Empreses

Arturo Soler

Director Marineland Catalunya

“Hem mantingut els preus i els visitants han augmentat un 10%”

Preveiem tancar l'exercici amb un total de 175.000 visites al nostre parc
Fora de temporada treballem molt per a escoles i instituts
Volem transmetre als nostres visitants el respecte cap als animals

Sobta veure fun­ci­o­nar un parc aquàtic quan comença a fer fred, però Mari­ne­land fa anys que lluita con­tra una eti­queta que li queda petita. Més enllà de les atrac­ci­ons d'aigua, ente­ses cada cop més com a com­ple­ment d'una oferta dife­ren­ci­ada, l'espai situat a Pala­folls (Maresme) defensa la seva experiència com a del­fi­nari i zoo marí, que el con­ver­tei­xen en l'única ins­tal·lació d'aquest tipus que hi ha a la Costa Brava i a la Costa del Maresme. Arturo Soler (Bar­ce­lona, 1969) fa un any que diri­geix el parc d'oci després de pas­sar per l'Aquàrium de Bar­ce­lona, que també per­tany al grup Aspro, que és líder en el sec­tor de cen­tres d'oci i lleure amb 40 parcs oberts arreu d'Europa.

Les pre­vi­si­ons es posa­ven en un 20%.
Les visi­tes han aug­men­tat gai­rebé un 10% res­pecte a l'any pas­sat. Hem pujat tant en el públic naci­o­nal com inter­na­ci­o­nal, man­te­nint, això sí, els preus. Pre­ve­iem tan­car l'exer­cici amb un total de 175.000 visi­tants.
Què mou la gent a gau­dir d'una oferta d'oci mal­grat la situ­ació de crisi que viu el país?
El nos­tre parc con­ti­nua sent, després de tants d'anys, un refe­rent en el sec­tor. També és cert que aquest any Mari­ne­land ha impul­sat una cam­pa­nya molt potent de publi­ci­tat dins i fora de la seva àrea d'influència, sobre­tot a la ciu­tat de Bar­ce­lona. Volíem atraure públic nou que no ens conei­xia i sem­bla que ens ha fun­ci­o­nat.
Nou per­fil de cli­ent?
No, no. Cli­ents que ens han visi­tat per pri­mera vegada. Afor­tu­na­da­ment, l'usu­ari de Mari­ne­land és molt fidel i repe­ti­tiu. Tot i que també és cert que encara avui el 55% de la gent que ens ve a veure és estran­gera i que la prin­ci­pal acti­vi­tat al parc es desen­vo­lupa de maig a setem­bre. Ens vin­cu­len molt a les excur­si­ons que ofe­rei­xen les agències i els majo­ris­tes de viat­ges.
Però no només sou un parc aquàtic, mal­grat que aquest sigui un dels reclams més bus­cats.
Pre­ci­sa­ment en això radica la nos­tra força. A ofe­rir dos àmbits molt dife­ren­ci­ats, per a gent molt diversa, però que alhora són com­ple­men­ta­ris.
Sobre­tot per a les famílies.
És la base del nos­tre públic, famílies amb infants petits que vénen a pas­sar tot el dia i que no bus­quen atrac­ci­ons d'aigua espec­ta­cu­lars. Aquí els ani­mals hi juguen un paper impres­cin­di­ble.
En teniu una repre­sen­tació sig­ni­fi­ca­tiva.
Par­lem de més de 300 ani­mals de 50 espècies dife­rents, encara que la imatge clàssica de Mari­ne­land es vin­cula als espec­ta­cles de dofins, lle­ons marins i papa­gais.
Unes espècies que es con­ver­tei­xen en l'única oferta que fun­ci­ona durant tot l'any.
Fora de tem­po­rada tre­ba­llem molt per a esco­les i ins­ti­tuts i estem bus­cant nous pro­duc­tes que puguin atraure també les famílies, com ara la cele­bració d'ani­ver­sa­ris. Ara ofe­rim acti­vi­tats indi­vi­du­als amb els dofins i volem posar en marxa una experiència com a cui­da­dor d'ani­mals i un a mena de casal, ja amb vista a la pri­ma­vera, que cre­iem que poden tenir una bona res­posta entre el públic.
Què se'ls ofe­reix, a les esco­les?
Acti­vi­tats didàcti­ques vin­cu­la­des al tre­ball amb la bio­lo­gia. Amb vista a final de curs també volem posar en pràctica un ser­vei ori­en­tat als alum­nes de secundària que vin­culi l'estudi de l'anglès i la posada en marxa d'una empresa. Hem d'adap­tar-nos a la rea­li­tat de les temàtiques que s'impar­tei­xen en els cen­tres edu­ca­tius.
A la recerca de la deses­ta­ci­o­na­lit­zació.
Els ani­mals hi són tot l'any, tenim un bon clima i cons­tant­ment ens estem rein­ven­tant per ofe­rir nove­tats. En un sec­tor com el nos­tre, més que una opció és una obli­gació, sem­pre, això sí, que es man­tin­gui intacte l'espe­rit amb què va néixer Mari­ne­land l'any 1991.
La inno­vació reque­reix també inversió.
Estem pen­dents aquest any de subs­ti­tuir una estruc­tura aquàtica i l'any vinent refor­ma­rem un punt del càtering. Fa poc vam inver­tir prop d'un milió d'euros en dues atrac­ci­ons del parc aquàtic: el Tor­nado, un tub amb aigua de 60 metres de llarg que va a parar dins d'una mena de tassa que fa gira­vol­tar els usu­a­ris i dos mini­parcs per als més petits.
Els ani­mals són molt més que una atracció.
Els nos­tres ani­mals es mouen en espais oberts i inte­grats als seus hàbitats sem­pre que sigui pos­si­ble. Volem, i cre­iem que ho acon­se­guim, trans­me­tre als nos­tres visi­tants el res­pecte cap a les espècies i cui­dem molt els espec­ta­cles que tenen una ves­sant didàctica ori­en­tada a conèixer a fons l'ani­mal que els rea­litza. No som ni volem ser un circ.
Què en pen­seu del debat en con­tra de l'ús dels ani­mals en espec­ta­cles?
A Mari­ne­land l'atenció als ani­mals és pri­o­ritària i en tenim cura amb les millors con­di­ci­ons pos­si­bles. És cert que dar­re­ra­ment s'han fet cam­pa­nyes con­tra l'explo­tació en con­cret dels dofins, però no ens hi podem veure reflec­tits de cap manera. Ens ofèn la com­pa­ració, perquè no és certa.
El futur del parc implica man­te­nir la ves­sant d'oci i la de zoo marí i del­fi­nari?
Es tracta de rea­li­tats com­ple­mentàries, però que volem que con­tinuïn man­te­nint les seves carac­terísti­ques pròpies. És la nos­tra iden­ti­tat. En futu­res ampli­a­ci­ons, si es dóna el cas, no hi haurà pro­blema per con­ti­nuar amb la sepa­ració.
Quanta gent tre­ba­lla a Mari­ne­land?
Durant l'hivern som una quin­zena, bàsica­ment els cui­da­dors d'ani­mals, i quan és tem­po­rada alta arri­bem a fer una plan­ti­lla de 120 per­so­nes.
Quins són els pro­jec­tes a més llarg ter­mini del parc?
Seria ago­sa­rat par­lar de més enllà dels pro­pers mesos, perquè no hi ha res deci­dit. Ara el nos­tre esforç ha d'anar ori­en­tat a bus­car noves fórmu­les per garan­tir l'afluència de públic durant la tem­po­rada baixa i en aquest esce­nari hi juguen un paper des­ta­cat, per no dir impres­cin­di­ble, les acti­vi­tats amb ani­mals.
Quin creu que és el futur del sec­tor?
El negoci del lleure i l'oci no està pas­sant, de moment, una crisi com la que afecta la majo­ria de sec­tors. És cert que els nos­tres cli­ents han reduït la seva des­pesa, però no han dei­xat de venir. Nosal­tres vivim de trans­me­tre sen­sa­ci­ons i la gent con­ti­nua dema­nant-les.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.