Gran angular

DE MEMÒRIA

Les claus de l'exportació (1976)

En el cas català, les exportacions havien començat a créixer molt: entre 1964 i 1973 s'havien multiplicat per set. S'exportaven productes nous, com per exemple: automòbils, camions, tractors, motos, màquines d'escriure, electrodomèstics, fibres artificials, fàrmacs, pneumàtics, perfumeria i química
de base.

El 1976, el Ser­vei d'Estu­dis de Banca Cata­lana va publi­car Les cau­ses de l'expor­tació cata­lana. Va fer for­ro­lla. Pri­mer, perquè no hi havia consciència pública que, en aquells moments, l'eco­no­mia cata­lana exportés gaire a fora del mer­cat comú hispànic. Segon, perquè no era freqüent pre­gun­tar-se per les cau­ses de l'expor­tació, ja que sem­blava evi­dent que un país, quan ho feia, expor­tava allò que produïa millor natu­ral­ment, i de manera més barata. Les expor­ta­ci­ons d'un país sem­blava que les dic­tava la cli­ma­to­lo­gia i la seva manera de ser. Eren, doncs, ina­mo­vi­bles.

La rea­li­tat de l'expor­tació cata­lana, però, des­men­tia, repe­ti­da­ment aquesta idea. En el cas català, les expor­ta­ci­ons havien començat a créixer molt: entre el 1964 i el 1973 s'havien mul­ti­pli­cat per set. S'expor­ta­ven pro­duc­tes nous. Per exem­ple: automòbils, cami­ons, trac­tors, motos, màqui­nes d'escriure, elec­tro­domèstics, fibres arti­fi­ci­als, fàrmacs, pneumàtics, per­fu­me­ria, química de base. I, con­ti­nu­a­ven expor­tant: potas­ses, lli­bres, taps, tei­xits, pells ado­ba­des, fruits secs, olis, vins, caves. Estava can­vi­ant, també, la des­ti­nació de les expor­ta­ci­ons. L'eco­no­mia cata­lana expor­tava en aquell període sobre­tot a l'Europa del mer­cat comú.

Un equip d'estu­di­o­sos d'aquell ser­vei d'estu­dis, diri­git per Alícia Arru­fat, amb l'asses­so­ra­ment d'Ernest Lluch, va inten­tar enten­dre el perquè d'aquell procés expor­ta­dor impre­vist. No era gens fàcil perquè no eren útils per fer-ho ni la teo­ria econòmica con­ven­ci­o­nal ni els tòpics sobre el rol de l'eco­no­mia cata­lana.

Gra­tant, aquest equip va fer un balanç de les noves teo­ries rea­lis­tes del comerç inter­na­ci­o­nal. Un país, quan expor­tava, podia fer-ho amb dos tipus de pro­duc­tes: 1) pro­duc­tes nous, resul­tat d'una inno­vació, fabri­cats amb tre­ball qua­li­fi­cat propi, en sèries rela­ti­va­ment cur­tes; 2) pro­duc­tes de grans empre­ses de sec­tors madurs que neces­si­ta­ven un entorn (un clus­ter) ade­quat, i opta­ven per la pro­ducció en massa.

A la Cata­lu­nya del 1973, aquests dos grups eren: 1) les enci­clopèdies moder­nes, i amb qua­tri­cro­mies, de Sal­vat i de Pla­neta, les motos de Per­ma­nyer i les Ossa, els telers de Jum­berca, l'electrònica de Piher, els fàrmacs de Fer­rer Inter­na­ci­o­nal, i dels Labo­ra­to­ris Doc­tor Esteve, la per­fu­me­ria de Mirur­gia i de Puig, les pells de Colo­mer Mun­many, l'àcid tartàric d'Els Químics de Girona i, és clar, els fruits secs, els vins, etc.; 2) els vehi­cles de Seat, o de Motor Ibèrica, les His­pano-Oli­vetti, els pro­duc­tes de Pire­lli, o de Seda de Bar­ce­lona (El Prat) i de Safa (Bla­nes). I pro­duc­tes ori­gi­nals o pro­duc­tes madurs resul­tat, sem­pre, del tre­ball qua­li­fi­cat de llarga madu­ració, a més de la inversió i tec­no­lo­gia estran­gera. I no, és clar, de les bon­dats del clima, o d'una loca­lit­zació supo­sa­da­ment favo­ra­ble i única.

Les expor­ta­ci­ons cata­la­nes o d'un país sem­blant a Cata­lu­nya eren –i són - bàsiques per al crei­xe­ment i, d'altra banda, van can­vi­ant. Les xifres de l'estudi són molt interes­sants. Al 1972, les expor­ta­ci­ons de les empre­ses cata­la­nes amb un volum de ven­des a l'exte­rior supe­rior a 20 mili­ons de pes­se­tes eren de 19.840 mili­ons de ptes. A Madrid, la mei­tat: 9.496. El País Valencià, 7.324. I, encara, en el cas català, la par­ti­ci­pació de l'Estat espa­nyol a les empre­ses expor­ta­do­res era ine­xis­tent: 0%. Però a Madrid era del 21,4%. Al País Valencià, del 0%, com a Cata­lu­nya. I, en canvi, al País Basc, del 32,9%.

D'altra banda, les espe­ci­a­lit­za­ci­ons en pro­duc­tes i ser­veis expor­tats van can­viar molt en el període estu­diat (igual com con­ti­nuarà pas­sant en el futur). Els can­vis eren forçosos, perquè els pro­duc­tes, en pri­mer lloc, eren ori­gi­nals i inno­va­dors i amb el temps sem­pre tro­ba­ran imi­ta­dors i com­pe­ti­dors. I en segon lloc, els pro­duc­tes eren madurs, sovint con­tro­lats per grans mul­ti­na­ci­o­nals, podien ésser des­lo­ca­lit­zats en zones en què les con­di­ci­ons gene­rals de pro­ducció fos­sin sem­blants.

Excel·lència comercial

Al núm. 3 del Butlletí Trimestral de la Conselleria d'Economia, 1937, s'utilitza la idea d'excel·lència. A la pàgina 45, hi llegim: “com més ressalta l'excel·lència de Catalunya en el seu caràcter de cèl·lula principal en el comerç i indústria espanyoles, és per l'estudi del comerç exterior català”. L'argumentari s'ha de llegir poc a poc: “Espanya té concentrat a Catalunya un utillatge industrial que li permet adquirir, en intercanvi de les seves exportacions típiques, no un reduït volum de materials i de productes fabricats que necessiti, sinó unes primeres matèries, que la indústria catalana transforma, valoritza i serveix a Espanya (satisfent aquelles necessitats, en major escala del que podria obtenir adquirint els productes estrangers)”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.