Empreses

Els pernils d'Enrique Tomás fan el salt al mercat asiàtic

L'afany d'un empresari filipí motiva una rèplica a Manila del Jamón Experience de Barcelona.

Enrique Tomás arrenca a parlar i ja no frena. De manera similar, quan es posa a obrir botigues no sembla que hagi de tenir aturador. En gestiona més de seixanta i, lluny d'afluixar el ritme, confessa que el 2015 serà un any d'expansió. “No tenim pressa, només volem fer les coses bé”, puntualitza Xavi Bru, cap de comunicació i màrqueting de l'empresa.

Sense pressa però sense pausa les pernileries Enrique Tomás queixalen el mercat amb fam. Amb la inauguració de la botiga de Londres encara fresca en el record (fa tot just dotze setmanes i amb rècord de facturació setmana rere setmana, segons diuen), la primera incursió fora del mercat espanyol ja es valora de manera prou positiva perquè la companyia treballi en la recerca de més locals als carrers de la capital anglesa per multiplicar-hi, almenys per quatre o cinc, la seva presència. Londres és la primera parada d'aquest viatge cap a l'exterior però no serà l'última.

Pernil transoceànic.

I és que malgrat que la companyia tenia planificada una estratègia d'expansió que havia de passar per solidificar la seva presència a l'Estat i on el graó superior estava reservat a fer una parada i fonda a Londres i en algunes de les principals ciutats europees, una atractiva proposta arribada d'Àsia ha fet canviar parcialment els plans.

Els pernils d'Enrique Tomás es trobaran a Manila la propera primavera després que “un potent empresari filipí”, segons fonts de la companyia, hagi mostrat una ferma voluntat per replicar a la capital filipina el Jamón Experience, la botiga museu de 2.000 metres quadrats que Enrique Tomás té a les Rambles de Barcelona.

“L'atracció que ha sentit no ve tant pel pernil en si mateix com per la nostra manera de fer i d'interpretar el producte. Creu que aquesta fórmula allà pot tenir molt d'èxit”, explica Xavi Bru en relació amb l'aliança establerta amb el contacte filipí, de qui només revela que està molt vinculat als negocis de la importació de vi.

De la mateixa manera, un cop posat el peu en territori asiàtic, la companyia concretarà l'estratègia per implantar-se, també, a Singapur i a Hong Kong. L'aterratge en aquests mercats que es consideren “molt interessants” no serà, però, “a curt termini”.

Sense tallar-se.

En una recent jornada de Pimec a Reus, on es posava sobre la taula la innovació aplicada als sectors tradicionals, Enrique Tomás va treure importància al desafiament que suposa la internacionalització per a una empresa que va néixer en un mercat de Badalona: “Quan em vaig decidir a fer el pas d'obrir botiga a Santa Coloma de Gramenet, allò sí que va ser bàrbar.”

A dia d'avui, Enrique Tomás (el més petit d'onze germans i que va obrir la seva primera botiga quan tot just tenia 17 anys) és present a Sant Cugat del Vallès, Castelldefels, Gavà, Esparreguera, Cornellà, l'Hospitalet, Mataró, Montcada i Vilanova i la Geltrú i, a més, té una xarxa de venda que s'allarga des de Barcelona a la Corunya passant per Madrid, Saragossa i Palma.

La carrera ha estat incessant però, segons confessa l'empresari, “els canvis no els busques tu, t'hi has d'adaptar. Jo sóc un botiguer que s'enfronta a situacions noves cada dia”. En aquesta línia, pensa que “la diferència entre el qui és empresari i el qui no ho és la marca el fet que qui no té caràcter d'empresari pretén tenir solucions a tot abans d'arrencar”.

A l'hora d'impulsar un negoci, sentencia que “la innovació és obligada” i considera que perquè una innovació triomfi es fa necessari un element: “la paciència”. Sobre aquest punt explica que “la innovació al principi sempre genera rebuig” i posa com a exemple el debat intern que suposa enfrontar-se a un telèfon mòbil nou: “Porta el vell, que aquell sí que em va bé”, acaba essent una reclamació comuna davant el desencant inicial que genera un canvi.

En la mateixa línia afegeix que “la innovació és com una criatura acabada de néixer i això vol dir que l'has de cuidar”.

Enrique Tomás factura més de 50 milions d'euros i ocupa més de 400 treballadors. El responsable de tot plegat parla amb passió de la feina i admet que pot arribar a ser un perepunyetes. Es justifica dient que “el camí cap a l'èxit no té dreceres” i malgrat que accepta que l'equivocació és el pa de cada dia en una empresa, es mostra radical quan es tracta de reincidència: “Un empresari no es pot permetre cometre el mateix error dues vegades.”

Estratègia dual.

La firma sustenta la seva voluntat de creixement a obrir botigues pròpies en punts que consideren essencials per enfortir el concepte de marca (la primera de Londres, per exemple, és botiga pròpia), però, igualment, obre les portes als franquiciats.

Un projecte que s'està duent a terme amb la cadena d'hipermercats Carrefour, de moment només com a pla pilot, pot marcar un punt d'inflexió en la presència d'Enrique Tomás en el mercat espanyol. “Carrefour s'ha adonat que el pernil vol una especificitat en el tracte”, explica Xavi Bru en relació amb la coalició que la cadena francesa i Enrique Tomás han establert. D'una banda, Carrefour optimitza la seva oferta de productes ibèrics oferint la qualitat que atresora l'etiqueta Enrique Tomás i, de l'altra, l'empresa catalana s'assegura una bona palanca de llançament i un bona posició en el ferotge terreny de les grans superfícies.

Sense estar ben definits encara tots els detalls d'aquest matrimoni comercial, Xavi Bru sí revela que Castelldefels serà un dels hipermercats que serviran per posar-lo a prova.

el detall

Girona, Tarragona i Lleida

La presència de la firma Enrique Tomás és forta a Barcelona i la seva àrea metropolitana i, com una taca d'oli, s'ha expandit a algunes de les principals ciutats de l'Estat i, des de fa poc, també a Londres.

En canvi, l'empresa no ha aterrat encara en cap de les tres capitals de demarcació catalanes. “Hi tenim molt d'interès”, confessa Xavi Bru. “Busquem algú, un soci local, que tingui capacitat de fer la implantació amb garanties. Algú que conegui bé el terreny i que ens orienti sense que nosaltres hàgim de perdre temps.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.