Economia

Més que una crisi d'imatge

Volkswagen treballa per evitar la desconnexió emocional amb la marca

Els experts alerten de la magnitud del problema i els riscos per al sector

Volkswa­gen creu que tar­darà mesos a treure l'entre­llat de l'escàndol que l'ha posat al caire del pre­ci­pici i els experts opi­nen que pot­ser es tar­darà anys a saber-se tota la veri­tat. Sigui com sigui, el fet és que en l'ano­me­nat die­sel­gate hi ha mol­tes erra­des però també molts interes­sos ocults i és difícil arri­bar a enten­dre com un gran grup mun­dial, una potència en un dels prin­ci­pals sec­tors econòmics, ha pogut come­tre una errada de les dimen­si­ons actu­als.

Mal­grat tot, per alguns experts se n'està fent un gra massa. Un exdi­rec­tiu de la com­pa­nyia auto­mo­bilística expli­cava a Berta Roig, de L'Econòmic, que “Volkswa­gen ho ha fet mala­ment i ho ha d'arre­glar, però es mag­ni­fica la notícia i es cau en un cert cinisme, perquè a Espa­nya hi ha mili­ons de vehi­cles dièsel més antics que els models afec­tats i que eme­ten moltíssi­mes més partícules d'òxid de nitro­gen i no per això la gent deixa d'aga­far-los cada dia”.

El cas és que en aquest escàndol se sumen la pèrdua de cre­di­bi­li­tat en la marca i en el pres­tigi del fabri­cant i alhora un rebuig a l'engany que suposa ven­dre un cotxe menys efi­ci­ent del que és. El pro­fes­sor de l'IESE Pedro Nueno va en aquesta línia. “És molt pro­ba­ble que els cot­xes que incor­po­ren aquest motor, l'EA189 Euro5, i el pro­gra­mari frau­du­lent, en subs­ti­tu­ei­xin d'altres molt més con­ta­mi­nants –asse­gura–, però en aquest cas l'errada ha estat la men­tida.” “Caldrà escla­rir-ho, però pro­ba­ble­ment alguns emple­ats van come­tre aquest error. No vull dir que esti­gui bé, però no ha estat una decisió presa pel con­sell d'admi­nis­tració, i seria injust que pel mal com­por­ta­ment d'uns quants la com­pa­nyia acabés des­a­pa­rei­xent”, opina Nueno.

No és una exa­ge­ració, perquè des que va escla­tar el cas en l'opinió pública, alguns mit­jans de comu­ni­cació ja donen per pro­ba­ble la des­a­pa­rició del grup Volkswa­gen (VW), i els dos pri­mers dies el valor de les seves acci­ons va arri­bar a per­dre el 40%.

“És una crisi sense pre­ce­dents però no supo­sarà la fi de VW, és un molt bon fabri­cant que passa pel seu pit­jor moment”, explica un expert que durant anys ha estat vin­cu­lat al grup ale­many i ara tre­ba­lla per a una altra empresa del sec­tor. “No hau­ria estat així si VW no fos el pri­mer pro­duc­tor mun­dial”, reco­neix.

Les guer­res de famílies dins el grup i la cada vegada major con­so­li­dació del grup ale­many en el mer­cat nord-ame­ricà pot­ser tenen a veure alguna cosa en l'afer, segons alguns dels experts con­sul­tats, que s'han sorprès de les dimen­si­ons que ha aga­fat el cas. Un con­sul­tor espe­ci­a­lit­zat en repu­tació pre­gun­tat per aquest diari es qüesti­o­nava “com és que ningú [de la direcció del grup] en sabia res” si l'Agència de Pro­tecció Medi­am­bi­en­tal nord-ame­ri­cana feia mesos que l'inves­ti­gava. Gran pre­gunta.

El fet és que en tot aquest afer hi ha el gran risc que s'acabi pro­vo­cant una “des­con­nexió” emo­ci­o­nal entre el con­su­mi­dor i la marca, després que l'usu­ari se senti “dece­but, enga­nyat”, segons l'expert en auto­moció. “El que està clar és que la com­petència se n'apro­fi­tarà per fer lle­nya de l'arbre cai­gut i VW ha de saber com­ba­tre molt bé aquesta pos­si­bi­li­tat”, con­si­dera.

“El pro­blema no és el d'una empresa –con­si­dera Nueno–, sinó el de tot un sec­tor”. “Això pot tenir reper­cussió en el sec­tor finan­cer, en la logística, en l'ocu­pació, en les matèries pri­me­res... La seva mag­ni­tud ens afecta a tots. Així que el pri­mer pas és veure com pro­te­gim tot el sec­tor”, acon­se­lla.

“Sem­bla que a VW li està tocant pagar la fac­tura –opina l'expert en auto­moció– perquè aquest motor l'havia fabri­cat una empresa [Bosch] i el més pro­ba­ble és que com­partís la tec­no­lo­gia amb altres com­pa­nyies del sec­tor” que, evi­dent­ment, no con­fes­sa­ran haver-ho fet.

LA FRASE

El problema no és el d'una empresa sinó el de tot un sector i la seva magnitud ens afecta a tots
Pedro Nueno
PROFESSOR de l'IESE

Dimitir primer però actuar també

De com està gestionant el grup Volkswagen la situació de crisi els experts consultats en tenen, en principi, una bona opinió. “La dimissió del president ha estat una molt bona decisió”, considera l'expert en automoció. Però no pot quedar només aquí. “S'han de perfilar molt clarament les línies d'actuació”, opina el professor de l'IESE Pedro Nueno. “S'ha de poder dir «estem treballant en el problema i comunicarem la solució quan la tinguem»”, explica. I, de fet, aquesta és a grans trets l'estratègia que està seguint la companyia.

El consultor especialitzat en reputació opina, però, que “una crisi no s'arregla amb comunicació”. “La comunicació –explica– ha de ser sempre la conseqüència de la teva reputació” i considera que, en primer lloc, el que s'ha de fer és treballar per “definir quina és la teva cultura i comportar-te de manera coherent amb aquesta cultura”.

“Aquesta crisi no li sortirà gratis a VW”, sentencia. “Li suposarà un cost econòmic important, però la marca es podrà recuperar” i a partir d'aquí, aixecar-se sobre una imatge renovada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia