Reclamen al govern que obligui els ‘spas' a fer una publicitat veraç i clara
Els responsables dels balnearis asseguren que ara mateix la gent del carrer no sap diferenciar un ‘spa' d'un balneari i que cal una tasca pedagògica
“Hem de ser defensors del que ens identifica, del que som i saber-ho explicar.” Així de contundent es manifestava el director de l'hotel balneari Font Vella de Sant Hilari Sacalm, Ignasi Avilés. Els directius dels balnearis de la Selva coincideixen a l'hora de destacar que la gent no sap diferenciar un spa d'un balneari i aquesta és una tasca pedagògica que, segons Avilés, han de dur a terme “l'administració conjuntament amb els empresaris”. “L'administració no hauria de permetre la confusió que provoca el fet que tant els spas com els balnearis treballin amb aigua i que fa que la gent es pensi que tots som iguals. És per això que demanem que els spas facin una publicitat veraç i clara”. La diferència entre tots dos establiments és que els circuits de l'spa són amb aigua de l'aixeta, mentre que els balnearis usen aigua amb propietats medicinals. Si a això se li afegeix que els balnearis disposen de metges, programes de bellesa i de benestar, que inclouen serveis i tractaments personalitzats per aconseguir una plena regeneració personal i recuperar l'equilibri físic i mental, la diferència és important. La importància de la presència als balnearis del metge, que vetlla per la salut dels clients, a diferència dels spas, també és destacada per Cristina Ros, directora del balneari Prats. A més de balnearis i spas, existeixen també els centres lúdics termals, com recorda el director del Termes Orion i el Magma, Josep Campeny.
La crisi també afecta els balnearis i per això aquests establiments s'estan “reinventant” per arribar a tot tipus de públic i d'edat. “Som balnearis de nova generació, adaptats al ritme de vida actual”, diu Avilés, que afegeix que el públic objectiu d'aquest tipus d'establiments tenia entre 35 i 55 anys i ara comença a conviure amb gent de 25 anys. Des de promocions com es fan al Vichy Catalan i altres balnearis, fins a readaptar el tipus d'allotjament. Per fer front a la crisi, que fa que alguns clients redueixin els dies d'estada, Ros explica que s'ofereixen nous tipus d'allotjament, passant de la pensió completa d'abans a noves fórmules. Campeny indica que al Termes Orion s'han mantingut preus, però sense rebentar-los, tot i que afegeix que tampoc s'ha notat de manera exagerada la crisi.
LA FRASE
LA XIFRA
El Consorci de Viles Termals
Amb l'objectiu de treballar per fer un front comú, el setembre del 2008 es va crear el Consorci de Viles Termals de Catalunya en què nou municipis presenten el producte Catalunya termal. Un espai comú de treball a través del qual donar a conèixer els atractius turístics i termals del territori arreu del món i presentar Catalunya com a destinació turística i balneària de qualitat.
Actualment formen part del consorci les viles de Benifallet, Caldes d'Estrac, Caldes de Malavella, Caldes de Montbui, el Vendrell, la Garriga, Sant Climent Sescebes, Sant Hilari Sacalm i Santa Coloma de Farners. Els nou pobles pioners esperen ampliar els membres fins aconseguir la màxima representació d'indrets termals de qualitat dins aquest projecte.