Economia

Seat planteja un nou ERO temporal per a 7.484 treballadors al llarg de 2010

La companyia preveu el tancament de les línies de producció de l'Ibiza, Altea, León i Exeo, segons les necessitats comercials, 51 dies com a màxim

La direcció de Seat ha presentat aquest dijous al comitè d'empresa un nou expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal que afectarà al llarg del 2010 un total de 7.484 treballadors, el 64 per cent de la plantilla, durant un període màxim de dos mesos.

Aquest és el quart expedient de suspensió que la filial de Volkswagen planteja en l'últim any per ajustar la producció a la caiguda de la demanda i salvar l'excedent de plantilla als centres de Martorell (Baix Llobregat) i Zona Franca, a Barcelona, fins que s'iniciï la fabricació del nou Audi Q3, a mitjan 2011.

Els sindicats han explicat que el nou ERO, que tindrà vigència durant tot l'any vinent, estableix aturades rotatives en la producció per a blocs de 1.100 treballadors al mes, excloent els períodes de vacances. La companyia planteja així mateix el tancament de les tres línies de producció, segons les necessitats comercials, durant 51 dies com a màxim.

La línia 1, que fabrica el model Ibiza, tancarà com a molt 14 dies, cosa que afectarà diàriament 2.150 treballadors. En la línia 2, que produeix l'Altea i el León, s'han previst 24 dies d'atur, que deixaran a casa seva 2.140 operaris, mentre que la línia 3, que acobla la berlina Exeo, pararà 13 dies i afectarà 970 empleats.

Seat, que té previst presentar aquest dijous mateix la documentació de l'ERO a l'administració, iniciarà dilluns dia 21 les negociacions amb el comitè per pactar les condicions de l'expedient.

Els sindicats, disposats a col·laborar

Els sindicats confien que la companyia mantindrà les mateixes condicions que està aplicant actualment als afectats per l'ERO temporal en vigor, que expira el pròxim 31 de desembre i que preveu el pagament del 100% del sou als treballadors afectats, sempre que aquests segueixin cursos de formació.

Pel president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT), el més important és que l'ERO garanteix el manteniment de la totalitat de la plantilla als centres de Martorell i Zona Franca, amb independència que la capacitat productiva del grup no estigui coberta el cent per cent. Segons UGT, el que ara toca és "regular, controlar i gestionar el sobrant de plantilla i establir una comissió de seguiment de l'expedient que impedeixi algunes irregularitats semblants a les que s'han produït en expedients anteriors".

Seat preveu un volum de producció de 326.578 vehicles el 2010, fet que suposa unes 20.000 unitats més que en el present exercici, que es tancarà amb 301.025 cotxes fabricats, una xifra molt inferior a la capacitat productiva de Seat, que és de 415.160 automòbils. Això no obstant, el fabricant automobilístic preveu una caiguda de les vendes amb vista a l'any vinent. Així, davant les 330.400 unitats que es comercialitzaran aquest 2009, Seat estima vendre unes 323.400 unitats el 2010.

Les previsions, això sí, no inclouen el model Alhambra, la producció del qual es realitza a Portugal, segons la documentació que l'empresa ha aportat al comitè. La direcció de la companyia assegura que amb l'aplicació de les mesures previstes en l'ERO podrà reduir la producció en 88.582 unitats el 2010 i ajustar així la plantilla a la demanda. Una vegada es pacti aquest nou ERO, la prioritat del comitè d'empresa serà iniciar "amb la màxima celeritat possible" la negociació del nou conveni col·lectiu de la companyia.

El sindicat CGT considera que el nou ERO temporal que ha presentat Seat situarà "en un dilema" el sector auxiliar, que es veurà obligat a reajustar també les seves plantilles. "Milers de treballadors d'empreses auxiliars es veuran afectats per aquest nou ERO, en molts casos amb acomiadaments", ha advertit el sindicat.

El responsable de CGT a Seat, Diego Rejón, ha denunciat que l'empresa està utilitzant els expedients per aplicar una flexibilitat laboral que no té per conveni. "No entenem que es negociï l'ERO d'una banda, el calendari per una altra i el conveni per una altra. El que vol l'empresa és una flexibilitat que porta demanant molts anys", ha dit Rejón. El dirigent sindical ha criticat, a més, la magnitud de l'ERO, que afecta al 64 per cent de la plantilla, quan l'empresa té previst incrementar la producció amb vista a l'any vinent, i passar de 300.000 a 326.500 unitats. La CGT ja ha anunciat que exigirà a la companyia informació sobre l'estat de la bossa d'hores i l'atur consumit per cada treballador.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.