Economia

Els venedors d’atzar es fan d’or quan van mal dades?

LA CRISI DÓNA FEINA (3)

La llegenda diu que en temps de crisi els venedors de loteria es freguen les mans. Les cues en algunes administracions de loteria amb solera com la del carrer Pelai de Barcelona són més llargues que l’any passat, i el web de l’administració amb més volum de negoci de tot l’Estat, La Bruixa d’Or, treu fum.

També és cert que jocs com l’Euromillón han augmentat les vendes un 15% fins a l’octubre, i la direcció general de Loteries i Apostes de l’Estat preveu mantenir el volum de vendes del 2007 o incrementar-lo un 3%. Durant els sis primers mesos d’aquest any, a Catalunya s’han venut 601 milions d’euros de loteria espanyola, un 5% més que en el mateix període del 2007. Pel que fa a la Loteria de Catalunya, la Generalitat encara no disposa de dades del 2008.

Més vendes, però d’imports menors
Però aquests percentatges no avalen la creença que una crisi és l’època d’or dels venedors d’atzar, en què els ciutadans gasten molt més en loteria amb l’esperança de respirar en temps de vaques magres. Hi ha més clients, és cert, però tots, els habituals i els novells, gasten menys. Així ho constata el propietari de La Bruixa d’Or, Xavier Gabriel, que adverteix que “durant els 200 anys que fa que hi ha loteria s’ha pregonat que en temps de crisi es guanya més, però això és només una estratègia de màrqueting. Si la gent gastés més amb la crisi, estaria malalta”.

Però el negoci no va gens malament. I això, en temps de crisi, és notícia. Si qualsevol altre sector pot registrar davallades de l’activitat entre el 20% i el 30%, “en el cas de la loteria la facturació només baixarà, de mitjana, entre un 5% i un 10%”, assegura Xavier Gabriel, que admet que la seva administració molt probablement no en perdrà ni cinc. “L’explicació de per què aguantem és que s’incorporen nous clients que potser juguen per primera vegada o que no són habituals. I els clients de sempre segueixen venint, però compren menys”, explica aquest guru de la loteria instal·lat a Sort.

Al carrer hi ha més esperança
I què diuen els clients? L’Amparo Quintana té 67 anys i de tota la vida que compra loteria per Nadal i fa la Primitiva cada setmana en una administració del centre de Barcelona: “Vaig més justa, però mira, és una cosa que em fa il·lusió i per poc que puguem el meu marit i jo, no deixarem de fer-la. Sempre tens l’esperança que un dia et toqui, oi?”.

L’Albert Carrión, un altre client, s’ho mira amb escepticisme. És l’encarregat de comprar la loteria per als companys de feina, i és l’única vegada a l’any que hi juga: “Em fa ràbia gastar-me 20 euros quan sé que és molt improbable que ens toqui, però no seré l’únic que no en tingui, perquè si toqués seria per matar-me”. La Sílvia Creus també fa cua i intervé en la conversa per dir:  “Tens raó, però a algú li ha de tocar, i si t’ho penses bé, moltes vegades gastes 20 euros en absurditats. Almenys amb el dècim tens il·lusió fins el dia 22!”.

Com l’Albert, hi ha molts clients que només passen per una administració durant les festes de Nadal. El Manuel regenta una administració de Sant Boi de Llobregat, i constata que “ara tothom es gasta menys, i si feia la Primitiva cada setmana ara me la fa un cop al mes. Però és veritat que veig cares noves, sobretot de gent més gran”.

Màrqueting per preparar el futur
Ara bé, hi ha tècniques per fer de la crisi una oportunitat. El propietari de La Bruixa d’Or és contundent quan insisteix que “no entro en el joc de dir que com a conseqüència lògica de la crisi guanyaré més diners, perquè no és cert, sinó que aprofitant la crisi, hem fet una campanya de màrqueting que ens està permetent guanyar molt en imatge de marca i captar nous clients, que en un futur probablement ens compraran més”.

Xavier Gabriel ha apostat fort per una pàgina web, que a hores d’ara registra cinc milions d’usuaris que compren loteria. Es gasten menys diners, assegura, però la xarxa es va estenent i els compradors potencials cada dia són més.

El propietari de La Bruixa d’Or, després d’analitzar molt el mercat i el comportament dels seus clients, conclou que “ara la gent diversifica més la seva despesa en loteria”, motiu pel qual ara és vital invertir diners en campanyes de màrqueting per intentar atraure nous clients. “L’administració que digui que vendrà un 20% més enguany o bé va repartir la grossa l’any passat, o bé menteix”, conclou.


 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.