Empreses

Munich ultima l'obertura d'un macroespai de marca a Barcelona

La firma de calçat esportiu llança una col·lecció de bosses de mà, després que els germans Berneda hagin recuperat el control de l'empresa. La companyia ven el 40% a l'exterior i desembarca als EUA i el Canadà

Amb la irrupció de la competència asiàtica, Munich va obrir-se al mercat de la moda
El negoci en línia propi va creixent i la seva facturació ja s'ha multiplicat per dos

La marca de saba­ti­lles espor­ti­ves Munich comença enguany una nova etapa. L'empresa ultima l'ober­tura d'un gran espai de marca i dis­seny a Bar­ce­lona i aquest mes arri­barà a les boti­gues la seva pri­mera col·lecció de bos­ses de mà. Enrere que­den, doncs, les divergències entre les dues bran­ques de la família pro­pietària, que van cul­mi­nar el juliol pas­sat amb l'aco­mi­a­da­ment de Xavier i David Ber­neda. Els dos ger­mans, néts del fun­da­dor i prin­ci­pals impul­sors del res­sor­gi­ment de Munich com a marca de moda espor­tiva, van estar apar­tats de la com­pa­nyia durant sis mesos, però van recu­pe­rar el con­trol de l'empresa a finals d'any després d'arri­bar a un acord acci­o­na­rial amb les seves cosi­nes. Ara, totes les soci­e­tats exis­tents han que­dat inte­gra­des en el nou hòlding Bern2­run, que té Xavier Ber­neda com a con­se­ller dele­gat i el seu germà petit, David, com a admi­nis­tra­dor. El pre­si­dent és el seu pare, Fran­cesc Ber­neda.

Munich va néixer a Sant Boi de Llo­bre­gat sota la direcció de Lluís Ber­neda, que va començar a fer saba­tes l'any 1939. La Guerra Civil tot just havia aca­bat i d'aque­lla pri­mera fàbrica en van sor­tir espor­ti­ves per prac­ti­car rugbi, fut­bol sala, hand­bol i boxa. A final dels noranta, amb la irrupció de la com­petència asiàtica, l'empresa va deci­dir obrir-se al mer­cat de la moda i el dis­seny, una aposta que ja va dur a terme la ter­cera gene­ració de la família. La firma ha expe­ri­men­tat un gran desen­vo­lu­pa­ment en els dar­rers anys amb l'empenta dels ger­mans Ber­neda, i Munich s'ha con­ver­tit en una marca de referència en el sec­tor de la moda espor­tiva. “Un dels grans valors de la com­pa­nyia és que el nos­tre pare, tot i estar al cap­da­vant, ens ha dei­xat fer”, afirma Xavier Ber­neda. L'empresa té actu­al­ment la seu cen­tral a Cape­lla­des i la fàbrica a Vila­nova d'Espoia, a la Torre de Clara­munt (Anoia). Diver­sos tallers de Sol­sona, Aragó i el País Valencià tre­ba­llen també per a la firma, que a més pro­du­eix al Mar­roc, Tunísia, Indonèsia, el Viet­nam i la Xina.

“Munich té ara una vocació inter­na­ci­o­nal del cent per cent; si hem de sobre­viure i seguir crei­xent hem d'expor­tar moltíssim més, sense por”, diu Ber­neda. L'empresa va fabri­car 850.000 parells de saba­ti­lles el 2012 i exporta un 40% de la pro­ducció. Munich és una marca regis­trada en més de 40 països i aquest any desem­bar­carà als Estats Units i al Canadà gràcies a un acord amb el dis­tribuïdor Sala USA. Les col·lec­ci­ons d'esport i moda es ven­dran a través dels por­tals de venda en línia Soc­cer.com i Ama­zon i també en boti­gues mul­ti­marca de ciu­tats com Nova York i Mont-real. Tot i que la major part de les ven­des inter­na­ci­o­nals es con­cen­tren en països euro­peus, la firma està expe­ri­men­tant un fort crei­xe­ment a l'Amèrica del Sud i també ha entrat a Àsia. L'empresa té sis boti­gues pròpies a Cata­lu­nya i cinc a l'Estat, a les quals cal sumar els espais als cen­tres comer­ci­als i els 400 punts de venda mul­ti­marca on és pre­sent. Munich pretén inau­gu­rar dues boti­gues més abans de finals d'any i una podria ser a Madrid, on no en té cap amb presència de la marca.

La com­pa­nyia va fac­tu­rar 34 mili­ons el 2011 i, tot i que el seu crei­xe­ment ha estat cons­tant des que va apos­tar pel sec­tor de la moda, pre­veu tan­car l'exer­cici 2012 amb uns ingres­sos de 30 mili­ons. Una cai­guda que Ber­neda atri­bu­eix a la crisi i als mesos que ell i el seu germà han estat apar­tats de l'empresa. “Ara està crei­xent molt el negoci en línia propi i hem mul­ti­pli­cat per dos la seva fac­tu­ració”, diu. Per Ber­neda, però, les ven­des per inter­net no són la pana­cea: “Si ho fas molt mala­ment off line, a la xarxa ho faràs igual de mala­ment; has de fer les coses tan bé com puguis i tenir un pro­ducte que ena­mori perquè la gent pagui per ell.”

Hi ha tres generacions dels Berneda darrere de l'èxit de Munich, tot i que són els néts del fundador els que van impulsar el seu ressorgiment com a marca de referència en el sector de la moda esportiva. Vestir les sabatilles de la X com a calçat de carrer i informal és, des de fa uns anys, sinònim d'anar a l'última.
Facturació
34 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1939

Compra de noves marques

Munich no només està resistint la crisi, sinó que ha crescut en plena recessió. De fet, els germans Berneda estan estudiant la compra de dues marques, una de les quals està vinculada al món de l'esport.

La companyia, d'altra banda, té 250.000 seguidors a Facebook i gairebé 7.000 a Twitter. Quina és la clau del seu èxit? Segons Berneda, cal treballar i prendre decisions cada dia, però la vinculació afectiva entre el treballador i l'empresa també és important. “Si això no ens ho creiem, estem venuts”, manté. Quant al producte, la firma ofereix un model amb moltes combinacions possibles i, segons Berneda, “no trobaràs unes Munich igual que les que portes”. Creu, però, que hi ha clients que compren la marca per pertànyer al col·lectiu que vesteix Munich i es preocupa si algú a l'empresa no porta les sabatilles: “Llavors penso que m'he equivocat en alguna cosa.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.