Economia

Mercats emergents

Nous protagonistes audiovisuals

Tomatina a Bollywood

Una classe mitjana de 350 milions de persones dispara els beneficis de la meca asiàtica del cine

Una pel·lícula popularitza a l'Índia la festa de Bunyol

Les perspectives de negoci de la indústria augmenten exponencialment al mateix ritme que l'economia

En època de recessió global, el PIB avança el 10,4%

La productoradel darrer èxit de Bollywood va obtenir un benefici net de 39 milions d'euros l'any passat

El dar­rer dime­cres de cada agost, la loca­li­tat de Bunyol (Foia de Bunyol, cen­tre del País Valencià) enver­me­lleix per unes poques hores amb la famosa Toma­tina. La fama de la festa depassa fron­te­res. Ha arri­bat tan lluny com ara a l'Índia. No només es coneix la guerra del tomàquet sinó que, fins i tot, s'ha popu­la­rit­zat gràcies al dar­rer èxit cine­ma­togràfic de Bollywood, Zin­dagi Na Milegi Dobara (No ho tor­naràs a viure), un film estre­nat el 15 de juliol al Regne Unit en 28 sales i que ja s'ha con­ver­tit en el més gran èxit pel que fa a la recap­tació, tant a l'Àsia com a l'estran­ger.

Zin­dagi Na Milegi Dobara és una ama­ble pel·lícula de car­re­tera –quasi el cent per cent dels films de la indústria índia són històries d'amor– que des­criu les peripècies de tres joves de classe mit­jana alta al llarg d'una mena de viatge iniciàtic per dife­rents racons de l'Estat espa­nyol. Bunyol n'és un, pot­ser el més cri­da­ner de tots els que visi­ten, pre­ci­sa­ment a causa de la Toma­tina. Setze tones de tomàquets, mol­tes menys de les 120 habi­tu­als, es van uti­lit­zar per repro­duir la bata­lla en la pel·lícula.

La dada, anecdòtica, revela un canvi de paràmetres i un punt de no retorn en una indústria, la de Bollywood –el cinema que es filma en hindi a Mum­bai i que cada vegada intro­du­eix més l'anglès de l'Índia– i, per extensió, la del cinema de la resta del país, que any rere any aug­menta tant les xifres de la seva pro­ducció (1.100 pel·lícules el 2010) com els bene­fi­cis.

Kis­hore Lulla, direc­tor exe­cu­tiu d'Eros Inter­na­ti­o­nal, com­pa­nyia cine­ma­togràfica amb seu a Lon­dres i espe­ci­a­lit­zada en Bollywood, que ha com­prat el drets d'explo­tació i _co­mer­ci­a­lit­zació de Zin­dagi Na Milegi Dobara, asse­gura que “gràcies al boom econòmic de l'Índia, el crei­xe­ment del nos­tre negoci serà expo­nen­cial durant la pro­pera dè_cada”. El seu opti­misme es basa, sen­zi­lla­ment, en la demo­gra­fia i les dades macro­e­conòmiques. Uns 350 mili­ons d'indis són ara classe mit­jana, amb molts més ingres­sos que els que van tenir els seus pares. Cin­quanta mili­ons més, amb uns béns cal­cu­lats en un trilió de dòlars, viuen en la diàspora i fan del cinema de l'Índia, i prin­ci­pal­ment del de Bollywood, una baula que els lliga a les seves arrels.

El dina­misme de l'eco­no­mia índia (en època de recessió glo­bal ha expe­ri­men­tat una taxa de crei­xe­ment del 6,2, el 6,8 i el 10,4 per cent durant els dar­rers tres anys) ha impac­tat, tan­ma­teix, en la manera de comer­ci­a­lit­zar les pel·lícules. Abans que s'estre­nin, ja han pro­por­ci­o­nat el 60% dels seus ingres­sos. La música i les cançons de les pel·lícules es venen a ràdios abans del llançament. S'obte­nen bene­fi­cis pels drets d'emissió per tele­visió via satèl·lit. La comer­ci­a­lit­zació de tons de tru­ca­des per a mòbils, a par­tir de la banda sonora, és un altre dels seg­ments de negoci. Tot ple­gat aporta quel­com que fa deu anys era impen­sa­ble en la indústria: esta­bi­li­tat finan­cera i capa­ci­tat d'inversió sense adqui­rir gran volum d'endeu­ta­ment.

Un informe de la con­sul­tora finan­cera KPMG con­si­dera que durant els pro­pers cinc anys el volum de negoci del cinema de l'Índia pas­sarà dels actu­als 12.000 mili­ons de dòlars anu­als (8.790 mili­ons d'euros) als 20.500 (més de 15.000 mili­ons d'euros) l'any 2015. Kis­hore Lulla, pot­ser envol­tat d'una bom­bo­lla d'opti­misme que pot petar qual­se­vol dia, asse­gura que es pot arri­bar als 70.000 mili­ons (51.282 mili­ons d'euros) en deu anys. Vagi errat o no, la seva empresa va arri­bar l'any pas­sat als 116 mili­ons d'euros de volum de negoci, amb uns bene­fi­cis nets de 39 mili­ons d'euros.

Les xifres que mou la indústria del cinema de l'Índia, espe­ci­al­ment Bollywood, són tes­ti­moni també de la legió de des­em­pa­rats que el mira­cle econòmic ha gene­rat. Si només són 350 els mili­ons de per­so­nes que habi­tu­al­ment con­su­mei­xen cinema a l'Índia, hi ha al vol­tant de 290 que viuen per sota dels límits de la pobresa. El gran secret de Bollywood, pot­ser, és que d'aquesta mai no es parla a les seves pel·lícules.

8.790
milions
d'euros mou actualment el negoci del cinema a l'Índia, xifra que gairebé es doblarà l'any 2015 segons un estudi de KPMG.
60
per cent
dels ingressos de les pel·lícules es generen abans que s'estrenin a través de la venda de drets d'emissió, marxandatge i tons de trucades per al mòbil amb les bandes sonores.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.