Brasil desperta passions
L'empresa ha posat els seus esforços de creixement en el mercat internacional, i el país que organitzarà les olimpíades el 2016 ha estat el més desitjat entre les 250 empreses que L'Econòmic ha entrevistat en un any
De les 250 empreses que en aquest primer any de vida de L'Econòmic han aparegut a les planes d'aquest setmanari, una de les constants ha estat la implantació o la prioritat comercial en el mercat brasiler. A la pàgina següent hem seleccionat alguns exemples d'aquestes empreses que o bé ja havien posat un peu en aquell país o bé estaven a punt de posar-l'hi en el moment de fer-los l'entrevista. Aquest interès comú per aquell país no és casual. En termes generals, tot i que Europa continua absorbint quasi el 70% de les exportacions de mercaderies catalanes, hi ha hagut una tendència creixent pels emergents que sembla imparable. El Brasil, amb la Xina, l'Índia i Rússia, que formen el grup conegut per BRIC (suma de les inicials del nom de cada país en anglès), per les seves perspectives de creixement i perquè han estat capaces de trampejar amb més fortuna la crisi econòmica, han estat les destinacions on més han crescut les exportacions catalanes.
Malgrat que el volum encara és petit, fins al novembre del 2010 les vendes catalanes al Brasil van sumar 525 milions d'euros, una mica menys del que es va vendre a Turquia i quatre vegades menys que a França, però va suposar un increment del 63% respecte al 2007. I això que el 2009 va ser un exercici nefast per a les exportacions, també a països que anaven tirant, com ara els BRIC. Que el Brasil s'hagi convertit en un mercat cobejat per les empreses catalanes, té diferents explicacions. Una és que té a l'agenda dues de les principals cites esportives que pot tenir un país: els Jocs Olímpics (2016) i el mundial de futbol (2014). Les inversions en infraestructures i equipaments que es requereixen fan que les oportunitats de negoci es multipliquin per a la inversió estrangera. Només a l'estat de São Paulo, al sud del país, hi ha programades inversions per un valor de 370.000 milions d'euros en 9 anys.
L'altra explicació és que es tracta d'un mercat emergent, amb previsions de seguir creixent per sobre del 5,5% durant la propera dècada, mentre que aquí difícilment se sobrepassarà l'1,5% el 2012. Per una altra banda, el país de la samba té una tradició força proteccionista que ha aconseguit blindar la seva balança comercial amb uns elevats índexs aranzelaris, de manera que incentiva els inversors estrangers a implantar-se allà. Joan Tristany, secretari general d'Amec, l'associació d'empreses exportadores de béns d'equipament, explica que és allà on més projectes tenen en marxa les empreses associades i on més s'estan implantant i que és el país del qual se sol·licita més informació per a accions futures. Sens dubte, el Brasil és una destinació que darrerament desperta passions entre les empreses internacionalitzades.
Vendre arreu del món s'ha convertit, doncs, en l'estratègia clau per garantir el creixement i, en molts casos, la subsistència de l'empresa. Veient que la crisi no només no amaina sinó que va per a llarg en el mercat local, les empreses han accelerat els plans d'internacionalització (les que ja en tenien) o s'han embarcat en una aventura que abans veien inassolible (les que ni s'ho havien plantejat).
Associacions empresarials com la de companyies exportadores (Amec) o les cambres de comerç, que en temps de bonança estaven plantejant-se la continuïtat d'accions d'internacionalització, han vist com l'interès per participar en missions comercials es multiplicava i fins i tot la demanda els saturava.
En el cas de les exportacions de mercaderies catalanes, per exemple, encadenen 15 mesos seguits (fins al març) de creixements interanuals de dos dígits, i si ens fixem en la destinació, al llarg del 2010 els índexs de millora han estat el doble a països emergents que als mercats europeus, compradors tradicionals dels productes catalans.
Un mercat prioritari per créixer
El grup Sistel, dedicat al disseny i a la fabricació de sistemes electrònics industrials, va entendre que el creixement passava per explotar a fons les oportunitats del mercat global, una vegada comprovat que la crisi no defallia al mercat local. El Brasil s'ha convertit en el seu mercat prioritari. El president d'aquesta empresa familiar, Jordi Batet, explica que des de la delegació establerta a Xile treballen en oportunitats que puguin aparèixer en el mercat de l'elevació de Llatinoamèrica, especialment al Brasil. Batet assegura que el creixement del 30% previst per a aquest exercici és gràcies a les inversions internacionals realitzades per la companyia.
Acords amb socis distribuïdors per tenir presència
La consultora de solucions tecnològiques per a la gestió de l'inventari va triar el 2011 com l'any clau per dedicar més esforços a fer créixer el negoci al Brasil. De fet, el director general de la firma a l'Estat espanyol, Josep Presencia, explica que enguany el 50% del seu temps el dedica al mercat brasiler. Després d'anys d'alts i baixos a Espanya, Presencia creu que l'Amèrica Llatina, encapçalada pel Brasil, és un dels territoris en què la companyia ha posat més expectatives de creixement. La implantació al Brasil, que faran mitjançant acords amb socis distribuïdors, els permetrà superar els 3 milions d'euros de facturació.
La foneria catalana obre una fàbrica
L'empresa Fundició Dúctil Benito també va triar el Brasil per obrir enguany una fàbrica. L'empresa, que produeix i comercialitza un ampli ventall de productes per a l'equipament urbà, ha identificat aquell país com un punt estratègic. La firma catalana començarà fabricant i comercialitzant material de mobiliari urbà i enllumenat públic en una primera fase i més endavant voldria fer servir el país sud-americà com a plataforma per arribar a altres països de l'Amèrica Llatina. La companyia, amb seu a Manlleu (Osona) i hereva d'una indústria centenària de forja i fosa de maquinària del sector tèxtil, ha fet el seu salt al Brasil també amb socis locals.
Implantar-se per compensar les vendes locals
L'empresa catalana Europastry, pionera a Espanya en la fabricació de pa precuit i brioixeria, ha posat l'èmfasi en el mercat brasiler per créixer. Jordi Gallés, president de la companyia, explica que la clau de volta de futur d'Europastry és afrontar amb garanties el repte de la internacionalització. Un dels mercats més atractius per a la marca és el Brasil, on planeja implantar-se i compensar les vendes a l'Estat espanyol, que estan estancades. La filosofia d'Europastry és fer inversions fortes per mantenir el lideratge en el mercat on s'instal·la. En dos anys ha invertit 65 milions d'euros en la planta tarragonina de Vallmoll.
El Brasil: segona parada internacional
Pymag Curtin, dedicada a l'elaboració de productes químics per a la indústria tèxtil, va apostar l'any 2006 per la internacionalització amb l'obertura d'una planta a la Xina. Enguany el Brasil s'ha convertit en la seva segona parada internacional. La firma obrirà un nou centre de producció a São Paulo per abastir els països centreamericans. Xavier Gràcia, gerent de la firma, explicava que el Brasil s'ha convertit en un mercat en plena expansió amb grans possibilitats a mitjà termini per poder consolidar-se. La implantació la faran acompanyats d'un soci local, que proporcionarà el centre productiu, i la firma catalana hi aportarà la tecnologia.
Plantilles d'ortopèdia per a Llatinoamèrica
L'empresa de Barberà del Vallès dedicada a la fabricació de plantilles d'ortopèdia i altres elements obrirà una planta a Franca, al nord de l'estat de São Paulo, una regió que allotja un clúster de sabates. La iniciativa suposa una inversió d'1,5 milions d'euros, i preveuen que la planta s'ampliï amb una línia més de fabricació. El gerent de Flexor, Alexis Granero, explica que primer volen abastir tot el Brasil i després estendre els esforços comercials a la resta del continent. “Era un projecte que anàvem rumiant des del 2009 i fins ara no havíem aconseguit establir un vincle amb socis locals que ens permetessin fer-lo realitat”, diu.
São Paulo com a centre potenciador
La consultora tecnològica Aventia, una de les firmes independents de serveis tecnològics més grans de l'Estat espanyol, ha obert seu a São Paulo per potenciar el negoci allà. La firma catalana, amb seu a Barcelona i amb una plantilla de 400 professionals, s'ha marcat el creixement en el mercat internacional com un dels objectius fonamentals del pla estratègic 2011-2015. La nova seu de São Paulo ha començat amb un equip de tres experts, però la previsió és que al cap de dos anys hi hagi una plantilla d'un centenar de persones. Josep Grau-Soldevila, director general, creu que en un any arribaran a una facturació de mig milió d'euros.
Tecnologia química enmig de Campinas
IUCT, dedicada al desenvolupament de productes i tecnologies per al sector biotecnològic, farmacèutic i químic, ha començat enguany a operar al Brasil. La implantació s'ha portat a terme mitjançant la creació d'una aliança d'empreses amb la firma brasilera Microbióticos, una pime situada a Campinas (São Paulo) i especialitzada en anàlisis químiques. El president executiu de IUCT, Josep Castells, explicava que l'objectiu d'aquesta acció és desenvolupar la divisió de transmissió del coneixement, i hi afegia: “Hem cregut que la millor manera d'entrar en aquell mercat era fer-ho acompanyats per un soci local”.