Economia

Més de 12.000 acomiadats en el sector de l'automoció en un mes

Economia

En poc més de qua­tre set­ma­nes, més de 12.400 tre­ba­lla­dors de la indústria de l’automòbil a Cata­lu­nya han vist com les seves empre­ses pre­sen­ta­ven expe­di­ent de regu­lació per aco­mi­a­dar-los (els prin­ci­pals EROs sumen 3.128 afec­tats) o per enviar-los a l’atur de manera tem­po­ral (9.332). Els sin­di­cats aler­ten que aques­tes xifres astronòmiques es mul­ti­pli­ca­ran ràpida­ment per l’efecte dòmino. De fet, mol­tes altres empre­ses ja han anun­ciat reta­lla­des.

Tre­ball ja ha auto­rit­zat l’ERO tem­po­ral més volu­minós, el que enviarà a casa, entre cinc dies i set mesos, uns 4.500 tre­ba­lla­dors de Seat. També han optat per aquesta via Ficosa, Delphi i Mahle. Tret que hagin nego­ciat millo­res amb l’empresa, tots aquests tre­ba­lla­dors cobra­ran al vol­tant del 70 per cent del sou.

Mol­tes empre­ses estan apos­tant, direc­ta­ment, per apri­mar les plan­ti­lles. El cas més notori és el de Nis­san, que pretén aco­mi­a­dar 1.680 tre­ba­lla­dors, el 40% del per­so­nal de Bar­ce­lona i Mont­cada. I, al seu dar­rere, han anat movent fitxa els seus proveïdors: Este­ban Ikeda (108 aco­mi­a­da­ments), Tyco (209) o Freu­den­berg (141). Segons els sin­di­cats, molts estan pen­dents de l’ERO de Nis­san, de manera que si s’aprova s’obrirà encara més la veda.

Efecte imme­diat
El sec­tor de l’auto­moció tre­ba­lla amb el sis­tema just in time, cosa que vol dir que intenta no acu­mu­lar estocs. Els proveïdors envien la peça al fabri­cant just després d’aca­bar-la. Si el fabri­cant fa menys cot­xes (i cons­tant­ment revisa pre­vi­si­ons), l’efecte en la indústria auxi­liar és ins­tan­tani.

És per això que és el sec­tor que està evi­den­ci­ant de manera més sag­nant la crisi, però si la situ­ació no millora es temen hemorràgies en altres fabri­cants de béns de gran con­sum, com són els elec­tro­domèstics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.