Metamorfosi en marxa
Catalunya lidera, amb el 7%, el tancament d'agències de viatge a l'Estat
Urgeix transformar-se per fer front a l'èxit del negoci en línia i el canvi d'hàbits dels consumidors
El sector de les agències de viatge físiques, les que es troben a peu de carrer, està obligat a transformar-se amb celeritat. El negoci en línia dels viatges ha ferit greument un dels sectors que havia estat dels més pròspers de la nostra economia. Tan sols en un any, el 2012, es van tancar 69 agències de viatges a Catalunya, la qual cosa va representar un 6,9% de les existents al país, mentre que el segment en línia no ha parat de créixer. Segons el baròmetre d'agencies de viatge connectades a Amadeus España, realitzat pel mateix grup tecnològic, Catalunya ha registrat la baixada més gran del sector en l'àmbit estatal.
A Catalunya hi ha actualment un total de 1.002 agències de viatge tradicionals (a peu de carrer) connectades a Amadeus –la gran majoria d'agències o grups d'agències hi estan vinculades–, de les quals 850 estan situades a Barcelona. També la pràctica totalitat de tancaments, fins a 61, es van registrar a Barcelona, mentre que a Girona i Lleida es van produir tres baixes respectivament, i a Tarragona se'n van tancar dues. Tot i que Catalunya ocupa el segon lloc de l'Estat espanyol en nombre d'agències de viatge físiques, amb el 16,4%, precedida de Madrid amb el 23,4%, la proporció d'agències per persona és superior aquí, on hi ha 1,32 agències per cada 10.000 habitants, mentre que la mitjana estatal és d'1,53 agències.
La particularitat del sector català d'agències de viatge no només és la seva quantitat. La seva estructura de negoci tampoc no es correspon a la majoritària en l'àmbit estatal. Mentre que a l'Estat el 58,45% de les agències són sucursals de grans empreses espanyoles i de fora de l'Estat, a Catalunya el 49% dels establiments del sector són pimes. Això significa que moltes són petites empreses que s'han anat especialitzant cada vegada més per poder capejar el temporal de la crisi i buscar un nínxol de negoci que pugui perdurar més enllà del mal moment econòmic actual. Girona és la que presenta una concentració més gran d'agències pime, amb un 64,2%, mentre que la presència més gran d'establiments que pertanyen a una cadena estatal o de fora de l'Estat la té Tarragona, amb gairebé el 57% dels negocis.
“Més enllà dels tancaments, i encara que pugui semblar estrany, la participació més gran d'aquestes agències en la xarxa, i a través d'altres canals de venda amb què combinen la seva atenció presencial, fan albirar un sector renovat, que es posiciona per atendre les emergents tipologies de viatgers i experiències de viatges”, explicava Paul de Villiers, director general d'Amadeus España. A ningú se li escapa, però, que el negoci en línia està augmentant constantment el volum de vendes, un fet que molts perceben com un perill per a les agències tradicionals.
Canvi des de dins
A Amadeus, més que viure-ho com a perill, es parla de transformació, de canvi que s'ha de generar des del mateix negoci. Per De Villiers, “l'augment del pes de l'on-line, sobretot en l'agència física, corrobora la tendència cada vegada més marcada cap al model d'agència híbrida, i té molt a veure amb la redefinició de negoci que necessiten fer les agències de carrer, davant els canvis del sector i els viatgers”. Aquesta transformació, a parer seu, implica que “l'agència ha de ser un gestor de l'oci dels clients en el seu sentit més ampli, i això implica no només la venda d'un viatge, sinó també els serveis de valor afegit relacionats que es poden necessitar en totes les etapes del desplaçament”. El director general d'Amadeus España sosté que, per aconseguir-ho, “l'agència tradicional amplia la cobertura de serveis a través dels canals que li permeten ser sempre on és el seu client: al carrer, a internet, al mòbil i a les xarxes socials”.
Aquest any també es preveu complicat per al sector i es repetirà, segons De Villiers, la tendència cap a la concentració”.
Un altre any d'incertesa
La crisi també està colpejant amb força el sector de les agències de viatges. Mentre encara es respira l'angoixa del concurs de creditors que va presentar el grup Orizonia, el 19 de març passat –una operació que va afectar 21 societats del grup turístic mallorquí–, es va produir un descens del 5% de les reserves de Setmana Santa. A l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV), s'assenyala com a principal raó d'aquesta davallada, a més de la crisi que afecta directament la demanda interna, unes dates molt avançades, massa fredes, al gust de molts viatgers, que tornen a retallar els períodes contractats i fan prevaler la proximitat de les destinacions. Quant a la resta de l'any, l'ACAV creu que el nombre de reserves es mantindrà semblant al de l'any passat, tot i que el 2013 ha començat fluix, més del que el sector s'esperava.