Economia

economia

La Generalitat ajudarà les empreses a mitigar les polítiques proteccionistes de Trump

lEl 2023 les empreses catalanes van vendre als EUA per un valor total de 3.647,5 milions d’euros

L’arri­bada de Donald Trump a la presència ha gene­rat incer­tesa entre les empre­ses que tenen trac­tes comer­cial amb els Estats Units. Per aquest motiu el govern de la Gene­ra­li­tat ha creat el nou ser­vei “Adapta’t als nous Estats Units, que té per objec­tiu aju­dar les empre­ses cata­la­nes que expor­ten al país nord-ame­ricà a miti­gar els pos­si­bles efec­tes per al seu negoci de les polítiques pro­tec­ci­o­nis­tes que ha anun­ciat Trump. El nou ser­vei s’ofe­rirà des de l’Ofi­cina Tècnica de Bar­re­res a la Inter­na­ci­o­na­lit­zació d’ACCIÓ, l’agència per la com­pe­ti­ti­vi­tat de l’empresa del Depar­ta­ment d’Empresa i Tre­ball que té presència a a Nova York, Was­hing­ton, Miami, Aus­tin i Sili­con Valley. La ini­ci­a­tiva per­metrà a les com­pa­nyies iden­ti­fi­car els ris­cos poten­ci­als per als seus pro­duc­tes i ser­veis i les ori­en­tarà en l’ela­bo­ració de plans de con­tingència.

Actu­al­ment, els Estats Units és la pri­mera des­ti­nació de les expor­ta­ci­ons cata­la­nes fora d’Europa. Con­cre­ta­ment, l’any 2023 (l’últim del qual es dis­po­sen dades per a l’any com­plet), les empre­ses cata­la­nes van ven­dre als EUA per un valor total de 3.647,5 mili­ons d’euros, el 3,6% del total de les expor­ta­ci­ons cata­la­nes. A més, 3.109 empre­ses cata­la­nes hi expor­ten de manera regu­lar.

L’estudi Anàlisi de ris­cos i tendències glo­bals 2025 enu­mera fins a set grans qüesti­ons que poden impac­tar en la com­pe­ti­ti­vi­tat de les empre­ses cata­la­nes.

Nou ordre mun­dial

En pri­mer lloc, asse­nyala el nou ordre mun­dial, més frag­men­tat i mul­ti­a­li­neat. La victòria de Donald Trump implica un gir sig­ni­fi­ca­tiu en l’esce­nari geo­polític mun­dial amb una pre­vi­si­ble política exte­rior més transac­ci­o­nal i aïlla­ci­o­nista que acce­le­ra­ria la frag­men­tació del mul­ti­la­te­ra­lisme i pro­vo­ca­ria una major com­petència entre potències. En aquest sen­tit, l’informe apunta l’impacte que poden tenir les noves rela­ci­ons dels EUA amb la Xina, inclosa la situ­ació de Taiwan amb el gegant asiàtic, però també amb Europa, amb la crisi d’Ucraïna, i amb l’Ori­ent Mitjà.

En aquest nou ordre mun­dial també hi des­taca el paper del Sud Glo­bal i dels BRICS+ que, amb la Xina com a líder, bus­quen esta­blir ali­an­ces per defen­sar els seus interes­sos davant la frag­men­tació actual. Final­ment, també des­ta­quen els des­a­fi­a­ments per a la Unió Euro­pea (UE) en un període d’erosió de la con­fiança en les ins­ti­tu­ci­ons i d’ascens de par­tits d’ultra­dreta i euro­escèptics. Aquesta dinàmica, sumada a la debi­li­tat de l’eix franco-ale­many, podria faci­li­tar l’apa­rició de nous lide­rat­ges i una reo­ri­en­tació de les polítiques euro­pees, inclo­ent-hi temes d’immi­gració, defensa i sos­te­ni­bi­li­tat.

Pro­tec­ci­o­nisme

El segon ele­ment que des­taca l’informe fa referència al pro­tec­ci­o­nisme i la reducció del comerç mun­dial i reo­ri­en­tació dels seus flu­xos. Una tendència que s’accen­tuarà amb la tor­nada al poder de Trump, que ja ha anun­ciat la seva intenció d’impo­sar aran­zels uni­ver­sals, entre altres mesu­res, amb l’objec­tiu de reduir el dèficit comer­cial esta­tu­ni­denc. Aquesta política pro­tec­ci­o­nista afec­tarà la indústria i, sobre­tot, sec­tors com l’automòbil, l’aeri, la siderúrgia, el químic i el far­macèutic, i pot pro­vo­car ten­si­ons infla­ci­o­nis­tes, una reducció del comerç inter­na­ci­o­nal i una desac­ce­le­ració econòmica glo­bal. A més, l’estan­ca­ment del comerç mun­dial s’acom­pa­nya de can­vis en la dis­tri­bució dels flu­xos comer­ci­als, a con­seqüència de les dis­rup­ci­ons en el trans­port marítim i l’aug­ment dels cos­tos del trans­port.

Atès el seu fort grau d’inter­na­ci­o­na­lit­zació, l’eco­no­mia cata­lana no serà ali­ena a aquest con­text glo­bal com­plex. S’estima que la política pro­tec­ci­o­nista de Trump podria reduir 0,2 punts per­cen­tu­als el PIB català i afec­ta­ria més de 3.100 empre­ses que expor­ten regu­lar­ment als EUA. L’informe des­taca la importància que les empre­ses s’anti­ci­pin als can­vis, amb mesu­res com la diver­si­fi­cació de mer­cats, les estratègies de mul­ti­lo­ca­lit­zació de fili­als i l’apro­fi­ta­ment dels poten­ci­als acords comer­ci­als de la UE amb ter­cers, per exem­ple.

Lide­ratge tec­nològic

En ter­cer lloc l’estudi apunta a la inten­si­fi­cació de la pugna pel lide­ratge tec­nològic i el retard de la UE en aquesta qüestió. La guerra comer­cial que va començar amb l’Admi­nis­tració Trump el 2018 ha evo­lu­ci­o­nat amb el govern de Biden, que ha imple­men­tat res­tric­ci­ons sig­ni­fi­ca­ti­ves a l’expor­tació de xips avançats i tec­no­lo­gia rela­ci­o­nada amb la Xina. Aques­tes polítiques han pro­vo­cat que la Xina res­pon­gui amb res­tric­ci­ons al comerç de matèries pri­me­res crítiques, essen­ci­als per al desen­vo­lu­pa­ment de semi­con­duc­tors i bate­ries, apro­fi­tant la seva posició domi­nant en l’extracció i pro­ces­sa­ment d’aques­tes.

En aquest con­text, apunta el docu­ment, la UE s’enfronta al repte de man­te­nir la seva com­pe­ti­ti­vi­tat tec­nològica davant dels EUA i la Xina. Mal­grat els esforços per rein­dus­tri­a­lit­zar i desen­vo­lu­par tec­no­lo­gies avançades, la UE con­ti­nua endar­re­rida, espe­ci­al­ment en àrees com els semi­con­duc­tors, la intel·ligència arti­fi­cial (IA) i la mobi­li­tat elèctrica. En aquest sen­tit, l’informe cons­tata que la com­petència entre les grans potències en tec­no­lo­gia, espai i cibe­res­pai crea un esce­nari com­plex que tindrà reper­cus­si­ons sig­ni­fi­ca­ti­ves per a la política glo­bal, la segu­re­tat i l’eco­no­mia, tant per als estats com per a les regi­ons com Cata­lu­nya.

Emergència climàtica

En quart lloc es fa referència a l’emergència climàtica, que segueix asso­lint nivells alar­mants amb la superació de nous rècords tant en les emis­si­ons de CO2, com en la tem­pe­ra­tura mit­jana glo­bal. Mal­grat l’acce­le­ració del des­ple­ga­ment d’ener­gies ver­des els dar­rers anys, prin­ci­pal­ment als països avançats i la Xina, la tran­sició cap a una eco­no­mia neu­tra està essent un procés més lent del que seria desit­ja­ble i els com­bus­ti­bles fòssils segui­ran tenint un paper impor­tant. Tan­ma­teix, la crei­xent elec­tri­fi­cació de les eco­no­mies avançades i de la Xina fa pre­veure una menor demanda de petroli. Això, sumat al pre­vi­si­ble aug­ment de la pro­ducció als EUA, pro­vo­ca­ria una tendència bai­xista del preu del bar­ril, fet que ani­ria en con­tra de la des­car­bo­nit­zació. La política energètica euro­pea ha expe­ri­men­tat impor­tants trans­for­ma­ci­ons, tant per la volun­tat de des­car­bo­nit­zació com per la neces­si­tat de reduir la dependència energètica de Rússia arran de la guerra amb Ucraïna.

A Cata­lu­nya, amb l’emergència climàtica i els períodes extrems que està patint el país, és impres­cin­di­ble acce­le­rar la des­car­bo­nit­zació i asso­lir la neu­tra­li­tat climàtica. Ara bé, les ener­gies reno­va­bles asso­lei­xen només el 6,4% del total de l’ener­gia primària i menys del 19% de la gene­ració elèctrica. El baix des­ple­ga­ment d’ener­gia reno­va­ble fa difícil subs­ti­tuir l’ener­gia nuclear que es dei­xarà de pro­duir a par­tir del 2030. Per tot ple­gat, s’apunta la urgència de redreçar la pèrdua de sobi­ra­nia energètica que supo­sarà l’apa­gada nuclear i reduir el poten­cial d’atracció de nous pro­jec­tes tec­nològics inten­sius en ener­gia com la IA.

Baixa pro­duc­ti­vi­tat euro­pea

La cin­quena gran temàtica que aborda l’estudi és la baixa pro­duc­ti­vi­tat com a gran repte d’Europa. L’informe indica que es tra­du­eix en un crei­xe­ment econòmic limi­tat i en una menor com­pe­ti­ti­vi­tat glo­bal, amb fac­tors que con­tri­bu­ei­xen a la situ­ació, com la menor dimensió empre­sa­rial, la con­cen­tració en sec­tors de baix valor afe­git, la insu­fi­ci­ent inversió en R+D, l’escas­se­tat de talent i l’enve­lli­ment de la població. L’informe recull la neces­si­tat de Cata­lu­nya d’abor­dar els rep­tes de manera inte­gral per millo­rar la seva pro­duc­ti­vi­tat i com­pe­ti­ti­vi­tat. La col·labo­ració publi­co­pri­vada ha de pro­moure la cre­ació d’empre­ses més grans, fomen­tar la inno­vació, rete­nir talent i adap­tar-se a les noves rea­li­tats demogràfiques i tec­nològiques.

Efecte Trump

En sisena posició, l’estudi aborda la incer­tesa i la com­ple­xi­tat sobre els efec­tes de la nova pre­sidència de Donald Trump per a l’eco­no­mia glo­bal. En cam­pa­nya elec­to­ral, Trump ha anun­ciat la seva intenció de des­ple­gar mesu­res com el pro­tec­ci­o­nisme comer­cial, una política fis­cal expan­siva i l’inter­ven­ci­o­nisme sobre la Fed; polítiques que tin­dran un efecte imme­diat en la pressió infla­ci­o­nista nord-ame­ri­cana i que poden supo­sar una desac­ce­le­ració del crei­xe­ment del PIB i de l’ocu­pació dels EUA a par­tir del 2026. A escala glo­bal, l’efecte serà pro­ba­ble­ment l’invers: una desac­ce­le­ració econòmica a curt ter­mini i una pro­gres­siva recu­pe­ració amb pres­si­ons infla­ci­o­nis­tes a mitjà ter­mini. El docu­ment apunta que la Xina seria un dels països més afec­tats, men­tre que Europa podria veure’s abo­cada a la recessió. Els motors de crei­xe­ment es man­tin­drien als països del Sud Glo­bal, pro­ba­ble­ment.

Des del punt de vista de la inflació, rep­tes com la ines­ta­bi­li­tat dels preus de les matèries pri­me­res o la tran­sició verda infla­ci­o­nista (gre­en­fla­tion), entre d’altres, ja estan impac­tant el comerç mun­dial. Aquests fac­tors influi­ran en les polítiques monetàries, de manera que l’euro pot veure’s debi­li­tat enfront del dòlar i, en con­seqüència, la UE pot patir inflació a mitjà ter­mini. L’estudi des­taca que l’eco­no­mia cata­lana ha resis­tit bé la desac­ce­le­ració econòmica el 2024 gràcies a l’aug­ment de la demanda interna i el sec­tor turístic i que les pre­vi­si­ons apun­ten a un crei­xe­ment pel 2024 pro­per al 3%, molt per sobre de la taxa pre­vista pel con­junt de l’Euro­zona (0,8%).

Vola­ti­li­tat

Final­ment, l’informe fa referència als ris­cos finan­cers glo­bals deri­vats del deute crei­xent i l’alta vola­ti­li­tat. El deute públic mun­dial ha arri­bat a un nou màxim històric el 2024 amb advertències del Fons Mone­tari Inter­na­ci­o­nal (FMI) sobre la seva sos­te­ni­bi­li­tat a causa de fac­tors com la tran­sició energètica, l’enve­lli­ment de la població i l’aug­ment de les des­pe­ses en defensa i segu­re­tat. Els EUA, amb un deute que repre­senta més d’un terç del total mun­dial, podrien veure la ràtio de deute sobre el PIB aug­men­tar fins al 130% per la política fis­cal expan­siva. A Europa, mal­grat la reducció d’aquesta ràtio després de la pandèmia, l’FMI pre­veu un pos­si­ble repunt. L’Euro­zona afronta el repte d’ajus­tar el deute sense per­ju­di­car el crei­xe­ment econòmic.

L’informe des­taca que els països emer­gents han expe­ri­men­tat un crei­xe­ment del deute més ràpid que el de les eco­no­mies avançades. Des­taca la Xina, amb un deute que ha cres­cut més de set vega­des i una política fis­cal per esti­mu­lar l’eco­no­mia que indica que la tendència d’endeu­ta­ment con­ti­nuarà. Alhora, el deute pri­vat mun­dial també ha asso­lit nivells alar­mants, amb una ràtio equi­va­lent al 130% del PIB. Al seu torn, el Banc Cen­tral Euro­peu (BCE) ha aler­tat sobre la vola­ti­li­tat dels mer­cats finan­cers i ha dema­nat a la banca que es pre­pari per a l’aug­ment del risc cre­di­tici.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia