure si creuaran la via o no.”
La producció de càmeres ha esdevingut un dels grans segments de negoci de la companyia de Viladecavalls, fins al punt que en els darrers tres anys la companyia ha experimentat un creixement anual del 70%. L’any passat va vendre uns set milions de càmeres, d’un catàleg que inclou càmeres per a l’interior i per a l’exterior del vehicle. En menys de deu anys, la companyia ha aconseguit posicionar-se com el cinquè proveïdor de càmeres per al sector de l’automoció a escala mundial.
Potenciar el Marroc
La força del negoci de les càmeres ha determinat que l’empresa hagi planificat una important inversió a les instal·lacions productives del Marroc, de 50 milions d’euros en els pròxims dos anys. “Cal reforçar la planta del Marroc, perquè és allà on es munten les càmeres que desenvolupem a Viladecavalls. És possible que en el futur encara hàgim de fer més inversions. Aquesta inversió suposarà fer créixer la plantilla de les 700 persones actuals fins a gairebé un miler”, diu Trullàs. Val a dir que el llançament de nous projectes de productes d’alta tecnologia, malgrat tenir lloc en un context d’escassedat de semiconductors, es va traduir l’any 2022 en un increment d’ingressos del 21,6%, que va suposar que l’empresa catalana abandonés els números vermells i aconseguís un milió i escaig d’euros de beneficis.
Segones vides
D’acord amb les tendències que imperen en el sector, Ficosa té molta cura de trobar solucions que facin més sostenible l’automoció. A banda d’aplicar protocols perquè l’empresa elimini el plàstic, redueixi el consum energètic i es proposi eliminar notablement les emissions de CO2 de cara al 2030, estan treballant, d’una banda, en “l’ús de materials reciclats”, i estan desenvolupant solucions per donar una segona vida a les bateries, que poden servir per emmagatzemar energia d’habitatges que tenen plaques solars. “Per tal de donar una segona vida a la bateria, s’eviten les unions soldades, i s’opta per les cargolades, i així es facilita la circularitat.” Així mateix, també s’incorpora al producte plàstic reciclat. I és que, com remarca Albert Trullàs, en aquests temps, els requisits de sostenibilitat que els imposen els clients, els grans fabricants, “ja són criteris per cribrar en la selecció de proveïdors”.