Empreses

Un de cada tres cotxes que es ven a Lleida surt del grup Nayox

Les empreses d'aquest ‘holding' lleidatà sumen ja set marques en exclusiva sinergies. Creix en vendes d'ocasió, postvenda i expansió comarcal

Les ajudes estatals ajuden a donar confiança al mercat

Nayox és un grup d'auto­moció de pro­pi­e­tat fami­liar i que d'un petit taller de repa­ració de cami­ons ha arri­bat a lide­rar el mer­cat dels turis­mes a les comar­ques de Lleida. El grup té una pene­tració al mer­cat de Ponent del 33%, és a dir, que un de cada tres vehi­cles que es ven surt de les seves con­ces­sionàries.

Les xifres de ven­des de cot­xes han cai­gut, com a tot l'Estat, “però ens man­te­nim i això vol dir que gua­nyem quota de mer­cat, explica Josep Maria Perera, con­se­ller dele­gat del grup llei­datà. Així, han aug­men­tat un 4% aquesta quota de mer­cat en turis­mes i vehi­cles tot ter­reny i un 1% en vehi­cles indus­tri­als lleu­gers.

Nayox va tan­car el dar­rer exer­cici amb una fac­tu­ració de 64 mili­ons d'euros i una plan­ti­lla de 213 tre­ba­lla­dors, aug­men­tant la con­trac­tació de nou, després d'una obli­gada rees­truc­tu­ració en exer­ci­cis ante­ri­ors a causa de la crisi que ha per­ju­di­cat de forma osten­si­ble tot el sec­tor de l'automòbil.

La història de Nayox comença l'any 1946 quan es crea l'empresa Garaje Dal­mau, un taller de repa­ració de cami­ons en plena post­guerra espa­nyola.

L'any 1953, la segona gene­ració de la família Perera ja con­trola el 50% de l'empresa i qua­tre anys més tard obté la con­cessió de la marca Seat per Lleida. Al 1960, hi suma la Fiat. I quan l'aliança Seat-Fiat es trenca al 1981, “sem­blava que el negoci pati­ria perquè ens quedàvem amb una sola marca i sense tec­no­lo­gia estran­gera”.

No obs­tant això, VAG poc després va for­ma­lit­zar la com­pra de Seat al 1982 i Garaje Dal­mau gua­nya les con­ces­si­ons d'Audi i Volkswa­gen, tot man­te­nint Seat.

A par­tir d'ales­ho­res ha estat un no parar de créixer i de crear empre­ses per a cada marca de la qual n'obte­nia con­ces­sionàries per a les ter­res de Lleida. Iler­mo­tor per a Honda, Auto­dal­ser Dal­mau per a Skoda i Nay­mo­tor per a Toyota. A més d'Auto­mo­tor i Ser­veis només per a Seat i seguint amb Garaje Dal­mau per a Audi i Volkswa­gen. Tot ple­gat, sis mar­ques en exclu­siva entre 1982 i 1998.

La família Perera Dal­mau opta per reor­ga­nit­zar i pro­fes­si­o­na­lit­zar la gestió. Per això crea el grup Nayox al 2000, soci­e­tat que ja aglu­tina la resta de fili­als i asso­ci­a­des.

Cinc anys més tard com­ple­ten el paquet de con­ces­si­ons adqui­rint l'empresa que tenia la de Mer­ce­des a Lleida.

Però el mer­cat crei­xia i el grup també i, com explica el direc­tor gene­ral Javier Cal­vete, “calia crear noves siner­gies i millo­rar els ser­veis als cli­ents”. Per tant, Nayox crea Cenax, un cen­tre de referència en xapa i pin­tura mul­ti­marca i el més gran de l'Estat en aquest camp.

Final­ment, al 2009 com­pleta el cicle amb la soci­e­tat Nacar de ven­des de vehi­cles d'ocasió, i al 2010 amb Auto Nayox, el pri­mer cen­tre mul­ti­marca de les comar­ques de Lleida i que des d'enguany incor­pora Citroën, gràcies a un acord amb el con­ces­si­o­nari d'aquesta marca a Lleida. Aquesta dar­rera ope­ració té seus a Tàrrega (Urgell) i Golmés (Pla d'Urgell).

Tot aquest procés de crei­xe­ment i con­so­li­dació ha situat el grup auto­mo­bilístic llei­datà el en 28è lloc del rànquing esta­tal del sec­tor.

Josep Maria Perera expli­cava que l'objec­tiu passa per “gene­rar volum de ven­des, qua­li­tat i molt bon tracte al cli­ent” i que aques­tes pre­mis­ses inclo­uen la dis­tri­bució, per exem­ple, de peces i recan­vis ori­gi­nals de totes les mar­ques a la demar­cació de Lleida i una for­mació con­ti­nu­ada a la plan­ti­lla, tant per part de les mar­ques ofi­ci­als com per part del mateix grup.

Tant Perera com Cal­vete es mos­tra­ven satis­fets dels resul­tats dels plans esta­tals d'estímul a la venda de vehi­cles, com el dar­rer PIVE, “pot­ser no tant per les aju­des que con­ce­dei­xen, sinó més per la con­fiança que gene­ren als con­su­mi­dors i al mer­cat”, argu­men­tava el con­se­ller dele­gat de Nayox. Josep Maria Perera mani­fes­tava que seria bo que el govern esta­tal con­tinués o habi­lités un segon pla per tal de remun­tar les xifres de ven­des de turis­mes al 2013.

Cal­vete afe­gia que “les ven­des són que les són arreu i, per tant, hem apos­tat fort pels ser­veis post­venda”, com són el taller i les repa­ra­ci­ons i la dis­tri­bució de recan­vis. Aquesta política els per­met fide­lit­zar cli­ents i cada mes, mit­jançant inter­net, envien pro­mo­ci­ons, ofer­tes i infor­ma­ci­ons a més de 20.000 cli­ents.

Aques­tes ven­des de turis­mes i tot ter­renys nous, que a Lleida han cai­gut un 16% els dar­rers temps, no han tin­gut tanta reper­cussió en els vehi­cles de gamma mit­jana-alta o pre­mium. Això sí, amb menys equi­pa­ment o extres que abans. Tot i això, el 80% d'aquests turis­mes pre­mium que es venen a les ter­res de Lleida també sur­ten de les empre­ses de Nayox.

En canvi, sí que han detec­tat mol­tes més difi­cul­tats en les ven­des de cot­xes petits.

Pel que fa als vehi­cles d'ocasió, el mer­cat ha cres­cut, però els con­ces­si­o­na­ris per­ce­ben que el mer­cat esta­tal cada vegada es mou més entre par­ti­cu­lars i això ha anat en detri­ment del sec­tor pro­fes­si­o­nal, tot i que el direc­tor gene­ral de Nayox, Javier Cal­vete, aler­tava dels ris­cos que com­por­ten aques­tes ope­ra­ci­ons per manca de garan­ties i cer­ti­fi­cats de qua­li­tat.

La quarta gene­ració de la família Perera ja s'ha incor­po­rat al grup Nayox i, per això, la con­tinuïtat sem­bla garan­tida.

Fac­tu­ració

64 M€

Tre­ba­lla­dors

213

Any de fun­dació

1946

Nayox vol dir Lleida en ilerget, els pobladors de Lleida durant l'etapa ibera i preromana. És el nom triat al 2000 per la família Perera Dalmau per crear un grup empresarial nascut el 1946 a partir d'un taller de reparació de camions, Garaje Dalmau. A partir d'aleshores, no han parat de créixer.

Un taller de 5.000 vehicles

Uns 5.000 vehicles passen cada any pel gran taller que Nayox té a Lleida i que s'ha especialitzat en serveis de xapa i pintura. Cenax és el nom de l'empresa d'aquest servei multimarca. Usa la darrera tecnologia en aquestes reparacions i es cuiden de tot el procés, com la tramitació del comunicat d'accident, la relació amb les asseguradores, recollida i lliurament de vehicles o facilitar-ne un de substitució. A més, el client pot sol·licitar aquests serveis per internet.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.