Economia

Torres centra l'esforç a assegurar un bon accés als mercats exteriors

El director general del grup vinícola, Miquel Torres Maczassek, considera que la distribució és clau per al futur del sector del vi . La companyia cedeix a la demanda del mercat i farà el seu primer cava, de gamma ‘premium'

A molts països no hi ha crisi i hi ha grans oportunitats per créixer

Fa ja més de tres segles que la família Tor­res va plan­tar les pri­me­res vinyes a Vila­franca del Penedès i, des de lla­vors, la seva passió per la terra i el món del vi s'han anat trans­me­tent de gene­ració en gene­ració. L'ori­gen del grup vinícola Miguel Tor­res es remunta a mit­jan del segle XIX, quan Jaume Tor­res Ven­drell va deci­dir emi­grar a Cuba. Allà va fer for­tuna gràcies a la indústria petro­li­era i al comerç marítim i no va tor­nar fins al 1870, any en què va cons­truir el pri­mer celler a la capi­tal de l'Alt Penedès jun­ta­ment amb el seu germà Miquel. L'empresa ha tin­gut vocació expor­ta­dora des del seu nai­xe­ment, ja que els pri­mers vins van viat­jar cap a Cuba, i actu­al­ment té presència pràcti­ca­ment a tot el món. “Expor­tem a gai­rebé 160 països, però això no vol dir que no es pugui millo­rar perquè hi ha mer­cats en què ens agra­da­ria ser més potents, com ara als Estats Units”, explica el direc­tor gene­ral del grup, Miguel Tor­res Mac­zas­sek. Mem­bre de la cin­quena gene­ració, opina que la dis­tri­bució és clau per al futur del sec­tor del vi i, per això, el grup cen­trarà els esforços a asse­gu­rar-se un bon accés als mer­cats exte­ri­ors.

“Estats Units té un tipus de legis­lació que ve de la llei seca i que no per­met als cellers tenir un con­tacte directe amb el res­tau­ra­dor o el super­mer­cat, sem­pre hi ha d'haver un inter­me­di­ari, un dis­tribuïdor; podria ser un gran mer­cat per a nosal­tres i té una dimensió mit­jana perquè se'ns fa difícil amb aquesta con­fi­gu­ració”, diu el direc­tor gene­ral a tall d'exem­ple. La com­pa­nyia exporta un 72% de la pro­ducció i Mèxic –gràcies al brandi– ocupa el pri­mer lloc del rànquing, seguit d'Angla­terra, els Països Bai­xos i Ale­ma­nya. “És impor­tant expor­tar perquè molts països del món no patei­xen la crisi i hi ha mol­tes opor­tu­ni­tats”, apunta.

En aquest sen­tit, un dels països en què la com­pa­nyia ha tin­gut un gran crei­xe­ment és Rússia, on ja exporta prop de 100.000 cai­xes, inclo­ent vi i brandi. Té fili­als comer­ci­als en diver­sos països, com ara Xina, Xile, Bra­sil, Suècia i Cuba, i també té par­ti­ci­pació en empre­ses de dis­tri­bució a Mèxic, Angla­terra, els Estats Units, Finlàndia i l'Índia, entre altres. Tor­res va desem­bar­car al mer­cat xinès el 1997 i l'any pas­sat hi va fac­tu­rar un 14% més que el 2011. La filial xilena, per la seva banda, també ha expe­ri­men­tat un aug­ment de les ven­des del 9%.

El mer­cat exte­rior, doncs, ha donat oxi­gen al grup, que l'any pas­sat va fac­tu­rar 231 mili­ons, un 7,4% més que el 2011. Tor­res, que té com a pre­missa l'auto­fi­nançament, també va incre­men­tar un 1% les ven­des a l'Estat. “Hem vist que les empre­ses que han fet bé la feina abans de la crisi han resis­tit una mica millor perquè el con­su­mi­dor valora les mar­ques que li garan­tei­xen qua­li­tat”, manté el direc­tor gene­ral.

L'hora del cava.

La com­pa­nyia tra­di­ci­o­nal­ment ha cres­cut de forma orgànica i així ho demos­tren alguns dels seus nous pro­jec­tes. El grup ha aca­bat cedint a la demanda del mer­cat i, final­ment, farà el seu pri­mer cava, que podria veure la llum cap al 2015. “No tenim pressa, l'ori­en­ta­rem cap a una gamma pre­mium i el més impor­tant és que tin­gui la qua­li­tat necessària”, diu Tor­res, que afe­geix que l'ela­bo­ració de cava impli­carà la cons­trucció d'un nou celler al Penedès. El pro­jecte l'encapçala la seva ger­mana Mireia, que també està dar­rere d'una de les últi­mes apos­tes de l'empresa, Pazo das Bru­xas, un albariño ela­bo­rat a Galícia sota la DO Rías Bai­xas.

La com­pa­nyia inver­teix entre un i tres mili­ons anu­als en inno­vació i està molt com­pro­mesa amb el medi ambi­ent. “La nos­tra pre­o­cu­pació pel canvi climàtic ha cres­cut i cre­iem que cal donar suport a qual­se­vol pro­jecte que ser­veixi per miti­gar-ne els efec­tes”, diu el direc­tor gene­ral. Explica també que l'escal­fa­ment glo­bal farà can­viar el mapa de les deno­mi­na­ci­ons i afe­girà nous ter­ri­to­ris on fins ara el raïm no madu­rava bé. Tor­res, de fet, ha anat aug­men­tant la plan­tació de vinya a Tremp, a 900 metres d'altura, i ha com­prat 100 hectàrees al Piri­neu ara­gonès, a 1.200 metres. “Avui encara cos­ta­ria aca­bar de madu­rar el raïm allà, però segu­ra­ment en 20 o 25 anys serà una zona fantàstica per fer vi”, apunta. L'empresa té 500 hectàrees de vinya cer­ti­fi­ca­des com a orgàniques i les ener­gies reno­va­bles ocu­pen un lloc des­ta­cat en la seva aposta per les polítiques res­pec­tu­o­ses amb el medi ambi­ent.

Bodegas Torres ofereix gran varietat d'activitats enoturístiques i el 2012 va rebre 130.000 persones només al centre de visites de Pacs del Penedès. Té vinoteques a Barcelona, Xile i la Xina i també ha entrat en el sector dels productes delicatessen.
Facturació
231 M€
Treballadors
1.300
Any de fundació
1870


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.