Empreses

Drassanes Dalmau consolida els vaixells lleugers fets a mida

innovació. L'empresa familiar és especialista en la construcció de catamarans de fibra de vidre per a passatgers que permeten reduir el pes de la nau i rebaixar la resistència a la navegació

En els objectius a mitjan termini hi ha el d'aconseguir i consolidar més comandes

Dras­sa­nes Dal­mau té ànima de mes­tre d'aixa. Nas­cu­des a Arenys de Mar l'any 1962, amb Josep Dal­mau, deu anys després va revo­lu­ci­o­nar el sec­tor en apos­tar per un mate­rial nou, el polièster de fibra de vidre, que amb el temps es va aca­bar impo­sant en el món de la cons­trucció de vai­xells. La firma, amb una sòlida repu­tació en el seu àmbit, pro­du­eix embar­ca­ci­ons a mida dels seus cli­ents, prin­ci­pal­ment vai­xells de trans­port de viat­gers, fins a 40 metres d'eslora i, de manera resi­dual, bar­ques des­ti­na­des a la pesca o a tas­ques tan diver­ses com tre­balls por­tu­a­ris o aba­li­sa­ment de plat­ges, entre d'altres. “La nos­tra espe­ci­a­li­tat és la pro­ducció de cata­ma­rans o mono­bucs, dels quals podem arri­bar a cons­truir deu a l'any”, pre­cisa l'actual admi­nis­tra­dora de les dras­sa­nes, Glòria Dal­mau, que pun­tu­a­litza que ara per ara hi fabri­quen de 3 a 5 vai­xells. En aquests anys la inno­vació en els pro­duc­tes ha estat la marca de la casa, perquè Dras­sa­nes Dal­mau ha con­ti­nuat la tasca de mar­car diferències amb els com­pe­ti­dors. L'exem­ple prin­ci­pal ha estat l'aposta per una nova línia de fabri­cació bate­jada com a Slim, o lleu­gera, que trenca els esque­mes dels vai­xells pesants i amb resistència a la nave­gació. “Apli­quem la tècnica de la infusió al buit que per­met reduir un 40% el pes de l'estruc­tura, la fa més resis­tent i té menys resistència a la nave­gació”, explica Dalma.u, que hi afe­geix que la tècnica nova “dóna a la fibra la quan­ti­tat de resina que li cor­res­pon, ni més ni menys, la fa més fle­xi­ble i, alhora, dins el casc hi ha un nucli dife­rent a la fibra, com pot ser el PVC, que el fa més grui­xut, però no més pesant”.

Dal­mau recorda que el nou sis­tema es va començar a apli­car a l'Estat francès en naus d'esbarjo de vela. “Si fun­ci­o­nava per a vela, per què no amb embar­ca­ci­ons de motor per a pas­sat­gers? Dit i fet, ens vam llançar de cap a l'aven­tura cons­ci­ents del risc que corríem, però final­ment ens ha fun­ci­o­nat”, asse­gura la res­pon­sa­ble de les Dras­sa­nes. Tant és així que la línia Slim s'ha con­ver­tit en poc temps en el buc insígnia de l'empresa, i ha arra­co­nat la cons­trucció més con­ven­ci­o­nal. “El cli­ent que prova el sis­tema nou, repe­teix, perquè a la llarga li repre­senta un estalvi”, manté Dal­mau, que reco­neix que la crisi, mal­grat haver obli­gat a reduir per­so­nal, també ha posat fi a bona part de la com­petència “que no han sabut o no han pogut adap­tar-se”.

El sec­tor de la fabri­cació d'embar­ca­ci­ons, segons Glòria Dal­mau, va notar el gros de la crisi abans que la resta de sec­tors, i, avui dia, s'ha acon­se­guit man­te­nir gràcies sobre­tot al fet que el turisme con­ti­nua sent un dels prin­ci­pals motors de l'eco­no­mia cata­lana i espa­nyola.

Sis mesos de feina

Des del moment en què se signa un con­tracte amb el cli­ent fins que se li fa l'entrega del vai­xell, pas­sen un mínim de sis mesos. “Mal­grat que el mot­llo del casc és el mateix, la resta de l'estruc­tura la fem a mida de qui en serà pro­pi­e­tari, perquè no hi ha ningú que vul­gui una cosa igual”, diu, i hi afe­geix que en aquest sen­tit, el boca-ore­lla “ha estat fins ara el millor màrque­ting per a Dras­sa­nes Dal­mau”. Tot i això, en la firma es mos­tren crítics amb la manca de suport ins­ti­tu­ci­o­nal en relació amb les empre­ses cata­la­nes i són espe­ci­al­ment crítics amb els bancs. “Es reta­llen els ajuts públics per reim­pul­sar els nego­cis, i des de les enti­tats bancàries es tan­quen les aixe­tes dels crèdits. Així no podem anar enlloc”, manté Glòria Dal­mau, que reclama un govern català més actiu en les polítiques de pro­tecció i de suport de l'eco­no­mia local. En aquest sen­tit, en els objec­tius a mit­jan ter­mini hi ha el d'acon­se­guir i con­so­li­dar més coman­des “que ens per­me­tin tor­nar a tre­ba­llar amb la capa­ci­tat màxima de les ins­tal·laci­ons i recu­pe­rar la plan­ti­lla ini­cial de 40 tre­ba­lla­dors”.

I pel que fa a obrir nous mer­cats? La pri­o­ri­tat és bus­car-ne a Europa i acon­se­guir fer-s'hi un lloc “perquè allà la nos­tra feina està més ben valo­rada”, però tam­poc no des­car­ten bus­car fórmu­les ren­di­bles per poder enviar els vai­xells a l'altre cos­tat de l'Atlàntic. “Con­ti­nu­a­rem tre­ba­llant en la inno­vació per millo­rar els nos­tres vai­xells i ens emmi­ra­llem en el dis­seny que es fa a Austràlia i Nova Zelanda, que són els reis d'aquest tipus d'embar­ca­ci­ons com són els cata­ma­rans”, pun­tu­a­litza la res­pon­sa­ble de les dras­sa­nes.

Drassanes Dalmau va néixer a Arenys de Mar com a constructora de vaixells de fusta. Ara la seva especialitzat són els catamarans de fibra de vidre per a passatgers.
Facturació
3 M €
Treballadors
15
Any de fundació
1962

Una nau ecològica

A l'abril del 2011 hi va haver un punt d'inflexió en la producció de Drassanes Dalmau: la presentació al món de l'Eco Slim, un catamarà per a 150 passatgers de 24 metres d'eslora, el més gran d'Europa i propulsat per energia elèctrica. Era el resultat d'un procés engegat amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que va tenir el suport econòmic de l'Estat. Al maig passat, l'embarcació va començar a navegar en el port de Barcelona, explotat per Barcelona Naval Tours. Treballant onze hores al dia tots els set dies que té la setmana representa un cost de només 70 euros diaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.