Gran angular

El telèfon sona a Barcelona

Empreses de telecomunicacions aterren a la ciutat, encara que sigui amb comptagotes, atretes per la capitalitat mundial del mòbil

L'atractiu per a les empreses és aprofitar el teixit que es crea entorn de la tecnologia

A poc a poc la cosa arrenca. Com si fos un mòbil d'aquells que, des que es prem el botó d'engegar, necessita una bona estona per escalfar-se abans d'estar plenament operatiu, la capitalitat mundial de Barcelona en matèria de telefonia i comunicacions avança aliena a les presses.

Ho fa amb el mode silenciós activat perquè, més enllà d'insistir que és una “oportunitat única per a Barcelona” i que ha estat un gol per l'esquadra a ciutats com ara París, Munic i Milà -que desitjaven obtenir el títol i no van escatimar esforços per endur-se'l-, els gestors del projecte Barcelona Mobile World Capital (Ajuntament, Generalitat, la Fira, Cambra de Comerç i Ministeri d'Indústria) poques dades concretes han anat aportant sobre què suposarà per a la capital catalana ser l'epicentre de la telefonia mòbil al món durant 365 dies l'any i no només durant la setmana boja del Congrés Mundial del Mòbil.

El títol de capitalitat mundial entrarà plenament en vigor a partir del gener que ve i fins, com a mínim, el 2018. Quan falten tres mesos per al tret de sortida queden interrogants per resoldre, però des de la Mobile World Capital indiquen que, abans de final d'any, estarà tot resolt i a punt.

EL QUÈ, EL COM I A ON.

Un dels eixos sobre els quals ha de girar l'activitat de la capital mundial és el Mobile World Hub, un laboratori tecnològic adaptat per investigar i desenvolupar projectes sobre tecnologia aplicada a l'oci i als viatges, a la telemedicina, als pagaments digitals i a les ciutats intel·ligents (smart cities). Però, de moment, malgrat que totes les mirades apunten cap al districte 22@, ni tan sols ha transcendit el lloc on s'ubicarà aquest cau per a les idees. Igualment, per fer arribar la tecnologia al ciutadà (que al cap i a la fi és, en tant que client potencial, el destinatari comprador de les idees) s'ha pensat en un Mobile World Centre. Serà el principal aparador de les noves tecnologies i, atesa la implicació que ha pres Telefónica en el projecte, una de les ubicacions que tenen més números és l'edifici que la companyia té a la plaça Catalunya. Fonts de la Mobile World Capital, però, no ho confirmen i mantenen que hi ha d'altres opcions.

No gaire més concreció hi ha sobre l'altra artèria que ha de fer bombejar el cor de la capitalitat mundial del mòbil: el Mobile World Festival, una iniciativa cultural basada a portar la tecnologia al món de l'art, l'esport i l'espectacle.

LES EMPRESES.

El que diverses veus han assegurat, això sí, és que l'impacte per a l'economia catalana serà de 3.500 milions d'euros. I aquí és on tenen un paper principal les empreses que han d'establir-se a Barcelona per crear, i aprofitar, un teixit industrial que giri al voltant de la tecnologia sobre les comunicacions mòbils. En aquesta matèria sí que han començat a haver-hi moviments tangibles, perquè diverses empreses ja han anunciat la seva implantació a Barcelona per treure partit de l'activitat (allò que en diuen “sinergies”) que es creï al voltant de la MW Capital.

L'última firma a arribar ha estat Mastercard, la companyia líder en pagaments a crèdit, que pretén reforçar el seu sistema de pagaments via mòbil (el que ha batejat com a Pay Pass Wallet). Malgrat que ja té oficina a Madrid i, segons fonts de Fira Barcelona, la política de l'empresa és no tenir més d'una delegació per país, la firma ha considerat oportú instal·lar-se a Barcelona. Mastercard ha signats acords amb el BBVA, Banesto i Banco Popular per fomentar el sistema de pagament sense contacte (contactless) i té la certificació per ser compatible amb disset models de les marques Samsung, HTC, LG, Nokia, Sony i Blackberry.

També s'ha catalanitzat la taiwanesa Toro Development Limited. L'empresa, especialitzada en solucions per a pagaments via mòbil, ha escollit Barcelona per abastir el mercat europeu. Laurent Renard, CEO de la companyia, destaca en un comunicat penjat a la web que la possibilitat de formar part del MW Hub i d'estar en contacte “amb altres companyies líders del sector” ha estat determinant per escollir “Barcelona al davant d'altres opcions, com per exemple Niça i Amsterdam”. Toro instal·la a Catalunya el seu centre d'operacions i d'I+D a Europa.

El proveïdor de xips NXP, líder mundial en tecnologia contactless, també ha aterrat a Barcelona i opera ja des d'una seu temporal en espera que es concreti l'espai del Mobile World Hub. L'empresa, que té la seva seu central a Eindhoven, va ser la primera a instal·lar-se a la ciutat catalana a partir de l'efecte crida generat per la capitalitat mundial. Barcelona va guanyar, en aquest cas, Singapur, ja que la companyia holandesa havia pensat primer en l'antiga colònia britànica per fer la seva expansió. La base catalana de NXP preveu comptar a finals del primer semestre de 2013 amb una plantilla de 10 persones, que es dedicaran bàsicament a tasques de suport tècnic del seu servei NFC (Near Field Communication, tecnologia d'intercanvi de dades en un radi d'acció curt).

Per acabar, amb candeletes s'espera l'arribada de Huawei, la potent companyia xinesa de tecnologies de la informació.

Targetes per a l'Iphone 5 fetes al Prat de Llobregat

També s'ha vinculat a la designació de Barcelona com a Capital Mundial del Mòbil el fet que la companyia alemanya Giesecke & Devrient (G&D) decidís invertir 5 milions d'euros en una planta per a la fabricació de targetes SIM per a mòbils, targetes bancàries i targetes d'identificació personal al Prat de Llobregat.

La planta dóna feina a 300 treballadors i substitueix la que la companyia tenia a Sant Joan Despí. El cas és que en aquesta planta del Prat de Llobregat G&D enllesteix els acabats de les seves nanotargetes SIM.

Aquestes targetes, que l'empresa fabrica a l'est d'Europa, tenen unes dimensions de 12 x 9 mil·límetres (un 30% més petites que les minitargetes SIM que equipen actualment la majoria de telèfons mòbils) i es presenten com un avenç tecnològic perquè els fabricants de telèfons puguin desenvolupar aparells més prims, més lleugers i amb més autonomia (l'espai que ja no necessita la targeta el podrà ocupar la bateria).

Precisament la companyia Apple ha presentat aquesta setmana el model 5 del seu telèfon Iphone i, entre les novetats que presenta l'aparell, hi ha la incorporació d'aquestes targetes. Des de G&D informaven, però, que l'empresa no contacta directament amb Apple, sinó amb les operadores de telefonia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.