Turisme de petrolieres
Empreses d'arreu del món van al Montsec a formar-se en exploració petroliera
Franch Tours s'ha especialitzat en viatges per al sector energètic
Amb unes reserves terrestres cada cop més escasses en rendibilitat i quantitat, els darrers anys les petrolieres han girat la vista a les profunditats marines. Ja s'exploten pous a centenars de quilòmetres sota l'aigua, però la prospecció és més complicada i costosa. Per això veure com són i com es comporten les mateixes roques que hi ha al fons de l'oceà a simple vista és una informació valuosa per a l'exploració petroliera. I un dels millors llocs del món per observar-ho és la conca de Tremp, la vall d'Àger i la veïna aragonesa de Sobrarb.
Jordi Franch és el propietari de l'empresa familiar Franch Tours, a qui cada any contracten petrolieres per a estades de formació dels seus tècnics i científics. Amb seu a la Pobla de Segur, té l'origen en una companyia d'autocars fundada el 1968 per suplir la falta de transport al Pallars. El servei usual d'autocars encara és una branca del negoci, però ja el 1972 el seu pare va trobar el seu propi jaciment: especialitzar-se en viatges per a petrolieres d'arreu del món. Ara l'agència representa la major part de la facturació de l'empresa familiar, i és la branca que creix anualment. “A partir dels anys seixanta, van començar a venir científics d'arreu a fer estudis a la zona. A empreses com Shell o Eni els calien serveis especialitzats per organitzar-los la logística. Ens van començar a contractar, va córrer la veu al sector i fins avui”, explica. Franch Tours té una plantilla de dotze persones, entre les quals hi ha xofers que parlen anglès. “Són clients importants i paguen bé”, assenyala Franch. L'agència organitza l'allotjament i els acompanya a fer les visites amb coneixement del territori i sabent què es pot trobar. “Portem cascos, armilles, neveres, martells i si cal aturar-se en algun lloc per veure un jaciment ens hi aturem.” Franch Tours s'ha especialitzat tant que organitza també els viatges a àrees geològiques d'interès arreu d'Europa per a les petrolieres. L'empresa també porta científics i estudiants de geologia d'universitats catalanes i europees a la zona.
Franch, com la majoria d'empreses turístiques i de sectors com l'agroalimentari, és una ferma defensora del projecte Geoparc: “Per a nosaltres, seria un avantatge promocional immens poder posar el segell de la Unesco al costat del nostre logo. En això hi ha un consens important al territori.”