El sector del cava perd gas
La demanda interna decau i els productors busquen alternatives a l'exterior perquè la campanya de Nadal ja no és una bicoca
Un 40% de les vendes anuals de cava es concentren en les setmanes prèvies a Nadal. La proporció ha disminuït respecte a fa una dècada (quan l'època nadalenca representava més de la meitat del negoci total de l'any), però els productors continuen tenint assenyalades en vermell les últimes setmanes del calendari. En total, durant la campanya de Nadal, a l'Estat espanyol es venen 37 milions d'ampolles de cava i a Catalunya, més de 15 milions. Les setmanes que vénen seran, doncs, intenses per al sector però el frenesí laboral va acompanyat de la inquietud perquè la bombolla del cava s'esbrava.
Amb motiu de la Mostra de Vins i Caves de Catalunya de finals de setembre passat, l'Incavi (Institut Català de la Vinya i el Vi) va revelar les dades més recents recollides per l'Observatori de la vinya, el vi i el cava. Les 30.000 hectàrees que hi ha encara dedicades al cultiu de raïm per a cava suposen que la superfície agrícola dedicada a aquesta producció no ha variat en els últims anys (hi ha hagut una pèrdua d'hectàrees però és una escapçada pràcticament imperceptible). En canvi, el 2011 sí que s'encongeix la comercialització de cava. En concret, la davallada és d'un 2,1% i interromp una tendència creixent, notable sobretot del 2009 al 2010.
A LA BAIXA.
La demanda es precipita i, a més, el sector també es ressent del fet que els preus vagin igualment a la baixa. Segons recull l'estudi de l'Incavi, emparant-se en dades del juny del 2012, els preus al consum per al conjunt de productes del sector s'han reduït respecte del juny del 2011. La reducció s'observa, en especial en el cas del cava, amb un -4,1%. La caiguda és més acusada que l'experimentada en el preu del vi negre (-3,0%) i del vi blanc (-2,4%). De mitjana, el preu de venda al públic als supermercats i hipermercats de Catalunya de l'ampolla de Brut Nature queda en 5,38 euros, una de Brut està en 5,56 (representa un 51% del total de vendes) i la de Reserva es ven a 13,70 euros.
Els interrogants se centren ara a treure l'entrellat de com s'esdevindrà el futur més immediat. El Consell Regulador del Cava no s'atreveix a fer cap previsió relativa a com anirà la campanya nadalenca i si es trencarà la tristor de les últimes dades. La prudència impera entre els productors, alguns dels quals reunits aquesta setmana en l'entrega de premis de la Guia de Vins de Catalunya 2013. Tom Mata, de les caves Recaredo, veia com el seu Turó d'en Mota 2002 obtenia la puntuació més alta entre més de 1.700 vins de 370 cellers de tot Catalunya i comentava que, pel que fa a vendes, el sector no passa pel millor moment de forma: “Des de l'any 2008 hi ha hagut una caiguda notable del consum a Catalunya i a Espanya” i “no és fàcil compensar-ho amb l'exportació”. Toni Domènech, de Segura Viudas, i Xavier Flores, de Freixenet, indiquen que precisament l'exportació és la clau del volum de negoci de les dues marques (pertanyents al mateix grup empresarial): “Freixenet exporta al voltant d'un 80% de la producció i Segura Viudas, un 60%”. Això fa que notin en menor mesura el refredament del mercat interior: “Però exportar no és cosa fàcil. Els cellers petits s'hi posen ara perquè no hi ha més remei però costa un temps tenir resultats.”
Eva Ventura, del celler Mas Betran de Sant Martí Sarroca, admet que fer negoci a fora “és lent” i costós per als novells però destaca que els cellers més modestos tenen “més agilitat” per buscar noves formes de negoci amb vista a compensar la caiguda de la demanda interna. La producció de Mas Bertran ha crescut de l'ordre d'un 20% des del 2006. Jaume Vergés, de Gramona, distingeix entre el mercat català (“on tenim un 85% de les vendes”) i l'espanyol: “Aquí beure cava és una cultura i difícilment deixarem de beure'n. Allà l'associen més a brindar i a les celebracions, i aquest sí que és un consum que decau”. Joan Moliner, d'Agustí Torelló Mata, explica que “nosaltres no ens hem refiat mai del consum de Nadal”, però això no ha evitat que l'empresa hagi notat el sotrac: “El consum ha caigut al llarg de tot l'any.”