El port de Mataró, l’espai on no hi cap ni una agulla
Els locals comercials estan tots plens i les empreses de turisme nàutic hi veuen una oportunitat amb un miler de visitants diaris
S’ha modificat el pla especial per encabir vuit pistes de pàdel a les antigues oficines i per connectar amb la futura estació de tren
“L’estiu passat s’havia de tancar el pàrquing a la nit perquè es col·lapsava”, explica la gerent del port
La Susanna fa cinc anys que té el vaixell de 12 metres amarrat al port de Mataró, però no va ser fàcil trobar-li lloc. Va tenir sort que un francès li llogués la seva plaça. “Hi havia lliures les amarres de 8 metres que són de les que més oferta hi ha, però res més”, explica anys després de tenir en propietat el lloc per deixar-hi el veler i fer la inversió veient que “no és dels ports més cars”. Com a usuària no té cap queixa de les instal·lacions que s’han reformat amb la renovació dels pantalans i la zona comercial però troba a faltar més “punts de reciclatge” i sobretot papereres perquè la gent que hi passeja “no ho tingui fàcil per embrutar”.
La remodelació de l’espigó amb el nou mirador és un dels espais més concorreguts del port on a tota hora si veu gent passejant o corrent. El consorci del Port de Mataró, integrat per l’Ajuntament i la Generalitat, ha renovat completament l’espai i la zona comercial amb una inversió de 5,6 milions d’euros tot just acabada la pandèmia. “Volíem atraure el públic familiar amb els jocs infantils i espais de passeig”, explica la gerent del Consorci Port de Mataró, Margarita Díez, satisfeta de la transformació comercial i urbanística. “Ara mateix tots els locals estan ocupats i pel que fa als amarraments només un 3% està disponible sense comptar els que reservem pels vaixells de pas”, apunta d’unes instal·lacions practicament noves. La reforma de les terrasses ha permès revifar l’espai comercial, en decadència des de feia anys, buscant l’equilibri de restaurants, bars i negocis relacionats amb l’esport i la nàutica. Els establiments ofereixen hores gratuïtes als clients per abaratir l’estona d’aparcament a les 800 places que hi ha. “L’estiu passat s’havia de tancar el pàrquing a la nit perquè es col·lapsava”, explica la gerent del port d’un espai on cada dia entren un miler de conductors i l’any passat hi van aparcar 450.000 cotxes.
L’oferta d’activitats nàutiques és un dels reclams per “obrir el port” als visitants assegura Diez. El volum de motos d’aigua de lloguer, més de cinquanta, s’han traslladat a la bocana del port per facilitar la sortida i l’entrada dels grups. “Els arriba gent de tota Catalunya i de França perquè poden fer sortides amb grups grans”, comenta del negoci que té la concessió per 25 anys. S’estan tramitant també els permisos per oferir esquí aquàtic i altres activitats com el banana boat i el parasailing, en la qual una o varies persones van subjectes a un inflable o a un paracaigudes i són remolcades per una llanxa. Les empreses de lloguer d’embarcacions, amb o sense patró, i les que porten anys fent pràctiques d’immersió i submarinisme complementen les activitats nàutiques.
Un dels compromisos del Consorci del Port és situar Mataró com a destí ideal per al turisme blau i sostenible. Així s’estan ampliant a les zones de passeig els itineraris pedagògics sobre espècies marines com la posidònia o conscienciant sobre l’impacte dels residus.A principi de l’estiu es van submergir quatre esculls a la bocana amb les condicions perquè s’hi reprodueixin alevins de peixos i un planter de posidònia. Amb la col·laboració de Posidònia 2021 i la Universitat de Barcelona s’està treballant per fer un seguiment de les colònies de peixos que viuen dins el port. “Es marcaran alguns peixos i amb dos hidròfons es podran saber si entren o surten del port”, apunta la gerent sobre l’estudi que també s’ha dut a terme al port de l’Estartit.
A l’edifici, on hi havia les antigues oficines del consorci està previst fer una seu social pels propietaris dels amarradors i una zona esportiva. El projecte però està pendent de la modificació del pla especial del port per donar cabuda a les vuit pistes que hi vol fer l’empresa adjudicatària i que no tenien cabuda al recinte. L’ edifici, que manté una zona verda i una petita piscina, vol ser el punt de trobada pels qui tenen el vaixell amarrat a port.
La tramitació del nou pla especial també preveu els accessos per connectar amb la futura estació de Renfe que es vol traslladar més cap a ponent, davant la Torre Barceló. El futur pas de vianants tindrà accés directe a les vies i connectarà la ciutat amb el passeig i el port. “Això permetrà potenciar la vela i i que tinguin més capacitat”, explica Diez d’un nou accés que canviarà l’entorn de la platja de Pequín, on hi ha instal·lada la base nàutica. És en aquest punt des d’on es vol impulsar la vela escolar i esportiva. Els casals d’estiu també surten amb les embarcacions des de la sorra de varada de la platja. Per fer les sortides de vela adaptada es fa des del moll, a la bocana, per facilitar l’accés als usuaris. En aquest extrem també hi ha molt de moviment d’entrades i sortides amb els llaguts del Rem Mataró.