Economia

El tot terreny, per a Seat

Volkswagen adjudica a la marca un nou model de vehicle SUV però no detalla si es farà a Martorell

Va fabricar 390.000 cotxes i va facturar 6.473 milions d'euros

Final­ment hi haurà un tot ter­reny marca Seat. La matriu auto­mo­bilística Volkswa­gen ha adju­di­cat a la marca cata­lana el dis­seny i la pro­ducció d'un dels models que actu­al­ment té més crei­xe­ment a Europa, el del vehi­cle espor­tiu uti­li­tari (SUV, en la sigla en anglès) o tot ter­reny lleu­ger, tot i que no ha deci­dit encara si la pro­ducció es farà a la planta de Mar­to­rell o a la de Skoda a Bra­tis­lava, Eslovàquia. “El SUV és un pilar impor­tant en l'estratègia de futur de la com­pa­nyia i suposa un gran pas en el camí per asso­lir la ren­di­bi­li­tat sos­te­ni­ble”, expli­cava ahir Jürgen Stack­mann, pre­si­dent de Seat. Només a Europa, aquest seg­ment repre­senta unes ven­des de gai­rebé un milió de vehi­cles per any i ha cres­cut un 40% en els últims cinc exer­ci­cis.

“No s'ha deci­dit encara la planta en què es fabri­carà”, deia Stack­mann a la premsa, “podríem pro­duir el cotxe aquí però és una decisió que té a veure amb els cos­tos”, expli­cava, i afe­gia: “Això ho deci­dirà el grup Volkswa­gen i és una pri­o­ri­tat per a la nos­tra plan­ti­lla de Mar­to­rell, perquè podem fabri­car-lo.”

Amb tot, reco­ma­nava inter­pre­tar l'anunci del nou model en clau de futur, asse­gu­rant que amb el SUV “el futur de la marca es con­so­lida”, ja que “no es tracta de qual­se­vol vehi­cle, és com el Seat León, que porta el nos­tre desen­vo­lu­pa­ment”. De fet, fa prop de dos anys que l'equip del cen­tre tècnic de Mar­to­rell hi tre­ba­lla i encara hi tre­ba­llarà perquè el llançament del nou SUV està pre­vist per al 2016. “Serà un pro­ducte bri­llant per a la nos­tra marca i ens aju­darà a créixer al món”, va valo­rar.

Mal­grat la situ­ació econòmica com­pli­cada, l'exer­cici del 2013 va ser un any de rècords per a la marca. Així, va tan­car l'any amb la xifra d'ingres­sos més alta de la seva història, amb una fac­tu­ració de 6.473 mili­ons d'euros, un 6,3% més que un any abans. A més, des de Mar­to­rell es van fabri­car 390.000 vehi­cles i les ven­des de la marca van superar les 355.000 uni­tats, de les quals més de 102.800 van ser exem­plars del model León, que va regis­trar un incre­ment intera­nual del 44,4%.

Pèrdues de 148 mili­ons

Però tot i aques­tes bones xifres, la marca auto­mo­bilística va tan­car l'exer­cici del 2013 amb unes pèrdues netes de 148,7 mili­ons d'euros, la qual cosa repre­senta mul­ti­pli­car per 5 els números ver­mells de l'exer­cici ante­rior, que van ser 29,6 mili­ons d'euros.

En aquest sen­tit, el vice­pre­si­dent de finan­ces i orga­nit­zació, Hol­ger Kintsc­her, va jus­ti­fi­car els números pel fet que, mal­grat aug­men­tar el volum de ven­des, es van reduir els ingres­sos per vehi­cle (150 euros menys per cotxe que durant l'exer­cici del 2012), va aug­men­tar la par­tida de cos­tos de per­so­nal (per l'expe­di­ent d'ocu­pació per aco­mi­a­dar 201 per­so­nes i per l'aug­ment de les cotit­za­ci­ons soci­als) i per l'incre­ment de les amor­tit­za­ci­ons pel llançament dels nous models durant l'any pas­sat.

Amb tot, el bene­fici brut (Ebitda) va millo­rar un 73%, fins a arri­bar als 221 mili­ons d'euros, i el flux de caixa d'explo­tació ho va fer de prop del 70%, fins a asso­lir els 358 mili­ons. De fet, per pri­mera vegada des del 2007 les inver­si­ons s'han cobert com­ple­ta­ment amb el flux de caixa, segons va expli­car Kintsc­her. “Hem alleu­ge­rit el nos­tre balanç i hem reforçat el poten­cial finan­cer de cara al futur”, va expli­car.

León i Mii crei­xen més

Pel que fa referència als models, des­ta­quen les pro­gres­si­ons del Seat Mii (+43,2%), amb 28.900 uni­tats comer­ci­a­lit­za­des, i del Seat León (102.800, un 44,4% més), que con­tras­ten amb els des­cen­sos en les ven­des de l'Ibiza (7,7%) i l'Altea (19,7%), que acu­sen la forta “pressió de preus que es viu a Europa”, segons va expli­car Stack­mann. El pre­si­dent va recor­dar que l'estratègia de la casa és ven­dre 500.000 vehi­cles l'any 2018 –enfront dels 355.000 d'enguany–, fita que es pot asso­lir gràcies a l'èxit del León i amb les ven­des del nou SUV, del qual s'espera que iguali o fins i tot superi les xifres del León.

Seat va fabri­car a Mar­to­rell l'any pas­sat 390.048 uni­tats i 67.250 més (dels models Toledo, Mii i Alham­bra) van ser produïts en altres plan­tes del grup auto­mo­bilístic.

LES FRASES

El SUV serà un producte brillant per a la nostra marca i ens ajudarà a créixer al món
Jürgen Stackmann
PRESIDENT DE SEAT
Seat ha realitzat un important sanejament del balanç que reforça la seva posició financera
Holger Kintscher
VICEPRESIDENT DE FINANCES DE SEAT

El tercer torn del Q3, fins al setembre

Seat allargarà fins al mes de setembre el tres torns en la fabricació a Martorell de l'Audi Q3, segons va confirmar ahir el vicepresident de producció, Andreas Tostmann, malgrat que la companyia tenia previst eliminar-ne un. “A partir del setembre veurem com evoluciona la demanda i llavors decidirem sobre el tema”, va explicar Tostmann.

El president de Seat, Jürgen Stackmann, va voler recordar ahir la qualitat de la planta catalana. “A Martorell estem en la bona direcció però no sempre augmentarem la planta amb nous models, sinó que també ho hem de fer augmentant la producció dels actuals”, va dir. “El que és important és que creixi la marca.”

Sobre l'Altea, Stackmann va assegurar que és un element molt important de la cartera comercial de Seat, amb 23.700 unitats venudes el 2013 però amb un descens del 19,7%, i va explicar que encara no s'ha pres cap decisió sobre si es continuarà produint o no.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia