Tecnopower dobla la facturació amb una expansió comercial
L'empresa es va dotar el 2009 d'un pla per afrontar la davallada d'ingressos. Comercialitzen elements per a maquinària de precisió
és investigar i trobar els millors productes
del mercat
El 2009 va ser un any d'inflexió per a moltes empreses, que van notar llavors de ple l'impacte de la crisi que havia començat un any abans. N'hi va haver que es van replegar i que es van veure, finalment, obligades a tancar. D'altres van optar per una fugida endavant i van fer seu allò que la millor defensa és un bon atac. Com van decidir Vicent Sospedra i Jordi Galera, socis de Tecnopower, que el 2009, i en vista de la davallada de facturació, van abordar un pla estratègic que incloïa la contractació de més comercials i l'obertura a nous mercats. La iniciativa ha estat un èxit, ja que el 2009 Tecnopower va facturar dos milions i el 2012 va tancar amb gairebé cinc milions d'euros.
Tecnopower, amb seu a Sant Vicenç dels Horts, es dedica a la comercialització d'elements de transmissió mecànica que es venen a les empreses que fabriquen màquines de precisió. Aquestes màquines s'apliquen posteriorment als camps de l'automòbil, l'aeronàutica, la medicina, la robòtica, el packaging i les arts gràfiques. “Qui fabrica una peça per a un avió o un cotxe o qui fa una màquina per poder realitzar ecografies necessita una maquinària amb més precisió que la que s'utilitza a una cimentera per fabricar ciment”, explica, a tall d'exemple, Sospedra, gerent i soci majoritari. Tecnopower comercialitza dues línies de productes. La primera inclou els de transmissió mecànica com ara reductors de precisió, caixes d'enviament angular, acoblaments de joc 0 i corretges dentades. La segona, la de tècnica lineal, ofereix al mercat guies lineals, fusets de boles, cremalleres rectificades i gats mecànics. Aquests components, que serveixen per facilitar la transmissió i el moviment de les peces de les màquines, es compren a Alemanya, Itàlia, el Japó i Taiwan i es distribueixen als mercats espanyol i portuguès.
En els inicis de la companyia, que Sospedra i Galera van fundar provinents d'una altra de similar que va tancar portes, Tecnopower importava pinyons, cadenes, corretges i politges. “Vam seguir venent els quatre articles, però teníem clar que calia derivar cap a sectors més tècnics amb valor afegit”, aclareix Sospedra. Tecnopower va triar la carta de la qualitat i no va intentar competir en preu amb empreses més grans. ”Ens hem convertit en especialistes en transmissió mecànica i tècnica lineal amb productes de precisió”, afirma el gerent, que destaca que un dels valors de l'empresa rau en el fet de saber detectar les necessitats dels clients i oferir-los el millor producte.
Els primers anys, Tecnopower comprava les peces a fabricants d'Alemanya i Itàlia. El negoci es va mantenir sense grans entrebancs fins al 2007, en què Tecnopower va facturar 3,7 milions amb una plantilla de 12 persones. El 2008 va arribar la crisi i el resultat va baixar fins als tres milions. El 2009 va ser catastròfic, amb una facturació de dos milions, i va ser quan els responsables de Tecnopower van decidir actuar. ”Calia reinventar-se”, sentencia Sospedra. “El 2009 el PIB va tocar fons i el mercat es va fer un 30% més petit, ja que van tancar moltes empreses”, assenyala el gerent. “Vam veure que havia arribat el moment d'invertir en noves estructures i en el disseny d'un pla estratègic per estar més a prop del client.” Aquest pla estratègic va comportar la contractació de sis persones, de les quals quatre eren comercials que es van centrar en les àrees de Catalunya, de Madrid, del País Basc i de Llevant. Es va ampliar també el mercat de procedència de les peces que importaven, ja que Tecnopower va començar a comprar al Japó i a Taiwan. La reestructuració interna va comportar també canvis en la direcció financera, logística i de màrqueting. ”Va ser una aposta arriscada que ha sortit bé”, considera Sospedra. El resultat ha estat que Tecnopower ha captat clients importants, com ara Fagor, Nicolás Correa, Omron Electronics i Comexi. “Hem anat a les empreses que tenen un mercat global, ja que les que atenen el mercat local han desaparegut”, explica el gerent.
El pla estratègic, segons destaca Sospedra, posa l'èmfasi en la qualitat i també en la transparència interna. Tot el personal coneix l'evolució d'aquest pla i les dades actualitzades de facturació. Un fet potser anecdòtic però representatiu d'aquesta filosofia és que la primera taula que es troba en entrar a l'oficina és la del gerent, que ha canviat el despatx tancat per una taula a la sala comuna. “Vull que els treballadors vegin que tots estem treballant pel nostre futur”, aclareix. Mónica Costa, directora de màrqueting, considera que “és extraordinari el fet de compartir així les dades de l'empresa”, i creu que ”és important implicar tothom”.
La meitat de la plantilla de Tecnopower està formada per enginyers industrials mecànics. L'empresa té un departament d'I+D en què el personal detecta les necessitats dels clients i mira d'aconseguir el millor producte. Part de la tasca de Tecnopower és investigar i trobar els millors productes del mercat, i en aquest sentit són cabdals les fires especialitzades d'Alemanya, els Estats Units i el Japó. “Escollim les empreses líders que treballen amb un nivell de qualitat elevat”, assegura Sospedra. L'acompanyament al client és sobretot previ, per tal d'ajudar-lo a escollir el material que millor s'ajusta a les seves necessitats. Tecnopower té també un taller propi on personalitzen algunes de les peces, com les guies lineals i els fusos, que arriben en peces de quatre metres de longitud i s'han d'adaptar a les dimensions que requereix el client. Aquestes peces es poden servir en 24 hores, ja que Tecnopower disposa d'estoc d'aquest material. “Abans ho subcontractàvem, però ara ho fem nosaltres per controlar la qualitat i els terminis de lliurament”, diu el gerent.
Tecnopower té previst facturar enguany 5,5 milions d'euros. És a dir, créixer un 5%. Les previsions són bones per a aquest any, ja que des de principi del 2013 el creixement ha estat de l'11%. I segueix la recerca de productes que encaixin en la seva filosofia.
Tecnopower dobla la facturació amb una expansió comercial