Economia

El port de Mataró, l’espai on no hi cap ni una agulla

Els locals comercials estan tots plens i les empreses de turisme nàutic hi veuen una oportunitat amb un miler de visitants diaris

S’ha modificat el pla especial per encabir vuit pistes de pàdel a les antigues oficines i per connectar amb la futura estació de tren

“L’estiu passat s’havia de tancar el pàrquing a la nit perquè es col·lapsava”, explica la gerent del port

La Susanna fa cinc anys que té el vai­xell de 12 metres amar­rat al port de Mataró, però no va ser fàcil tro­bar-li lloc. Va tenir sort que un francès li llogués la seva plaça. “Hi havia lliu­res les amar­res de 8 metres que són de les que més oferta hi ha, però res més”, explica anys després de tenir en pro­pi­e­tat el lloc per dei­xar-hi el veler i fer la inversió veient que “no és dels ports més cars”. Com a usuària no té cap queixa de les ins­tal·laci­ons que s’han refor­mat amb la reno­vació dels pan­ta­lans i la zona comer­cial però troba a fal­tar més “punts de reci­clatge” i sobre­tot pape­re­res perquè la gent que hi pas­seja “no ho tin­gui fàcil per embru­tar”.

La remo­de­lació de l’espigó amb el nou mira­dor és un dels espais més con­cor­re­guts del port on a tota hora si veu gent pas­se­jant o cor­rent. El con­sorci del Port de Mataró, inte­grat per l’Ajun­ta­ment i la Gene­ra­li­tat, ha reno­vat com­ple­ta­ment l’espai i la zona comer­cial amb una inversió de 5,6 mili­ons d’euros tot just aca­bada la pandèmia. “Volíem atraure el públic fami­liar amb els jocs infan­tils i espais de pas­seig”, explica la gerent del Con­sorci Port de Mataró, Mar­ga­rita Díez, satis­feta de la trans­for­mació comer­cial i urbanística. “Ara mateix tots els locals estan ocu­pats i pel que fa als amar­ra­ments només un 3% està dis­po­ni­ble sense comp­tar els que reser­vem pels vai­xells de pas”, apunta d’unes ins­tal·laci­ons prac­ti­ca­ment noves. La reforma de les ter­ras­ses ha permès revi­far l’espai comer­cial, en decadència des de feia anys, bus­cant l’equi­li­bri de res­tau­rants, bars i nego­cis rela­ci­o­nats amb l’esport i la nàutica. Els esta­bli­ments ofe­rei­xen hores gratuïtes als cli­ents per aba­ra­tir l’estona d’apar­ca­ment a les 800 pla­ces que hi ha. “L’estiu pas­sat s’havia de tan­car el pàrquing a la nit perquè es col·lap­sava”, explica la gerent del port d’un espai on cada dia entren un miler de con­duc­tors i l’any pas­sat hi van apar­car 450.000 cot­xes.

L’oferta d’acti­vi­tats nàuti­ques és un dels reclams per “obrir el port” als visi­tants asse­gura Diez. El volum de motos d’aigua de llo­guer, més de cin­quanta, s’han tras­lla­dat a la bocana del port per faci­li­tar la sor­tida i l’entrada dels grups. “Els arriba gent de tota Cata­lu­nya i de França perquè poden fer sor­ti­des amb grups grans”, comenta del negoci que té la con­cessió per 25 anys. S’estan tra­mi­tant també els per­mi­sos per ofe­rir esquí aquàtic i altres acti­vi­tats com el banana boat i el para­sai­ling, en la qual una o varies per­so­nes van sub­jec­tes a un infla­ble o a un para­cai­gu­des i són remol­ca­des per una llanxa. Les empre­ses de llo­guer d’embar­ca­ci­ons, amb o sense patró, i les que por­ten anys fent pràcti­ques d’immersió i sub­ma­ri­nisme com­ple­men­ten les acti­vi­tats nàuti­ques.

Un dels com­pro­mi­sos del Con­sorci del Port és situar Mataró com a destí ideal per al turisme blau i sos­te­ni­ble. Així s’estan ampli­ant a les zones de pas­seig els iti­ne­ra­ris pedagògics sobre espècies mari­nes com la posidònia o cons­ci­en­ci­ant sobre l’impacte dels resi­dus.A prin­cipi de l’estiu es van sub­mer­gir qua­tre esculls a la bocana amb les con­di­ci­ons perquè s’hi repro­du­ei­xin ale­vins de pei­xos i un plan­ter de posidònia. Amb la col·labo­ració de Posidònia 2021 i la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona s’està tre­ba­llant per fer un segui­ment de les colònies de pei­xos que viuen dins el port. “Es mar­ca­ran alguns pei­xos i amb dos hidròfons es podran saber si entren o sur­ten del port”, apunta la gerent sobre l’estudi que també s’ha dut a terme al port de l’Estar­tit.

A l’edi­fici, on hi havia les anti­gues ofi­ci­nes del con­sorci està pre­vist fer una seu social pels pro­pi­e­ta­ris dels amar­ra­dors i una zona espor­tiva. El pro­jecte però està pen­dent de la modi­fi­cació del pla espe­cial del port per donar cabuda a les vuit pis­tes que hi vol fer l’empresa adju­di­catària i que no tenien cabuda al recinte. L’ edi­fici, que manté una zona verda i una petita pis­cina, vol ser el punt de tro­bada pels qui tenen el vai­xell amar­rat a port.

La tra­mi­tació del nou pla espe­cial també pre­veu els acces­sos per con­nec­tar amb la futura estació de Renfe que es vol tras­lla­dar més cap a ponent, davant la Torre Bar­celó. El futur pas de via­nants tindrà accés directe a les vies i con­nec­tarà la ciu­tat amb el pas­seig i el port. “Això per­metrà poten­ciar la vela i i que tin­guin més capa­ci­tat”, explica Diez d’un nou accés que can­viarà l’entorn de la platja de Pequín, on hi ha ins­tal·lada la base nàutica. És en aquest punt des d’on es vol impul­sar la vela esco­lar i espor­tiva. Els casals d’estiu també sur­ten amb les embar­ca­ci­ons des de la sorra de varada de la platja. Per fer les sor­ti­des de vela adap­tada es fa des del moll, a la bocana, per faci­li­tar l’accés als usu­a­ris. En aquest extrem també hi ha molt de movi­ment d’entra­des i sor­ti­des amb els lla­guts del Rem Mataró.

1.080
les amarres
que té el port de les quals 900 estan ocupades i la resta es reserven per a gent de pas.
96
els locals ,
comercials que estan ocupats des que es s’ha fet la última remodelació
30.000
les sortides que es van fer amb motos d’aigua l’estiu passat
1.000
Els vehicles
diaris que entren al port on l’any passat es van registrar 450.000 conductors que hi van aparcar


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia