LIPC cau, els preus públics pugen
Economia
Podrien figurar amb ple dret en els calendaris més tradicionals, entre l’Advent i l’Epifania. Les pujades dels serveis bàsics, que depenen totalment o en bona part de les tarifes instaurades o pactades per l’Estat, ja formen part de la litúrgia del tomb de l’any, moment en què la nebulosa de festes i regals no deixa entreveure com de costerut serà el gener.
La crisi no hi ha fet res: aquest any els responsables econòmics han tornat a actualitzar tarifes i preus de serveis, en general força per sobre de la inflació que insòlitament aquest any acabarà per sota de l’objectiu de 2%.
Un dels primers anuncis va ser la pujada del preu de la llum. Després de diversos globus sonda, sembla que el govern espanyol encarirà la factura una mitjana del 3,4%. L’augment, que afecta més de 25 milions de clients domèstics i petites i mitjanes empreses, equival a uns 92 cèntims mensuals per al consumidor mitjà. Val a dir que a partir del 2009, la factura s’emetrà cada mes i no cada dos com fins ara, fet molt criticat per les organitzacions de consumidors, que opinen que el canvi dificulta el càlcul de l’increment. A més, el govern central pot revisar la tarifa cada tres mesos, fet que no augura precisament una evolució a la baixa. El 2008 la pujada mitjana acumulada ha estat superior al 9%.
Les pluges i el bon nivell dels embassaments no abaratiran precisament l’aigua: obrir l’aixeta serà un 8,3% més car en municipis com Barcelona. El telèfon fix de Telefónica també s’apuja. S’eleva el preu de les trucades un 1,3% per a qui no tingui tarifa plana.
Pel que fa al transport públic, el seu preu ascendirà una mitjana del 4,75%. Els abonaments de metro i autobús de Barcelona T-10, T-50/30 i T-Dia experimentaran increments d’un 5,4% i un 7%. La pujada més forta serà, precisament, per a la T-10, que és el títol amb més demanda per part dels usuaris per la seva practicitat, passarà de valer 7,20 euros a 7,70. En números rodons, costarà mig euro més des del dia 1 de gener.
I encara una altra galleda d’aigua freda. Tot i que els barcelonins ja tenien la mel a la boca, finalment l’esperada gratuïtat dels transports públics per als menors de 12 anys es va deixatar, convertida en una targeta específica, la T-Infant, o T-12, que costarà 35 euros anuals.
El transport ecològic tampoc se’n salva. El popular Bicing també costarà més, força més. L’abonament anual, que fins ara valia 24 euros, a partir del gener en valdrà 30, és a dir, un 25% més.
I per als qui s’ho puguin permetre, el consell d’administració de l’Institut Metropolità del Taxi ja va aprovar fa mesos un increment d’un 6,2% de les seves tarifes que ja s’aplica des del dia 13 i que, segons els seus responsables, recull els costos derivats de l’encariment dels carburants. En general, les baixades de banderes seran de 2 euros en tots els trams del servei, diürn, nocturn i festius, tot i que l’increment més important es registra en el suplement de la carrera mínima de sortida de l’aeroport del Prat, que passa de 15 euros a 20.
Encara en el capítol de la mobilitat, els peatges de la Generalitat experimentaran un augment mitjà d’un 4,2%, a falta de conèixer l’evolució dels peatges de l’Estat, que encara no s’han difós. Renfe no es queda enrere i apujarà un 6,3% el bitllet de Rodalies i un 4% els del TGV i llarga distància mentre que els de mitjana distància també s’encariran un 5%. D’aquesta manera, l’operadora ferroviària aplica increments encara més alts que els que va introduir el 2008.