De la crisi de Wall Street a transformar mentalitats
Lluís Soldevila va apostar per impulsar les persones a dins de les empreses després de viure de ple la caiguda financera
L’any 2018 va crear Acktitude, una consultoria dedicada a canviar les empreses des de dins amb metodologia pròpia
El 2008 Lluís Soldevila, enginyer informàtic, va viure en primera persona la caiguda del sistema financer global. Des del seu despatx al número 14 del carrer Wall Street havia de desplegar el centre tecnològic de l’entitat financera Deutsche Bank i es va topar amb una de les crisis més virulentes dels darrers temps.
El que semblava que seria el seu gran projecte de vida a Nova York es va convertir en un punt d’inflexió que el portaria a abandonar el món de la gran corporació i a començar un nou camí. Després de 15 anys treballant al món financer, l’impacte de la crisi financera del 2008 va fer que es reinventés. “Va ser un moment molt dur, tant professionalment com personalment. Em trobava sol a Wall Street, veient com el sistema financer s’enfonsava i la gent perdia els seus llocs de treball”, recorda. Un any després va tornar a Barcelona i va començar a fer conferències motivacionals, d’alt rendiment i de lideratge digital, i es va estrenar com a escriptor, i així durant quasi una dècada, fins que l’any 2018 va decidir emprendre un nou projecte: aplicar el seu coneixement en tecnologia i consultoria d’alt rendiment de les persones i crear una empresa. Així va néixer Acktitude, una consultoria dedicada a ajudar les organitzacions a transformar-se des de dins.
En aquest cas, va ser una petició d’un client al Perú el que el va impulsar a canviar la seva trajectòria. “Una empresa catalana necessitava transformar la mentalitat de tota una companyia, i em van demanar que els ajudés. Va ser la llavor d’Acktitude”, explica.
Acktitude no és una empresa de formació tradicional. La seva metodologia, desenvolupada per Soldevila i el seu equip, es basa en un enfocament consultor d’un enginyer. “No ens agrada parlar de soft skills. Nosaltres som enginyers i ho mesurem tot. Tenim una metodologia pròpia anomenada Summit, que s’enfoca a transformar la mentalitat dels equips en un període de 100 dies”, afirma.
La metodologia Summit d’Acktitude és un procés intensiu que combina sessions de formació, tallers vivencials i sessions individuals amb coachs o mentors. “Definim els deu cromosomes que l’empresa necessita per aconseguir els seus objectius i els instal·lem en els participants a través d’una sèrie d’activitats molt enfocades”, explica Soldevila, per a qui aquesta metodologia ha estat especialment efectiva en projectes de gran envergadura. “Per exemple, vam treballar amb Mango per canviar la mentalitat de 3.000 empleats en plena transformació digital. El nostre èxit es mesura no només en els participants directes, sinó en l’impacte que aquests tenen en tota l’organització”, comenta.
Després de consolidar-se al mercat estatal, Acktitude ha començat a expandir-se en l’àmbit internacional, amb projectes a Europa, Àsia i Amèrica Llatina. De fet, recentment, han obert operacions a Mèxic, on ha treballat amb empreses de milers d’empleats. Amb seu a Barcelona, l’empresa treballa molt en remot, i es desplaça quan el procés ho requereix. “El nostre objectiu és continuar expandint-nos, mantenint sempre la nostra metodologia com a pilar fonamental”, diu Soldevila.
Acktitude disposa d’un equip que ha crescut fins a set persones i un nombre creixent de projectes internacionals. “Estem molt contents amb el camí recorregut fins ara, i continuem treballant per ajudar les empreses a adaptar-se als nous temps amb una mentalitat transformadora”, conclou Soldevila.
Després dels mals resultats que van tenir l’any de la pandèmia, quan feia ben poc que havien nascut, enguany Acktitude sembla que acabarà l’any amb 400.000 euros de facturació, el doble que l’any passat. I amb la previsió d’arribar als 800.000 euros el 2025. “És molt ambiciós però com que estem creixent tant internacionalment, esperem aconseguir-ho”, considera.
L’empresa de nova creació amb pocs anys de vida ja ha impulsat projectes de transformació de companyies de totes les dimensions, des d’empreses amb unes plantilles de més de 150.000 persones fins a empreses de 20 empleats. “Utilitzem la mateixa metodologia però l’adaptem a les dimensions de les organitzacions”, diu. Així doncs, en una empresa de Mèxic de 150.000 empleats en què havien d’implementar un projecte d’alt rendiment, van engegar una mena de talent show per identificar els empleats que havien de convertir-se en ambaixadors del canvi.