VW podria estalviar-se retornar les ajudes del PIVE
El govern espanyol admet que el frau altera les emissions d'òxid de nitrogen però no les de diòxid de carboni
Exigeix un pla abans del 31 d'octubre per retirar els dispositius als vehicles afectats
Volkswagen podria estalviar-se haver de retornar les seves ajudes del pla PIVE tot i l'escàndol dièselgate: són 1.000 euros per cotxe i només a l'Estat hi ha 683.626 vehicles afectats! El govern espanyol dóna ara per bones les excuses presentades pel monstre alemany, que al·lega que el seu frau altera només les emissions d'òxid de nitrogen, però no afecta les de diòxid de carboni, que són les que volen reduir les subvencions als vehicles eficients. Després d'haver-se reunit amb directrius de la matriu de Volkswagen (VW), el ministre d'Indústria del govern espanyol, José Manuel Soria, va rectificar ahir obrint la porta a no reclamar-los la devolució de les ajudes. Tampoc no hauran de tornar ni un cèntim els compradors, que van actuar “de bona fe”, segons va assegurar des de Luxemburg, on va participar al Consell de Competitivitat celebrat amb els seus homòlegs de la zona euro per abordar la qüestió de VW.
“És un matís molt important: el programari instal·lat en aquests motors dièsel no té res a veure amb les emissions de diòxid de carboni” que vol limitar el pla PIVE i només manipulen les d'òxid de nitrogen, va reconèixer Soria, que només 48 hores abans havia assegurat que Volkswagen havia acceptat retornar els 1.000 euros d'ajuda per cotxe. Soria demana al gegant alemany que li presenti “documentació acreditativa que tècnicament això és literalment així”. I també vol un pla “abans del 31 d'octubre” per retirar, “cotxe per cotxe, unitat per unitat”, aquest dispositiu que falseja els nivells d'emissions contaminants. Se n'hauran d'encarregar “els concessionaris i el grup haurà de fer-se càrrec de totes les modificacions tècniques”. Volkswagen també haurà d'identificar “per bastidor, cotxe per cotxe, els prop de 6.000 vehicles que a l'Estat ja han sortit de fàbrica però que encara no s'han venut”.
Paradoxalment, el govern espanyol li dóna un mes de marge, quatre vegades més del termini que Angela Merkel ha imposat a Volkswagen perquè netegi la seva mala imatge, fins al 7 d'octubre només, tot i que a Alemanya hi ha 2,8 milions de vehicles afectats. Però Brussel·les encara té menys pressa: dóna dos mesos de coll, fins al 30 de novembre, perquè presenti informació i no accelera els seus plans perquè les proves d'emissions contaminants als cotxes es facin a la carretera, en conducció real, i no només al laboratori. Els ministres d'Indústria dels 28 es van reunir ahir a Luxemburg però no van prendre cap mesura, una nova mostra del poder que Alemanya té en aquesta Unió Europea.
Una investigació llarga
Volkswagen va comunicar ahir que les investigacions de l'afer s'allargaran durant mesos i que informarà la “pròxima setmana” sobre les solucions aportades a aquest problema. El comitè executiu del consell de vigilància del grup va explicar que ha contractat la firma nord-americana d'advocats Jones Day per dur les investigacions en diferents àrees.
El consell de supervisió, reunit durant més de set hores, ha proposat Frank Witter nou director de finances, en substitució de Hans Dieter Pötsch, que passarà a ser president del gremi supervisor.
Les vendes creixen a l'Estat i VW és la primera marca
Les matriculacions de turismes i tot terrenys a l'Estat espanyol ha crescut un 22,4% en els primers nou mesos de l'any, i s'ha arribat a les 783.892 unitats, segons les dades recollides per les patronals del sector, Anfac, Faconauto i Ganvam. Només al setembre les matriculacions van ser de 69.862, un 25% més.
Destaca el fet que Volkswagen va ser la marca de la qual es van vendre més cotxes tant pel que fa al mes de setembre (5.982) com l'acumulat entre els mesos de gener a setembre (68.965), amb increments interanuals del 28% en el cas del setembre i del 15,6% en els primers nou mesos de l'any. Els Seat Leon i Ibiza i els Volkswagen Golf i Polo estan entre els sis models més venuts en el període estudiat.
D'altra banda, la direcció i el comitè intercentres de Seat han arribat a un acord per treballar tots els dissabtes i dos diumenges del mes de novembre per assumir la producció extra de l'Audi Q3, mentre que hi haurà dues jornades d'inactivitat a la línia de producció del Seat León.
Així, la línia 1 de la planta de Martorell treballarà amb normalitat sense dies d'inactivitat ni de treball addicional en festius; la 2 farà jornades industrials (d'inactivitat) el 2 i el 16 de novembre; i la 3 obrirà per assumir la producció addicional del Q3 els quatre dissabtes del mes, en torn de matí, i els diumenges 15 i 22, en torn de nit.