Opinió

Més formació vol dir més treball i més sou

Sovint se sent a dir que la Uni­ver­si­tat és una fàbrica de deso­cu­pats i també que es pot acon­se­guir una molt bona retri­bució sense estu­dis. Tot i que hi ha tot tipus de situ­a­ci­ons, la rea­li­tat és bas­tant con­tun­dent. Hi ha estu­dis que apor­ten dades molt interes­sants que per­me­ten escla­rir quina relació hi ha entre el nivell de for­mació, entre la ocu­pació i el sou.

Una pri­mera incògnita seria si la for­mació pot con­tri­buir a tenir més feina. En l'estudi Impacte de la for­mació en la retri­bució 2011 fet per ICSA i La Salle, es demos­tra que el 24% de les per­so­nes que només tenen estu­dis pri­ma­ris estan a l'atur. En canvi, pel que fa a les per­so­nes que tenen un màster, el per­cen­tatge de deso­cu­pats es molt més baix, ja que és del 7,4%.

Altres estu­dis publi­cats recent­ment van en la mateixa direcció: a mesura que aug­menta el nivell de for­mació, també aug­menta la pro­ba­bi­li­tat de tenir un lloc de tre­ball. També hi ha una relació directa entre tenir uns conei­xe­ments sufi­ci­ents d'anglès i tenir feina. Per tant, la for­mació ajuda a reduir la pro­ba­bi­li­tat d'estar a l'atur. Això recorda la neces­si­tat que les reta­lla­des en l'ense­nya­ment no con­tinuïn i que hi hagi recur­sos des­ti­nats a beques per tal de no per­pe­tuar la desi­gual­tat d'opor­tu­ni­tats.

La segona incògnita seria si la for­mació pot con­tri­buir a millo­rar la retri­bució. En l'informe de la OCDE Pano­rama de la Edu­cació de 2011 hi diu que el salari d'un lli­cen­ciat a l'Estat espa­nyol és un 41% més alt que el d'una per­sona que està titu­lada en Edu­cació Secundària; i un 63% més alt que els que tenen un nivell d'estu­dis de Primària.

En l'estudi d'ICSA i La Salle, es demos­tra que una per­sona que té estu­dis uni­ver­si­ta­ris i també de post­grau gua­nya de mit­jana 2,4 vega­des més que una per­sona que només té l'edu­cació bàsica. En aquest mateix estudi s'hi indica que tenir un màster explica que el salari aug­menti un 26%. Per tant, a mesura que aug­menti el nivell de for­mació, també aug­menta la retri­bució. Aques­tes dades s'han d'aga­far amb pre­venció perquè es tracta de dades mit­ja­nes i segu­ra­ment depèn molt del tipus de for­mació i de les habi­li­tats per­so­nals de cadascú. És segur que una per­sona sense gaire estu­dis però amb una gran capa­ci­tat de tre­ball i amb un bon saber fer en les rela­ci­ons inter­per­so­nals ho tindrà millor que una per­sona amb molts estu­dis però amb poques ganes de tre­ba­llar o bé que sigui una per­sona que tin­gui un tracte difícil amb la gent.

És veri­tat que en deter­mi­nats àmbits hi ha un excés de gent sobra­da­ment pre­pa­rada i, en d'altres, hi ha man­can­ces impor­tants. Això indica la neces­si­tat de revi­sar l'oferta de les titu­la­ci­ons exis­tents ara com ara amb l'objec­tiu d'ade­quar-la a les neces­si­tats de cada àmbit. Però les dades que hem expo­sat ens recor­den que val la pena que con­ti­nuem apos­tant per la for­mació. Hi ha un altre repte que és que en totes les esco­les i les uni­ver­si­tats acon­se­guim millo­rar el que fem amb l'objec­tiu que els gra­du­ats es puguin ade­quar més al que el tei­xit empre­sa­rial demana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.