El detall
Schwartz-Hautmont enllesteix l'esquelet d'una refineria belga
L'empresa tarragonina ha executat un encàrrec de la petroliera Total
Projecte Optara és el nom amb què es va batejar l'encàrrec que fa uns mesos va aterrar als despatxos de l'empresa tarragonina Schwartz-Hautmont. Es tractava de construir una estructura de 85.000 metres cúbics i 6.000 tones de pes per equipar una refineria de la companyia petroliera Total a Amberes, Bèlgica. Un any de feina, 35 milions d'euros d'inversió i fins a 700 treballadors dedicats a l'obra (entre personal directe i subcontractats en els moments de màxima intensitat) han fet possible la construcció d'un voluminós i complicat trencaclosques per al quals han calgut cinc fases d'embarcament per poder ser transportat de manera òptima i segura. La última peça d'aquesta enrevessada i intricada estructura és a punt d'arribar a destí.
“Aquest tipus de projecte és un cas especial”, comenta Artur Costa, responsable del departament comercial de Schwartz-Hautmont. Per especial s'entén que la construcció s'ha hagut de fer per mòduls, una tècnica que, diu Costa, té les seves particularitats però que “s'està posant de moda a l'hora de fer les instal·lacions per a una planta química o per s una refineria”.
Més agilitat.
D'aquesta manera, per una banda es construeix l'esquelet metàl·lic i les canonades, per l'altra la instrumentació i la instal·lació elèctrica i, de manera separada, els aïllaments, mecanismes de seguretat i protecció contra incendis.
¨És una manera de treballar molt més àgil”, revela Artur Costa. “El personal és menys productiu treballant sobre el terreny que quan treballa al taller”, afegeix.
La disponibilitat de peces, material i recursos també és més factible en el lloc tradicional de treball i els terminis d'entrega de l'obra es redueixen. Més rapidesa, més agilitat i menys costos.“Trasllat i dietes pel fet de treballar fora de casa es redueixen.”
El clima.
Per exemple, en aquest cas, fent el gros de la feina als seus tallers de Vila-seca, Schwartz-Hautmont ha pogut deixar de banda el condicionament climatològic propi de les terres del nord d'Europa.
El handicap de decantar-se pels mòduls és que, un cop enllestida, l'estructura s'ha de traslladar al lloc per interconnectar-la i posar-la en marxa. I traslladar una refineria no és, precisament, cosa senzilla.
L'operativa del projecte Optara ha constat de cinc embarcaments des del Port de Tarragona. El primer es va dur a terme el mes de setembre del 2014, i l'últim va finalitzar fa dues setmanes, quan el vaixell Rolldock Sea, que navega sota bandera dels Països Baixos, amb una eslora de 140 metres, màniga de 24 metres i un calat set metres, va encarregar-se de completar les maniobres de càrrega de l'última peça de les 26 en què s'ha repartit el megaprojecte.
“A Schwartz-Hautmont fem coses bastant grans però des del punt de vista modular aquesta ha estat l'obra més gran que hem executat”, diu el responsable comercial. La contractista del projecte ha estat Técnicas Reunidas, multinacional espanyola que cotitza a l'Ibex 35. Després de fer un estudi de detall dels treballs d'enginyeria que necessitava el projecte de la petroliera Total, va encomanar a l'empresa tarragonina les tasques d'execució.
Des del Port de Tarragona, escenari de les operacions de càrrega i enviament, s'ha manifestat que l'operatiu de l'Optara ha estat dels més importants que mai s'han hagut de gestionar, però s'ha precisat que les instal·lacions tarragonines són òptimes per a aquests tipus de treballs.
“El port és un dels ports mediterranis especialitzats en l'operativa de project cargo (peces de grans dimensions o components que necessiten muntatge al vaixell) i ofereix unes infraestructures especialitzades per aquest tipus de càrrega, així com àmplies àrees operacionals als molls, les rampes i una excel·lent accessibilitat terrestre i ferroviària.”
Schwartz-Hautmont enllesteix l'esquelet d'una refineria belga