Velcro Europe SA s'obre nous camins en la construcció i l'alimentació
La firma gestiona el mercat espanyol, del nord d'Europa, l'africà i del Pròxim Orient.
Parlar de la cinta de tancament velcro és com parlar de Danone o cocacola. Són marques molt conegudes que ja formen part del nostre imaginari més immediat i que han substituït el producte genèric que representen. Per tant, pràcticament tothom vincula Danone al iogurt, la Coca-Cola, a una beguda refrescant concreta, i Velcro, a un sistema d'adhesió inicialment vinculat al sector de la roba i el calçat i que avui s'aplica a tor arreu. Tot i això, i tal com defensen els responsables de la marca, des del 2010 es va decidir lligar definitivament el nom amb la companyia creant un nou logotip identitari. És una marca registrada que defineix a totes les indústries de la multinacional.
“VELCRO® no és el nom genèric d'un producte, és el símbol registrat de la qualitat i la reputació de la nostra companyia”, precisa Jaume Freixas, director financer de Velcro Europe SA, l'empresa mare al continent situada en un polígon d'Argentona, al Maresme i que dóna servei a l'Estat espanyol, Portugal, Suècia, Noruega, Finlàndia, Dinamarca, Pròxim Orient i l'Àfrica. Inicialment, Velcro Española tenia la patent del producte per a la resta de l'Estat i compartia experiències i estratègies amb la resta de companyies fabricants de cinta de tanca que també actuaven a Europa. “Compartien experiències tècniques i idees amb l'objectiu comú de millorar el producte”, rememora Freixas. Velcro Española va funcionar fins al 1985, quan la patent de George de Mestral es va exhaurir i el mercat es va alliberar. La indústria, però, s'ha mantingut fidel a la filosofia de continuar produint a prop del seu mercat. “El 95% del que fem aquí és per al mercat i el client europeu, africà i del Pròxim Orient”, precisa el director financer, que hi afegeix que, tot i això, també comparteixen determinats materials i productes amb la resta de firmes del grup situades arreu del món. Aquesta proximitat al mercat permet conèixer a fons les seves característiques específiques i facilita l'adaptació de la producció als canvis que s'hi van produint. “També ens permet comparar i compartir aplicacions i fer xarxa perquè inicialment puguem construir aquí un producte que hem començat a fer nosaltres perquè s'acabi comercialitzant en una zona del planeta que no es troba en la nostra àrea d'influència”, assenyala.
Tèxtil i plàstic. La producció de l'empresa comprèn dues grans línies: la cinta de tanca tèxtil (amb un procés molt més elaborat) i la cinta de tanca de plàstic (en què el ganxo s'adhereix a un teixit no teixit). De la cinta tèxtil a Velcro Europe, SA se n'elaboren les dues parts, el ganxo i el bucle, però de la cinta de plàstic només se'n fabrica la part del ganxo. “A partir d'aquest producte bàsic, nosaltres el subministrem a través de rotllos, perquè els clients l'apliquin allà on vulguin o en fem productes personalitzats, orientats a un consum més concret i específic que servim per una aplicació molt concreta: cinturons, tancaments de roba i sabates...”, comenta Freixas. El director financer de Velcro Europe SA constata que el seu producte, amb els anys, s'ha fet un lloc a pràcticament tots els sectors: des del vestuari fins als mobles, passant per l'automoció, l'embalatge, el mèdic, el tancament de bosses o els bolquers. Darrerament, s'ha començat a treballar en dos àmbits molt diferents: el de l'alimentació i el de la construcció. En el primer es dóna solució al tancament de productes frescos que necessiten conservar-se. En el segon, la proposta és més agosarada i ofereix fixar elements com les plaques fotovoltaiques, les rajoles o els terres de parquet. “Volem deixar de vendre un producte per vendre aplicacions”, explica Freixas que hi afegeix: “en qualsevol cosa que es necessiti obrir i tancar més d'una vegada hi podem entrar.”
Per Freixas, malgrat que VELCRO® és un producte conegut i reconegut arreu, encara hi ha certs recels a fer-lo servir en àmbits en què fins ara no se n'havia plantejat l'ús. “Un cop convençut dels beneficis, el client sovint ha de replantejar el seu sistema de producció i això avui requereix un gran esforç”, diu i recorda com a exemple el canvi que va suposar treure la cinta adhesiva dels bolquers per posar-hi el tancament de VELCRO®. El 2012, l'empresa va créixer un 16% en vendes i confia que els números del 2013, tot i que no seran tan bons, no siguin dolents. Després de demanar aprovar un ERO temporal el 2009, que no va caldre aplicar, la plantilla consolidada és de 300 persones.
Facturació
38 M€
Treballadors
300
Any de fundació
1959
La naturalesa ja ho havia inventat abans
La història dels orígens de la cinta de tancament per sistema de ganxo i bucle és prou coneguda en el sector i demostra que, un cop més, la naturalesa és molt sàvia. Segons es té constància, l'any 1941 l'enginyer suís George de Mestral, un gran amant de la caça, un dia tornava del camp quan es va fixar en les flors de card que havien quedat enganxades tant als seus pantalons com al pèl del gos. Les va separar amb cura i les va mirar a través del microscopi: les flors estaven envoltades de milers de petits ganxos que s'adherien amb força als diferents materials amb què contactaven. De Mestral, inventor tossut i tenaç, va invertir molts anys a reproduir el sistema artificialment. Inicialment no va tenir gaire èxit i va haver de fer multitud de proves. La resposta final va arribar el 1955 amb el niló, que permetia que els ganxos “tinguessin memòria” i quan es desenganxessin del material conservessin la forma corbada. Va vendre la patent a diversos països, inclosa la fàbrica d'Argentona, que llavors només controlava el mercat espanyol. A més, la marca VELCRO® prové de la unió dels mots francesos velours (bucle) i crochet (ganxo). Se'l considera un dels vint invents clau que ha canviat la vida quotidiana.
Velcro s'obre nous camins en el camp de la construcció i de l'alimentació